Creativitatea diferentiaza prin seductie

liviu_ionScott M. Cutlip vede relatiile publice ca o functie manageriala care stabileste si mentine legaturi reciproc benefice intre o organizatie si publicul de care depinde succesul sau falimentul ei. Acest proces are loc intr-un spatiu public bombardat cu mesaje pe cai atit obisnuite cit si inedite. Creativitatea intervine in cadrul dialogului dintre organizatie si public cu elemente de originalitate, ingeniozitate, noutate, valoare, eficienta, menite a scoate in evidenta mesajele emise.

Actorii care isi disputa pozitii in spatiul public sunt sensibili la actiunile creative. Acestea ajuta beneficiarul sa se pozitioneze mai bine intr-un cimp dinamic, dens, agitat, suprapopulat. Companiile care comunica profesionist in spatiul public adopta strategii de relatii publice care sa le ajute sa se diferentieze, sa iasa in evidenta, sa atraga atentia. Ele stiu ca relatiile publice constituie un domeniu de activitate unde creativitatea este vizibila si judecabila imediat.

Creativitatea nu se gaseste la chiosc. Ea se naste din lectura, educatie, imaginatie, talent, libertate interioara, atentie, experienta, calificare. Creativitatea face diferenta intre un eveniment bine realizat si unul memorabil. Oamenii tin minte tusa de nou, de excentric uneori, care impresioneaza, socheaza, stimuleaza, captureaza imaginatia. Creativitatea face ca mesajul organizatiei sa nu fie pur si simplu acolo, ci sa seduca. Seductia poate avea ca vehicul umorul, celebritatea (de obicei a unui endorser), complicitatea, ingeniozitatea, surpriza etc. O veche dar eficienta actiune de relatii publice este cea in care Fat Frumos isi trimite palosul inainte; astfel, el trunca informatia pe piata intr-un mod inedit si se pozitioneaza ca justitiar, creind anumite asteptari.

In actiunile de relatii publice de la Dacia, am incercat sa ne diferentiem prin mesaje, prin suporturi, prin endorseri. Un exemplu l-au constituit invitatiile la o receptie VIP, care au avut culoarea si formatul unui smoching; pina si colturile superioare – lucioase, care imitau matasea - ale cartonului au fost pliate astfel incit sa aduca cu reverele unui smoching. Apoi, o cina de Craciun a fost colorata in alb si albastru, precum blazonul Dacia; astfel, bradul a fost albastru, globurile au fost albe, argintii, bleu. Interiorul locatiei, cu pereti albi, a fost luminat din timp in timp cu albastru. Cadoul oferit, o perie de haine, purta un mesaj simpatic: “Noi ne periem clientii”.

Un alt exemplu il constituie programul “Dacia, companie europeana”, care nu se limiteaza la o simpla prezentare a societatii in fata studentilor, ci propune un set de actiuni interacticve. Programul prevede intilniri cu directori din uzina, insotiti de absolventi ai facultatilor in care are loc intilnirea, care povestesc ce fac exact in sectia in care lucreaza. Un film despre cum arata generic o companie europeana insoteste prezentarile citorva meserii cheie din uzina. Programul se incheie cu un concurs care implica echipe de studenti in realizarea unui proiect. Cistigatorii concursului obtin ca premiu o vizita la citeva site-uri Renault din zona pariziana.

Un alt exemplu de actiune de relatii publice cu o tusa creativa este cel oferit de relansarea, la o cafenea din centrul orasului, a site-ului corporate www.daciagroup.com, din iunie 2006, la care am mizat pe un endorser special: catelusa teckel Bonita, imbracata intr-o hainuta albastra pe care era imprimat numele site-ului. Acesta, lung de 16 litere, avea nevoie de un “suport” corespunzator.

Uneori nu este nevoie de prea multa creativitate pentru a stimula interesul; doar informatia bine plasata ajunge. Iata o mostra:

Se zvonise prin ziare
Ca-n Irlanda e-ntr-un sat
Un barbat grozav de tare.
Lordul John, prinzind de veste
Cine e si de-unde este
Pleaca-n graba ca sa vada
Daca e adevarat...


Liviu Ion este director executiv de comunicare Automobile Dacia. Experienta in diplomatie (Ministerul Afacerilor Externe, Consiliul Europei, Programul Natiunilor Unite pentru Dezvoltare), in relatii publice (Forum Invest, Consiliul Europei, in presa (Tribuna Economica, Banii Nostri), experienta a sapte ani de lucru in Franta l-au recomandat pentru postul de Director Executiv de Comunicare la Dacia Groupe Renault, unde se afla de la 1 decembrie 2004.

A dat o noua dinamica activitatii de comunicare a producatorului auto de la Mioveni, prin maniera de realizare a actiunilor de relatii cu presa (drive testul cu Logan diesel in septembrie 2005, Salonul International Auto Bucuresti din octombrie 2005, Salonul auto de la Geneva din martie 2006) si relatii publice (programul Dacia Companie Europeana).

Intre 2000 si 2003 a tinut un curs de Sociologia Organizatiilor Internationale si un curs de Strategii de Comunicare ale Organizatiilor Internationale la SNSPA Bucuresti. Absolvent al Facultatii de Comert, ASE Bucuresti in 1988. Doctor in economie la ASE in 1996. Diplôme d’Etudes Approfondies la Institutul de Studii Politice de la Strasbourg in 1995. Master in relatii internationale la Bucuresti in 1993.

Este preocupat in permanenta de autodepasire, de implinire profesionala, de lucrul bine facut.

Copyright 2007 Forum for International Communications