19022020

Back Eşti aici:Home Articole Comunicare interna Comunicarea internă - profesia potrivită pentru omul potrivit

Comunicarea internă - profesia potrivită pentru omul potrivit

Pin It

carmen_ghitaCred că orice articol despre cum ar trebui să fie un om de comunicare internă e nevoie să înceapă cu un avertisment: "acest text reprezintă o opinie personală şi trebuie tratat ca atare". Pentru că oricât mi-ar plăcea să dau sfaturi în viaţa de zi cu zi (şi recunosc, îmi place!), când vine vorba de o profesie căreia mulţi îi mai descoperă încă beneficiile, e riscant să pui etichete şi să te joci "de-a lupul moralist".


Ca specialişti de comunicare internă ne aflăm întotdeauna la mijloc – între cei pentru care comunicăm, colegii noştri, şi cei pe care-i reprezentăm, fie că este vorba de organizaţie în sine, de top management sau de acţionari. Suntem negociatorul, consilierul, persoana care înţelege întotdeauna că ambele părţi au dreptate.

Orice s-ar spune despre şi oricâte lucruri "drăguţe" s-ar face în comunicare, a fi la mijloc nu e întotdeauna o postură în care să visezi să te afli. Cu excepţia cazului în care ai profilul potrivit.

Şi iată cum cred eu că ar trebui să arate el.

Nu poţi comunica intern dacă nu ştii despre ce e vorba în organizaţia ta. De la profilul companiei, la managementul şi strategia ei, până la ultimul departament din organigramă, nimic nu trebuie să-i fie străin specialistului de relaţii publice. Schimbări organizaţionale? Check. Produse noi? Check. Ultima prezentare de la cea mai recentă conferinţă de management? Check. Truisme de genul "knowledge is power" nu-şi pierd niciodată valoarea când vrei să comunici intern într-un mod profesionist.

Poţi adăuga pe listă şi ceva cunoştinţe de business. Poate nu te fac mai deştept, dar te ajută să înţelegi încotro se îndreaptă compania ta, de ce economia e cum e şi de ce bugetele de comunicare scad în fiecare an. Fără cunoştinţe de genul acesta nu poţi înţelege însăşi noţiunea de "buget de comunicare" şi nu-ţi poţi planifica activitatea în aşa fel încât să faci minuni cu bani puţini. Şi nici nu le poţi explica angajaţilor de ce e necesar să monitorizeze atent costurile. Ca să comunici intern corect şi să-i atragi pe ceilalţi de partea ta, trebuie să crezi. Ca să crezi, trebuie să înţelegi.

O calitate utilă în viaţa personală se dovedeşte esenţială în comunicarea internă: empatia. Ştiu că e un cuvânt mare, dar ea te ajută să priveşti lucrurile din altă perspectivă, a celorlalţi. Când scrii un mesaj intern, faci o revistă, pui ceva pe Intranet sau pregăteşti o prezentare trebuie să uiţi puţin cine eşti şi să te gândeşti ce aşteptări au ceilalţi de la tine, ce informaţii şi-ar dori să primească şi în ce formă. Empatia te ajută să transformi un mesaj greu de digerat în ceva ce poate fi acceptat cu mai multă uşurinţă. Şi te obligă să pui mereu pe primul loc nevoile altora de a fi informaţi şi de a se face auziţi.    

Următoarele pe listă sunt determinarea şi puterea de convingere. Dacă îţi lipsesc, nu te poţi prezenta ca partener egal de dialog în nicio întâlnire. Şi probabil că nici nu ai fi luat în serios. Nu e suficient să ai tu siguranţa că ştii ce faci când vine vorba de comunicarea internă a companiei tale. Trebuie să-i poţi convinge şi pe ceilalţi.

Şi dacă tot vorbim despre cum putem să-i convingem pe ceilalţi de utilitatea comunicării interne într-o companie, nimic nu vorbeşte despre asta mai bine decât un raport. Ceea ce vreau să spun de fapt e că degeaba eşti creativ, dacă nu eşti şi capabil să-ţi monitorizezi activităţile. Degeaba ai scris un mesaj extraordinar dacă nu ai idee câţi dintre colegii tăi îl citesc. Responsabilitatea faţă de profesie presupune, în cele din urmă, să fii capabil să îţi justifici în orice moment acţiunile, bugetul şi, de ce nu, chiar existenţa.

Trecând la lucruri mai puţin "serioase", dincolo de bugete şi rapoarte, eşti om de comunicare şi prin urmare trebuie să ştii să scrii. Dincolo de comunicările oficiale cu cifre şi procente, oamenilor le plac poveştile. Poveştile despre colegii lor, despre succese organizaţionale sau de pe terenul de fotbal, despre manageri care sunt şi ei tot oameni. Cu cât le scrii mai bine, cu atât comunicarea internă pe care o practici oferă celor care beneficiază de ea o altă perspectivă, mai umană.    

Chiar dacă te pricepi grozav la reviste, prezentări şi poveşti, nu te ascunde totuşi în spatele lor. Decât dacă ţi-ai propus cumva să fii un om de comunicare internă incomplet. Oricât de mult vom progresa şi indiferent dacă vom ajunge să ne petrecem toată viaţa pe Facebook, nimic nu spune mai multe despre tine ca profesionist decât capacitatea de a-ţi privi interlocutorul în ochi. 90% din comunicare rămâne non-verbală.

Aşadar: cunoştinţe despre organizaţie şi de business, empatie, determinare, capacitate de convingere. Plus ceva responsabilitate faţă de profesie, creativitate şi talent la scris. O înclinaţie spre dialog direct. In a nutshell, profilul omului de comunicare internă.

Nu mi s-a părut necesar să adaug pe listă trăsături pe care le consider ca înscrise în ADN-ul oricărui specialist de relaţii publice – abilităţi de comunicare, cunoştinţe din domeniul de activitate, dorinţa de dezvoltare permanentă, un comportament etic faţă de toţi cei cu care intră în contact. După cum nu cred că e necesar să precizez că lista e mereu deschisă. Putem adăuga în fiecare zi altceva – azi lejeritate în social media, mâine cunoştinţe tehnice… Toate sunt menite să ne facă mai buni în ceea ce facem.

Nu cred că oricine poate face comunicare internă, după cum nu cred nici că oricine poate câştiga premiul Nobel. Poate comparaţia e exagerată, însă în ambele cazuri e nevoie de ceva ce alţii nu au, dar la care tu excelezi. În cazul nostru, măcar la scară redusă, la nivel organizaţional.



Carmen Ghiţă, 34 de ani, are o experienţă de 8 ani în comunicare, dobândită în două dintre cele mai mari bănci din sistemul bancar românesc. În prezent coordonează activităţile de comunicare internă din Raiffeisen Bank România. Absolventă de relaţii economice internaţionale, a făcut trecerea la relaţiile publice în 2004. A absolvit CIPR Diploma (with distinction) şi în prezent urmează cursurile Şcolii doctorale din cadrul Universităţii Bucureşti. Îi puteţi scrie pe adresa Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea..

Pin It

Parteneri

banca transilvania logo 2Logo-McCannPR PNG    rd logo home        Graffiti PR logo-1             

GMP logo 2         logo oxygen site        dccom LOGO nou site          Samsung logo black