Horia Oane: Prețul cel mai mic e o idee proastă

Horia-Oane BroHouse

Prețul cel mai mic generează ZERO loialitate

Nu este nimic în neregulă cu ieftin! „Ieftin” este o mare valoare și servește o mare funcție. Problema cu această poziționare este atunci când „ieftin” nu înseamnă ceea ce spui cu adevărat.

Branding-ul făcut „bine” sau „prost” are misiunea de a le spune oamenilor ce ar trebui să plătească și mai ales cât. În cele mai multe situații, dacă consumatorii tăi sunt oamenii care caută „prețul cel mai mic”, cel mai probabil marca ta arată ieftin, miroase ieftin și care țipă la tine „sunt ieftin”.

Din nefericire pentru tine, consumatorii care te aleg pe tine doar pentru că nu își permit altceva, dar totuși o fac, este numai pentru că ești accesibil. Nu te iubește nimeni, nu te dorește nimeni, și te-ar schimbă fără ezitare oricând cu altă ocazie. Nu îmi amintesc de vreun “brand ieftin” care să fi creat impact și loialitate în rândul consumatorilor?

În România, se urmăresc vânzările cu orice preț, această fiind caracteristică oricărui management defectos, care nu înțelege importanța brandului în procesul de decizie. În consecință, investiția în construirea temeinică a brand-urilor este lăsată în plan secund, de aceea avem produse ieftine care pun la îndoială valorile și onestitatea produsului.

Încetează să ajustezi prețurile pentru a se potrivi cu potențialii clienți. O să te ducă la faliment. Încearcă în schimb să îmbunătățești branding-ul, suficient pentru a-i face oamenii să își dorească să aibe produsul tău. Și nu pentru cât costă. “Ieftin” este un “cancer” în construirea unei relații temeinice cu publicul tău, pentru că eșueaza din lipsa de credibilitate. Iar loialitatea față de un brand se câștigă pe baza încrederii. Fără credibilitate, produsele nu s-ar vinde, iar căsătoriile s-ar face numai cu contract prenupţial.

Viitorul brandurilor aparține celor care luptă pentru repere și valori. Aceste branduri vor cuceri inimi, și nu se vor solidariza cu o urgență de moment și trecătoare a consumatorului.

Diferențiază-te sau mori

Bine ai venit la realitate.
 
Dacă nu mă crezi, e suficient să te uiți în jurul tău. Ai să observi că oamenii lipsiți de personalitate nu au de obicei prieteni. Același lucru este valabil și în cazul brandurilor.
 
În România, e deja tradiție să începi să faci business, fără să îți cunoști categoria și atribute tale fizice și intangibile. Nu este suficient să spui că ești diferit. Nu ești primul care se trezește într-o lume nouă și află că nu e singur. Este foarte probabil că altcineva să ofere aproape exact ceea ce oferi și tu. De ce ar trebui un consumator să te aleagă pe tine?

Trebuie să îți diferențiezi produsul înainte de a putea pretinde că proiectul tău este mai bun decât celălalt. Nu te speria. Respiră adânc. E timpul să ridici capul și să faci “inventarul”. Aici nu are legatura cu brandingul, e pur business.
 
Aproape toți clienții cu care am lucrat sunt “experți” în descrierea percepțiilor despre modul în care business-urile lor sunt diferite. Cele mai comune expresii de diferențiere sunt: "suntem profesioniști", "avem expertiză", "calitate superioară", "serviciu mai bun" etc. Sfatul meu este să elimini cât mai repede aceste “clișee” și să începi să iei în considerare noi abordări ale diferențierii: transportul gratuit, suport și asistență pentru clienți, oferete custom pentru cereri de volum etc.


Horia Oane conduce studio-ul de design și branding, pe care l-a „botezat” BroHouse, fiind în fond un business de familie și care s-a născut din povestea de viață a lui și a fratelui său geamăn Costin. Împreună au o experiență de peste 8 ani si studii de branding în Anglia. Portofoliul de clienţi BroHouse cuprinde nume din ce în ce mai mari din online-ul autohton şi internațional. Prin serviciile lor, echipa BroHouse încercă să ajute brandurile să își găsească și să-și exprime vocea și personalitatea lor