22072019

Back Eşti aici:Home Articole Responsabilitate sociala corporatista CSR - la răscruce de drumuri

CSR - la răscruce de drumuri

Pin It
"If you want to go quickly, go alone. If you want to go far, go with others"
African proverb (sursa Echo Research)


SuperCorp, ultima carte a profesorului Rosabeth Moss Kanter de la Harvard Business School, ne transmite un mesaj simplu: capitalismul se află la răscruce. Vechile metode de desfăşurare a afacerilor nu mai funcţionează. Rolurile tradiţionale de conducere cedează. Iar publicul este sătul. Este momentul ideal pentru un nou model corporatist, condus de un nou tip de lider, model în care crearea de valoare în afaceri înseamnă totodată şi crearea de valoare pentru societate. În opinia lui Kanter, clienţii se simt inspiraţi de oportunităţi comerciale care fac şi un bine - oamenilor le place să meargă la serviciu în fiecare zi cu gândul că au două job-uri. Unul "să-şi facă treaba", iar celălalt "să schimbe lumea".

Un studiu recent efectuat de Echo Research ne spune că organizaţiile într-adevăr vizionare se concentrează pe măsuri care aliniază în timp afacerea cu societatea, depăşind doar creşterea de dragul creşterii. Şi tot mai multe corporaţii recunosc faptul că cedarea unor presiuni pe termen scurt este o practică nesănătoasă, iar pentru o armonie sporită, capitalismul şi globalizarea se mută de la modelul centrat pe investitori către unul care înglobează aşteptările clienţilor, angajaţilor şi altor grupuri co-interesate.

Ca întotdeauna, lucrurile simple sunt cele mai dificile. "Angajamentul hotărât din partea actorilor economici, trăgând la acelaşi ham" este uşor de spus, greu de atins. Numai atunci când organizaţiile gândesc, acţionează şi livrează conform promisiunilor făcute, încrederea va renaşte din cenuşă. Liderii de opinie intervievaţi în studiul Echo identifică trei trenduri globale care vor marca domeniul responsabilitaţii sociale în viitorul apropiat:  (1) o competiţie tehnică mai mare pe piaţă pentru soluţii sustenabile; (2) resursele naturale şi materiile prime devin din ce mai costisitoare, cu efecte benefice asupra inovaţiei; (3) Parteneriatele şi alianţele între ONG-uri, sectorul public şi corporaţii determină găsirea unor soluţii inovatoare cu bătaie lungă în beneficiul mai larg al societăţii şi al mediului.

Şi da, “Responsabilitatea Socială nu este un exerciţiu de PR”. Această afirmaţie a fost repetată exhaustiv în ultimii ani, experţii internaţionali în domeniul responsabilităţii sociale încercând să facă distincţia între activităţile autentice de CSR şi cele implementate strict în scopuri de promovare. Responsabilitatea corporatistă ţine de strategiile de management, de măsura în care o companie reuşeşte să includă în politicile ei pe termen lung interesele comunităţii.

Ce înseamnă criza economică actuală pentru angajamentul social al companiilor? În funcţie de ce repere trebuie să fie orientat CSR-ul pentru a fi perceput ca relevant? Ce e de făcut pentru a recâştiga încrederea pierdută a stakeholder-ilor?

Am discutat cu reprezentanţi ai mediului autohton de afaceri pentru a afla care au fost efectele crizei asupra activităţilor de CSR în anul 2010 şi care sunt provocările speciale pentru un management sustenabil şi pentru angajamentul faţă de societate şi mediu în anul 2011.

Au răspuns invitaţiei noastre Mona Nicolici, Head of Community Relations & Social Affairs Petrom;  Anca Nuţă, Identity & Communication Director UniCredit Ţiriac Bank; Anca Rarău, Director Marketing & Comunicare Banca Transilvania; Cristina Sissons, CSR Manager E.ON România; Oana Năstase, Communication and Corporate Affairs Director Rompetrol Group; Georgeta Bora, Corporate Social Responsibility Coordinator RBS Bank; Alina Bratu, Corporate Affairs Manager URBB România; Florina Şerban, CSR Coordindator Cosmote România; Cosmina Frîncu, CSR & Sponsorship Manager BRD; Irina Stoltz, Corporate Citizenship & Corporate Affairs Specialist IBM; Laura Sgârcitu, PA & C Specialist, Community Programs Coca-Cola HBC România; Roxana Anghel, Corporate Communications Siemens; Mihaela Niţă, Junior PR Specialist Avon şi Cristina Horia, Director Executiv, A&D Pharma.

 

Citeşte analiza completă aici

Pin It

Parteneri

banca transilvania logo 2Logo-McCannPR PNG    rd logo home        Graffiti PR logo-1             

GMP logo 2         logo oxygen site        dccom LOGO nou site          Samsung logo black