23042024

Back Eşti aici:Home Articole Comunicare interna Comunicarea organizaţională internă

Comunicarea organizaţională internă - Cele 15 principii ale unei comunicarii interne de succes

Index articole

Cele 15 principii ale unei comunicări interne de succes

Nu este uşor să dezvolţi o comunicare internă eficientă, dar descoperirile rezultate în urma cercetărilor şi studiile de caz indică anumite practici şi principii care par a fi cruciale pentru succesul comunicării interne. Iată 15 astfel de principii:

Oportunitate şi conţinut
•    Să oferi informaţii relevante şi de actualitate indivizilor, prin intermediul canalelor pe care ei le folosesc şi în care au încredere, într-o exprimare pe care să o înţeleagă, rămâne baza comunicării interne strategice de succes.
•    Conţinutul comunicărilor ar trebui să redea contextul şi motivele din spatele schimbărilor sau al iniţiativelor noi în ceea ce priveşte organizaţia, dar şi performanţele şi cerinţele pentru angajaţii din unităţile de muncă locale. Aceasta subliniază importanţa rolulului suprevisor-ului ca punct cheie în comunicare.

Canalele
•    Comunicarea faţă în faţă reprezintă cel mai consistent mediu de comunicare. De aceea ar trebui să se pună accentul pe el în cadrul comunicării interne, în special pentru rezolvarea conflictelor sau a crizelor, informarea privind schimbările majore şi celebrarea reuşitelor.
•    Abilităţile de ascultare dezvoltate reduc erorile şi neînţelegerile, ajută la depistarea problemelor, economisesc timp, îmbunătăţesc evaluările şi facilitează construirea relaţiilor. Este aşadar crucială dezvoltarea abilităţilor de ascultare a liderilor de la toate nivelurile.
•    Media sociale sunt canale rapide şi puternice de creare a dialogului care pot contribui la implicarea angajaţilor şi a membrilor organizaţiei. Ele influenţează şi transformă media tradiţionale, dar nu le înlătura total. Comunicatorii ar trebui să utilizeze atât media noi cât şi media tradiţionale în aşa fel încât să contribuie la îndeplinirea obiectivelor organizaţionale şi la intensificarea relaţiilor cu publicurile interne şi externe.

Rolurile leadershipului
•    CEO-ul sau liderul senior trebuie să fie un promotor vizibil şi deschis al comunicării interne. Vizibilitatea este prima şi cea mai de bază formă a comunicării non-verbale în cazul liderilor.
•    Stilul de comunicare al liderilor ar trebui să invite la discuţii deschise, continue şi transparente astfel încât oamenii să se simtă încurajaţi să-şi exprime opiniile şi sugestiile.
•    Trebuie să existe concordanţă între ceea ce spun şi ceea ce fac liderii. Acest lucru este strâns legat de credibilitate şi de gradul de încredere, angajament şi devotament pe care le vor manifesta angajaţii faţă de liderii lor. După cum notează Carolyn Wells: "Acţiunile mint mai tare decât cuvintele”.

Rolurile comunicatorilor profesionişti
•    Comunicatorii profesionişti trebuie să se perceapă pe sine ca experţi interni care facilitează şi consiliază managerii şi directorii şi oferă sprijinul strategic pentru planul de afaceri.
•    Comunicatorii trebuie să fie de asemenea şi experţi organizaţionali. Trebuie să cunoască structurile, provocările şi obiectivele organizaţionale şi trebuie să înţeleagă problemele şi nevoile angajaţilor, cererile pieţei şi realităţile din afara organizaţiei.

Participare şi recunoastere

•    Prin încurajarea participării angajaţilor la luarea deciziilor organizaţionale se câştigă loialitatea şi devotamentul acestora şi se îmbunătăţeşte climatul general al organizaţiei. Luarea în comun a deciziilor îmbunătăţeşte adesea calitatea acestora.
•    Recunoaşterea şi celebrarea reuşitelor la toate nivelurile contribuie la formarea valorilor comune şi a identităţii organizaţionale. Evenimentele sociale similare, riturile şi ritualurile contribuie la formarea unei culturi organizaţionale specifice.

Măsurători şi evaluări
•    Măsurarea reprezintă cheia comunicării de succes în orice organizaţie. Prin diferite abordări şi metode, măsurarea ajută la definirea problemelor, determinarea status quo, înregistrarea progresului, recunoaşterea valorilor, şi oferă de asemenea o bază pentru direcţiile şi acţiunile viitoare. Îmbunătăţirea practicilor şi cunoştintelor în ceea ce priveşte măsurarea este deja o cerinţă a profesiei.

Cultura

•    Comunicarea continuă în două sensuri este fundamentul motivării angajaţilor şi al succesului organizaţional. Comunicarea bidirecţională (astăzi pluridirecţională) oferă feedback continuu, crucial pentru învăţare şi procesarea schimbărilor organizaţionale.

Pe lângă îndeplinirea anumitor obiective, comunicarea internă ar trebui să contribuie la crearea şi reflectarea unei culturi a comunicării, în cadrul căreia angajaţii de la toate nivelurile se simt liberi să îşi împărtăşească ideile, opiniile şi sugestiile în mod deschis. Aceasta va contribui la o mai bună înţelegere a angajaţilor, la construirea încrederii, stimularea implicării şi încurajarea diversităţii.


Traducere: Adina Tudor, Forum for International Communications.
În original, "Employee and Organizational Communication". Copyright Institute for Public Relations. November 2008.
Copyright 2009 Forum for International Communications pentru versiunea în limba română. Text reprodus cu acordul IPR.
Pin It

Parteneri

   BT Logo Aliniat Central               logo SMP