Ana-Ilinca Macri, BCR: Orice noutăţi ar apărea, dialogul faţă în faţă rezolvă orice nelămurire

Ana Ilinca Macri 2Episodul 2 al serialului PR România o are ca invitată pe Ana-Ilinca Macri, Şef Departament Comunicare Internă şi Identitate Organizaţională la Banca Comercială Română. Discutăm despre statusul comunicării interne ca disciplină de business, doza de agilitate cu care trebuie să se înarmeze un comunicator intern pentru a face faţă schimbărilor tehnologice, structurale şi de context, despre online şi offline în comunicarea internă şi evoluţia tehnicilor de segmentare a publicului intern. Îi mulţumesc Ilincăi pentru dialogul util şi agreabil.  

Cum defineşti statusul actual al comunicării interne ca disciplină de business?

Din punctul meu de vedere, comunicarea internă - de fapt întregul spectru al domeniului PR - este şi va rămâne un instrument de management. Noi, comunicatorii, trebuie să înţelegem acest rol şi să propunem proiecte relevante şi interesante pentru publicul nostru, astfel încât să putem ajuta oamenii şi organizaţiile să crească, să evolueze, adaptându-se dinamicii pieţei.

Pe scurt, comunicăm intern cu un scop clar, bine definit, şi ne pregătim foarte bine pentru a ne cunoaşte publicul ţintă, astfel încât să creionăm programe în care oamenii să se regăsească, să creadă şi la care să participe cu plăcere. Prin mesajele noastre despre oameni şi pentru oameni, contribuim la crearea ADN-ului companiilor – cultura organizaţională.

Ce a rămas specific comunicării interne şi ce părţi ale activităţii tradiţionale s-au diluat sau chiar au dispărut din aria de interes a disciplinei?

Orice noutăţi ar apărea, dialogul faţă în faţă (clasicul în comunicare, să-i spunem) rezolvă orice nelămurire. Spun acest lucru pentru că natura umană e unică. Empatia şi emoţia pe care le simţim când vorbim unii cu alţii, când schimbăm energie, idei, construind un lucru frumos împreună, vor face ca relaţiile inter-umane să fie de calitate.
Pare implicit şi simplu, dar acest proces necesită o responsabilitate mare a participanţilor la dialog, pentru că numai prin implicarea fiecăruia rezultatul final va aduce tuturor un beneficiu real (cuantificat în soluţie, inspiraţie, apreciere sau recunoaştere).

La BCR, noi ţinem foarte mult să potenţăm rolul acestui tip de interacţiune: am creat mai multe formate prin care conectam oamenii cu diverse roluri şi ierarhii. Efectul este minunat. La sfâşitul zilei, rezultatul discuţiilor constructive, mulţumirea şi bucuria se văd imediat în expresia feţei participanţilor. Şi noi, după  caravanele interne din ţară, suntem plini de energie şi parcă dorim să trecem mai repede la organizarea următorului eveniment.

Pe de altă parte, nu putem ignora puterea mediului online, care, într-o anumită măsură, pune presiune şi pe activitatea de comunicare internă. În online, informaţia şi ideile se răspândesc în timp real. Tot aici se coagulează comunităţi de oameni cu aceleaşi interese şi pasiuni. Nu putem întârzia să aducem în interiorul organizaţiei ultimele tehnologii şi instrumente, trebuie să ţinem pasul şi sa ne reinventăm, pentru că social media ajunge să fie un competitor real şi intransigent al canalelor de comunicare internă.

Ca parte a campaniei interne de cultura corporativă „Noi construim BCR”, am creat o platformă online, echipată cu opţiuni de social media. Aici angajaţii au postat bune practici în spritul valorilor băncii, care au fost votate de colegi. Rezultatele au fost impresionante şi neaşteptate. Din cei 7500 de colegi din Grupul BCR (banca şi subsidiare), 6800 s-au logat efectiv pe platformă. În total, numărul de voturi a atins aproape 2 millioane, iar accesările au depăşit 3 milioane.
 
Impactul acesta ne-a confirmat faptul că, în calitate de comunicatori, este esenţial să avem curajul de a propune instrumente şi programe inovative, ieşite din comun. Oamenii sunt receptivi, absorb lucrurile interesante, capătă incredere şi, de multe ori, abia aşteptă o nouă campanie.  

Daca ar fi să menţionez un exemplu de canal de comunicare internă perimat, din experienţa mea, pot spune că print-ul (broşurile, pliantele) devine din ce în ce mai puţin atractiv pentru angajaţi, pentru că nu mai reprezintă o noutate.

Varianta ideală este un mix între online – unde oamenii interacţionează în timp real, găsind rapid răspunsuri – şi offline (întâlniri în grupuri), unde ei întăresc legăturile emoţionale, ajung la consens şi îşi împărtăşesc experienţele.

De câtă agilitate are nevoie un comunicator intern pentru a face faţă schimbărilor tehnologice, structurale şi de context?

Trebuie să fim mereu pe fază: în primul rând ca gândire – să anticipăm nevoi, tendinţe; iar în al doilea rând, să reacţionăm foarte rapid în orice moment. Desigur că pregătirea strategică dinaintea implementării trebuie să fie temeinică şi riguroasă. Doar aşa suntem pregătiţi cu adevărat să acţionăm cu viteză şi cu impact. În plus, comunicatorii interni sunt change-makeri: schimbarea (adaptarea, agilitatea) trebuie să fie un mod de viaţă şi de lucru, să o avem în sânge. De altfel, echipa de comunicatori interni, susţinută de managementul organizaţiei, poate declanşa campanii importante care ajung să schimbe mentalităţi, apropiind oameni din locuri diferite, care devin uniţi de aceleaşi idealuri. În ultimii trei ani am experimentat aceste etape în BCR, care, după o perioadă tensionată de transformare, s-a revigorat şi este gata să facă din nou o figură frumoasă în industria bancară din România.

Generaţia Millennials pare mai puţin dornică să se identifice cu valorile corporatiste. Crezi că tehnicile de segmentare şi abordare a publicului intern ar trebui să fie mai sofisticate decât sunt în prezent?

Într-adevar, trebuie să ne pregătim pentru generaţia Millennials. De altfel, ei sunt deja în organizaţia noastră, prin tradiţionalele programe de internship pentru elevi (Summer job in BCR) şi pentru studenţi (Learn@BCR), sau chiar ca proaspăt absolvenţi. Suntem de mai mult timp preocupaţi să venim în întâmpinarea generaţiei de tineri şi să ne modernizăm: evaluăm deja organizaţia – valorile în care credem, rolurile, structurile, ierarhiile, gradul de flexibilitate, oferta pe care le-o facem, imaginea internă şi externă - ca angajator şi ca business. Dacă le place ce găsesc aici, sunt sigură că vor dori să contribuie la împrospătarea spiritului din corporaţii. Noi îi aşteptăm să le arătăm că au loc aici şi bineînţeles să învăţăm lucruri noi de la ei.

Cum se traduce walk the talk în comunicarea internă?

Efect de multiplicare. Acesta este generat de acei lideri informali, modele recunoscute în grupul lor, care se întâlnesc cu colegii şi îi angrenează în discuţii interesante. Ei sunt influenţatori şi acţionează ca purtatori de cuvânt care transmit mesajele strategice ale managmentului către oameni şi colectează feedback-ul lor, aducându-l în atenţia managementului. În organizaţiile în care am lucrat am văzut cum acest format produce efecte foarte bune de angajament şi implicare (engagement). Mă refer la creşterea sentimentului de apartenenţă la organizaţie al angajaţilor, la bucuria de a lucra într-o anumită companie şi la mândria de a reprezenta acel brand în mediul profesional şi personal.

Profit de ocazie să le mulţumesc Arhitecţilor BCR: ei sunt un grup de colegi foarte buni din punct de vedere profesional şi cu o atitudine nouă, deschisă, care au discutat direct, în ultimul an, cu peste 4000 de oameni din Grupul BCR despre cum ne putem îmbunătăţi pentru a fi utili şi relevanţi pentru clienţii noştri. Ei sunt cei care au transmis feedback-ul colegilor către membrii Boardului, iar acesta s-a transformat în proiecte şi acţiuni clare. Vom continua acest program şi ne dorim ca toţi angajaţii băncii să devină Arhitecţi ai BCR.

Cam ce trebuie să înţeleagă tinerii colegi care vor să devină comunicatori interni?

Cel mai important este să asculte şi, mai apoi, să vorbească. Publicul decide. Toate programele pe care le gândim şi în care ne punem sufletul - cu creativitate şi bucuria de a ne face profesia - trebuie să-i aibă în centru pe angajaţi: noi răspundem, cu grijă, nevoilor şi dorinţelor lor. Îi modelăm, îi ajutăm să se deschidă, să comunice, la rândul lor, mai departe şi să aibă încredere în ei şi în organizaţia în care lucrează.


Ana-Ilinca Macri are o experienţă de peste 15 ani în comunicare, CSR, change management şi cultură organizaţională. După şase ani de comunicare externă, în organizaţii ca Banca Mondială sau Institutul European din România, Ilinca s-a alăturat Petrom, unde a gestionat comunicarea cu angajaţii şi s-a implicat în programe de transformare organizaţională. Din 2009, Ilinca lucrează la BCR, coordinând comunicarea internă, CSR-ul şi finanţarea afacerilor sociale. Din 2013, Ilinca s-a dedicat coordonării activităţii de comunicare internă, cu focus pe programele de redresare ale băncii şi de consolidare a culturii coroporative a BCR.  
Ilinca este pasionată de teatru şi muzica. Personalitate deschisă şi dinamica, ea crede că a venit momentul ca în corporaţii să existe un mediu prietenos şi cald, prin care energia oamenilor, şi astfel, performanţa lor, să iasă la iveală şi să fie apreciată.


Interviu realizat de Dana Oancea. Copyright PR Romania.