29032024

Back Eşti aici:Home Articole Comunicare interna Ruxandra Pirojoc, Bayer: Poartă-te cu angajaţii tăi aşa cum ai vrea să se poarte ei cu cel mai important client

Ruxandra Pirojoc, Bayer: Poartă-te cu angajaţii tăi aşa cum ai vrea să se poarte ei cu cel mai important client

Pin It

Ruxandra Pirojoc

Episodul 11 al serialului nostru o are ca invitată pe Ruxandra Pirojoc, Head of Communications Romania şi Bulgaria la Bayer. Vorbim despre statusul comunicării interne ca disciplină de business, doza de agilitate cu care trebuie să se înarmeze un comunicator intern pentru a face faţă schimbărilor tehnologice, structurale şi de context, despre evoluţia tehnicilor de segmentare a publicului intern şi raportarea millennials la valorile corporatiste. Îi mulţumim pentru participare şi dialogul util.

Cum defineşti statusul actual al comunicării interne ca disciplină de business?

Comunicarea internă poate fi definită ca: «schimbul de informaţii din cadrul unei organizaţii în scopuri comerciale/de business ». Eu aş spune că este mai mult decât atât, deoarece fără o comunicare internă eficientă, o organizaţie este asemeni unei bărci fără vâsle. În contextul actual, mai mult decât oricând, comunicarea între angajaţii unei companii este motorul care crează echipe care au puterea să schimbe status quo-ul, generează şi pune în aplicare idei prin pasiunea de a inova, deschide noi drumuri celor ce vor să cucerească teritorii neexplorate încă.

Ce a rămas specific comunicării interne şi ce părţi ale activităţii tradiţionale s-au diluat sau chiar au dispărut din aria de interes a disciplinei?

Comunicarea internă este şi va rămâne mereu baza oricărei organizaţii centrate pe oameni. Şi cum de la o zi la alta fiecare din noi se schimbă, se adaptează la un nou context, la o lume într-o continuă mişcare, la fel şi acest instrument trebuie să fie « viu », rapid şi exploatabil într-o diversitate de culturi şi geografii aproape instantaneu. Crearea de noi teritorii în zona online sau social media pentru comunicarea online este obligatorie în viitorul imediat, cu diminuarea sau deprioritizarea metodelor tradiţionale (un exemplu fiind materialele tipărite).
Dar cum vorbim de oameni şi relaţii interumane, ceea ce am afirmat mai sus nu exclude sau diluează deloc importanţa anumitor momente de discuţie faţă în faţă sau de proiecte offsite, în care clădim şi creştem relaţiile dintre colegi.

De câtă agilitate are nevoie un comunicator intern pentru a face faţă schimbărilor tehnologice, structurale şi de context?

Citind această întrebare, prima imagine care mi-a venit în minte este cea a unui ghepard, considerat cel mai agil şi rapid animal terestru. Apoi am realizat că de fapt, comunicatorul intern are nevoie de încă două caracteristici importante, în afară de viteza de reacţie: adaptabilitatea unui cameleon şi atentia unui soim.
Însă toate acestea nu sunt suficiente,  căci pentru o comunicare internă eficientă nu este suficient să ai cel mai agil comunicator, ci este necesar ca acesta să formeze o echipă în interiorul organizaţiei. Aşa cum spune un proverb african – « Daca vreţi să mergeţi repede, mergeti singuri. Daca vreţi să ajungeţi departe, mergeţi împreună ».

Generaţia Millennials pare mai puţin dornică să se identifice cu valorile corporatiste. Crezi că tehnicile de segmentare şi abordare a publicului intern ar trebui să fie mai sofisticate decât sunt în prezent?

Fiecare generaţie care ne urmează este din ce în ce mai expusă unui flux de informaţii care vine către ei din nenumărate surse şi cu o viteză incredibilă. În acest context aş afirma faptul că nu sunt mai puţin dornici să se identifice cu valorile corporatiste, ci corporaţiile trebuie să îşi adapteze valorile, astfel încât oamenii din organizaţie să rezoneze cu ele. Generaţiile tinere vin cu această dorinţă incredibilă de a inova, de a li se da puterea să schimbe lumea. Şi atunci de ce să nu le oferim această şansă?
Revenind la întrebarea de mai sus, angajaţii unei companii au fost şi vor fi clienţii interni ai acesteia, cu drepturi egale cu clienţii externi din punct de vedere al comunicării. Şi nu mă refer doar la generaţia Millennials, ci la fiecare din membrii unei organizaţii, de la top management până la nivelurile non-manageriale. În acest context da, trebuie să faci o segmentare corecta, să ai strategii de abordare adaptate nevoilor şi să răspunzi corect cerinţelor lor, căci doar în acest mod vei dovedi respect şi vei avea o comunicare eficientă.

Cum se traduce walk the talk în comunicarea internă?

Cred că tocmai asta este ideea: că nu se traduce. Comunicarea internă nu este despre ceea ce spui ci despre ceea ce faci, despre cum faci şi despre ce feed-back primeşti de la colegii tăi. Ştii că ai “walk the talk” atunci când esti abordat pe coridor să ti se spună despre proiectul pe care abia l-ai lansat “Felicitări! Este un proiect cu şi despre oameni!”

Cam ce trebuie să înţeleagă tinerii colegi care vor să devină comunicatori interni?

Cred că sunt două lucruri extrem de importante în această profesie:
Primul este legat de oameni. “Poartă-te cu angajaţii tăi aşa cum ai vrea să se poarte ei cu cel mai important client”. Când realizezi că cel mai important bun al unei companii sunt oamenii din acea organizaţie, atunci ai făcut primul pas important către o comunicare eficientă.
Al doilea pas îl faci atunci când înţelegi că “communications works for those who work at it”. Dorinţa de reuşită imediată îţi dă mult mai puţine rezultate pe termen mediu şi lung faţă de rabdarea cu care construieşti un proiect durabil, luând în calcul toate variabilele expuse de către contextul 100% uman în care lucrezi.


 

Interviu realizat de Dana Oancea. Copyright PR Romania.

Pin It

Parteneri

   BT Logo Aliniat Central               logo SMP