29032024

Back Eşti aici:Home Articole Comunicarea inovatiei Comunicarea inovaţiei la Siemens. Un interviu cu Dr. Ulrich Eberl, Head of Technology Press and Innovation Communications în cadrul Siemens AG

Comunicarea inovaţiei la Siemens. Un interviu cu Dr. Ulrich Eberl, Head of Technology Press and Innovation Communications în cadrul Siemens AG

Pin It

Siemens anunţă anual în jur de 7.000 de descoperiri. Cum sunt aduse acestea la cunoştinţa publicului?

Doar anul trecut Siemens a înregistrat 8.000 de descoperiri. Pentru a le aduce la cunoştinţa publicului avem în vedere canale de comunicare specifice business-ului nostru. De pildă, unul dintre principalele canale de comunicare este revista Pictures of the Future, prin întermediul căreia facem cunoscute cele mai importante inovaţii şi trenduri tehnologice. O altă modalitate este servicul nostru săptămânal de media dedicat inovaţiilor şi noilor descoperiri din cadrul Siemens. O a treia modalitate se referă la organizarea unui eveniment anual în cadrul căruia acordăm un premiu pentru inovaţiile cele mai promiţătoare. Gala de premiere are loc în decembrie fiind recunoscute meritele celor mai buni 12 inovatori de la Siemens. Evenimentul beneficiază bineînţeles de o mediatizare pe măsură.

Care sunt principiile comunicării inovaţiei din cadrul Siemens?

Comunicarea inovaţiei trebuie să urmeze înainte de toate strategia de afaceri a companiei. Acest lucru presupune să analizăm ce afaceri doreşte Siemens să întreprindă şi să vedem cum le putem comunica optim. Pornind de la această strategie încercam să construim poveşti de succes, exemple concrete de business inovativ pentru clienţi relevanţi. În relaţia cu jurnaliştii este foarte important să le permitem să arunce o privire în spatele culiselor, în laboratoarele unde se inovează propriu-zis. Acestea ar fi aşa-zisele imperative ale comunicării inovaţiei la Siemens.

Comunicarea inovaţiei are la bază o planificare strategică şi o evaluare sistematică care să faciliteze înţelegerea şi increderea în inovaţii. Cum transpuneţi în practică aceste obiective?

Pentru a transpune în practică aceste obiective este esenţial ca procesul de comunicare a inovaţiei să se desfăşoare în mod integrat. Integrat înseamnă că nu ajunge să comunicăm succesele în mod enumerativ - acestea trebuie prezentate integrat şi nu individual. Temele cât şi mesajele trebuie să fie aceleaşi atât pentru departamentul de marketing cât şi în comunicarea internă, căci vorbim la Siemens de peste 400.000 de angajaţi în întreaga lume. Aceste mesaje trebuie să ajungă şi la publicurile externe. Toate aceste ingrediente ale comunicării trebuie să se potrivească între ele şi de aceea vorbim de comunicarea integrată a inovaţiilor.

Oamenii sunt de regulă reticienţi atunci când este vorba de noutăţi. Cum convingem publicul de masă de beneficiile unei inovaţii?

Da, oamenii sunt diferiţi, ceea ce înseamnă că nu toţi sunt reticienţi. Dimpotrivă, dacă luăm ca şi exemplu inventarea unui nou Ipod de către Apple, puţini sunt cei care ar fi reticienţi, fiind ceva ce ar entuziasma oamenii. Pe de altă parte, există şi inovaţii pe care mulţi oameni nu le înţeleg, cum ar fi construirea unei instalaţii care transmite energia într-un mod mai eficient. Astfel de cazuri trebuie abordate în mod consecvent şi integrat, fiind necesară realizarea unei munci de convingere cu privire la utilitatea şi beneficiile unei inovaţii.

Ce rol joacă bunul renume al unei companii în acceptarea unei inovaţii?

Un rol hotărâtor. Renumele unei organizaţii ca lider în inovaţii este hotărâtor atât pentru comunicarea inovaţiei cât şi pentru reputaţia instituţiei. Importanţa unui bun renume nu se referă doar la comunicarea inovaţiei, ci la toate formele de comunicare. Putem să vedem acest lucru în scandalurile bancare actuale. Dacă se pierde încrederea în organizaţie avem de-a face cu cea mai mare catastrofă. În astfel de situaţii nu mai contează dacă produsul are o calitate superioară deoarece încrederea şi reputaţia sunt cele mai importante.

Angajaţii reprezintă cea mai importantă resursă de generare a unor idei inovatoare. Consideraţi că odată cu conturarea şi dezvoltarea comunicării inovaţiei se va pune un accent mai mare pe comunicarea internă?

Comunicarea internă este un element hotărâtor în comunicarea integrată a inovaţiilor. În primul rând, este vorba de încurajarea angajaţilor de a veni cu idei noi şi de a fi inovativi iar, în al doilea rând, de a-i încuraja să păşească în public mândri de compania lor şi de ceea ce compania lor poate realiza. Acesta este motivul pentru care comunicarea internă constituie un punct important pentru comunicarea inovaţiei.


Dr. Ulrich Eberl este Head of Technology Press and Innovation Communications în cadrul Siemens AG. Coordonează în această calitate departamentul Innovationskommunikation (comunicarea inovaţiei) al Siemens AG. Este redactor-şef al revistei Fotografiile Viitorului (www.siemens.com/pof). A studiat biofizica şi şi-a obţinut doctoratul în cadrul Universităţii Tehnice din München. A lucrat ca jurnalist de ştiinţă şi tehnologie pentru diverse publicaţii din Germania şi Elveţia, abordând o multitudine de subiecte, de la nanotehnologie la genetică şi arheologie. Între 1992 şi 1995 s-a alăturat echipei de comunicare R&D de la Daimler AG. Din 1996 a contribuit la integrarea tuturor activităţilor de comunicare a inovaţiei la Siemens: relaţii cu presa, internet, televiziune şi radio, publicaţii externe şi interne şi marketing.



Interviu realizat în cadrul PR Week 2008 de Antonia Ursatti, Forum for International Communications.
Traducere din germană: Antonia Ursatti
Adaptare: Dana Oancea
Octombrie 2008. Copyright 2008 Forum for International Communications

Pin It

Parteneri

   BT Logo Aliniat Central               logo SMP