19042024

Back Eşti aici:Home Articole Etica in PR

Rareș Petrișor: Toleranța publicului față de PR mi se pare tot mai redusă și asta este o mare problemă

rares petrisor 2Publicul ar trebui să înțeleagă că profesionistul de PR nu este un avocat – care își alege ce parte să reprezinte, indiferent de părerea personală – și că suntem slujbași ai adevărului. Tot ceea ce facem în plus, uneori în minus, este să îmbogățim creativ modul în care transmitem un mesaj – Rareș Petrișor, Head Strategist la Media Pozitiv, în dosarul PR România despre Etică în PR.

Citeste mai mult...

Oltea Zambori: O discuție despre etică ar trebui să facă parte din fișa postului oricărui om care face relații publice

Oltea Zambori

Mi se pare important să stabilim și ce înseamnă etică în PR, pentru că nici aici nu ne-am pus de acord. Pe când cultura de business te invață să nu refuzi niciun client, cea a PR-ului te indeamnă (sau ar trebui să te îndemne) să nu accepți prea mulți clienți de care nu te poți ocupa în mod egal, pentru că relațiile publice sunt despre grija cu care transmiți mai departe informații despre ceea ce face clientul; ori când agențiile gem sub presiunea prea multor contracte și au prea puțin personal, nu mai putem vorbi de etică - Oltea Zambori, Blue Moon Agency, în dezbaterea PR Romania despre Etică în PR.

Citeste mai mult...

Mara Gojgar, Confident Communications: Lipsa de etică în PR este pe ‘persoană fizică’

MaraGojgar Confident-web

Oamenii de PR trebuie să tempereze apetitul organizațiilor pentru a apărea cu orice preț în presă. Dacă nu au o știre, nu au o informație cu adevărat utilă, omul de PR trebuie să fie bariera de care acel document gol de informații nu trece. Astfel se evită aglomerarea jurnaliștilor cu chestiuni inutile – Mara Gojgar, Confident Communications, în dosarul PR România despre Etică în PR.

Citeste mai mult...

Cei buni, cei răi, cei pociți (în etica profesională a relațiilor publice)

Raluca Radu

Democrațiile funcționale și piețele libere, în care organizațiile demonstrează, cu fiecare acțiune a lor, că sunt cetățeni corecți ai societății, nu ar fi posibile fără relații publice profesioniste. Nu poți pretinde că faci relații publice în mod profesionist, astăzi, încălcând legislația, în dezacord evident cu normele și valorile acceptate de profesie. Fiecare trebuie să înțeleagă și să pună în practică, în fiecare zi, ceea ce spune legea, ceea ce indică etica profesională, ceea ce arată bunul simț. În aceste condiții, nici nu ar mai trebui susținut public și demonstrat, prin literatură academică, scrisori deschise sau materiale de opinie, că avem nevoie de un cadru legal democratic pe care să-l acceptăm și să-l respectăm, de norme deontologice pe care să nu le încălcăm cu bună știință, nu-i așa?

Citeste mai mult...

Oana Marinescu: Etica în comunicare înseamnă să dai importanță unui criteriu de evaluare care este legat de « cum » faci un lucru

Oana Marinescu 3Așa cum există un ecosistem în natură, există un ecosistem și în societate. Suntem toți interdependenți. Relațiile noastre sociale, discursul pe care îl avem, comportamentele si atitudinile noastre au un impact asupra celorlalți, iar apoi se întorc asupra noastră. Din păcate, unii nu înțeleg asta – Oana Marinescu, Managing Director OMA Vision, în dezbaterea PR Romania despre Etică în PR.

Citeste mai mult...

Cătălina Rousseau, BDR Associates: Educația este cheia însănătoșirii oricărui viciu de comportament profesional

Catalina Rousseau 2

Moralitatea se spijină pe valori etice și pe deontotologia profesională, iar ambele exclud ideea de răsplată în exercitarea profesiei jurnalistice sau condiționarea de orice fel pentru a comunica corect o informație. Conflictul moral major îl constituie știrile false, mai ales dacă implică triunghiul PR-presă-public. Mai există încă o practică a condiționării difuzării unei informații autentice, care corectează o știre falsă, sau confuzia făcută între reclamă și informația de interes pentru segmente profesionale, sau de activitate mai largă - Cătălina Rousseau, President & CEO BDR Associates, în dosarul PR Romania despre Etică în PR.

Citeste mai mult...

Prof. Dr. Dumitru Borțun: În lipsa unui sistem de valori etice în PR, putem vorbi de o ocupație, dar nu de o profesie

Dumitru Bortun

Cred că viitorul PR-ului depinde de capacitatea breslei de a produce cât mai mulți profesioniști, adică specialiști în același timp și în aceeași măsură eficienți și morali - Dumitru Borțun, profesor la SNSPA și presedintele Juriului de Onoare al Asociației Române de Relații Publice (ARRP), în dezbaterea PR Romania despre Etică în PR.

Citeste mai mult...

Ana Sișu: Comunicarea din spațiul public a atins limite considerabile ale distorsionării adevărului

Ana Sisu

Dincolo de discuții inflamate în cercuri restrânse, nu văd să se întâmple mari luări de poziție. Și, uite așa, realitatea ne arată că pot apărea decizii care pun etica la colț, pe termen lung – Ana Sișu, Head of PR & Influence, Ogilvy Group Romania, în dezbaterea PR Romania despre Etică în PR.

Citeste mai mult...

Crenguța Roșu: Etica ar putea fi considerată unul din elefanții din încăperea PR

Crenguta Rosu 4

Îmi amintesc de o butadă “clientul este regele și presa mi-e stăpânul” și cred că punctează una dintre cele mai importante serii de posibile conflicte morale. De fapt, cred că arată și o posibilă soluție - și anume orientarea comună către interesul public, în primul rând – Crenguța Roșu, Managing Partner, DC Communication, în dezbaterea PR România despre „Etică în PR”.

Citeste mai mult...

Etica este mers pe sârmă, mai ales în criză. Ai de ales mereu între a fi un om onest sau un mincinos

Simona-Claudia DobreSunt foarte multe contexte în care noi, oamenii de comunicare și relații publice, trebuie să fim mai mult decât atenți în ceea ce privește interesul cui îl servim de fapt și care este granița dintre minciună și realitate. În contextul actual, în care suntem în plină pandemie și criza economică începe să își arate colții, cred că este mai mult decât necesar să ne hotărâm cine vrem să fim, pentru că plutește în aer o tentație foarte mare pentru ”scopul scuză mijloacele”, iar scopul multora poate deveni într-un astfel de context o luptă acerbă pentru supraviețuire. Peste ea, etica profesională se poate așeza lesne ca o inutilă tichie de mărgăritar. Și nu zic că am pleca de la o ștachetă prea înaltă, din contră, ștacheta este foarte jos.

Citeste mai mult...

Etica și Relațiile Publice

Dana Oancea dosar etica

Prin natura sa, domeniul relațiilor publice acoperă atât comunicarea de afaceri cât și comunicarea de masă. Specialistul în PR se găsește prins într-un sistem complicat de relații care aduc cu sine interese, drepturi și responsabilități. În raporturile sale cu agenția ori clientul pentru care lucrează, cu instituția de presă, prin intermediul jurnalistului și a redacției care îi preiau mesajul, și, în sfârșit, cu publicul căruia i se adresează, omul de PR trebuie să echilibreze așteptările clientului cu cele ale publicului, fără a neglija interesele instituției mass media. Acest gen de comunicare atrage după sine tot spectrul de conflicte etice: diferențe de standarde profesionale, conflicte de norme și valori, conflicte de interese.

Citeste mai mult...

Mihaela Tudor: Omul de PR are o mare responsabilitate și trebuie să fie primul filtru etic

Mihaela Tudor

PR-iștii împing în presă știri fără valoare de informație ca să bifeze acțiunea la client, fără discernământ profesional, și mai și plătesc de multe ori pentru asta. Jurnaliștii cer uneori “atenții” ca să publice lucruri. Iar unele instituții media deja nu mai publică nimic fără buget de publicitate, nici măcar ce reprezintă cu adevărat o știre - Mihaela Tudor, CEO la Tudor Communication, în dezbaterea PR Romania despre Etică în PR.

Citeste mai mult...

Deontologia nu are loc în programa facultăților de comunicare

ethics

Profesorii și profesioniștii industriei de comunicare trag un semnal de alarmă și solicită Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Superior (ARACIS) reintroducerea explicită a disciplinei Deontologie în rândul disciplinelor obligatorii și a disciplinei Legislație media/ Dreptul comunicării în rândul disciplinelor recomandate, pentru toate programele de comunicare publică din România.

Citeste mai mult...

‚Tocmai componenta de etică s-a pierdut pe drum’. În dialog cu Simona Dan și Raluca Mihălăchioiu, The Public Advisors

Simona Dan Raluca Mihalachioiu

Un derapaj fața de etica profesiei îl reprezintă condiționarea îndeplinirii job-ului de o recompensă financiară sau de altă natură. Este un drum cu două sensuri, derapajele venind atât dinspre industria de PR către media, ca exemplu de stakeholder, cât și dinspre instituții de presa către PR – Simona Dan și Raluca Mihălăchioiu, Managing Partners The Public Advisors, în dezbaterea PR Romania despre Etică în PR.  

Citeste mai mult...

Etica nu are loc în noua definiţie a Relaţiilor Publice

aurelian_horja_257,3 % dintre cei care au răspuns invitaţiei PRSA de a participa la realizarea noii definiţii a Relaţiilor Publice au considerat că nicio definiţie modernă a Relaţiilor Publice nu trebuie să cuprindă cuvântul "etică".

Citeste mai mult...

Maria Besnea, Dăescu Borțun Olteanu: Cred că întrebările curajoase și incomode ne pot duce mai departe ca industrie

Maria Besnea

O discuție pluridisciplinară despre etică ar putea genera efecte sociale pozitive pe termen lung, iar în PR ar putea ridica standardul conversației în industrie prin reducerea plajei de subiecte extrem de tactice lipsite de substanță sau de valoare-adăugată în care ne-am aruncat în ultimii ani – Maria Besnea, Corporate Communication Director la Dăescu Borțun Olteanu, în dezbaterea PR Romania despre Etică în PR.  

Citeste mai mult...

Conflicte morale în raporturile PR-presă. Rezultatele cercetării "Media Transparency and Media Practices in Romania"

US Institute for Public Relations  şi Forum for International Communications anunţă finalizarea primei cercetări privind transparenţa media în raporturile PR-presă-public. Studiul arată că, în România, publicitatea mascată îşi face apariţia într-o varietate de forme. O serie de factori capătă relevanţă în depistarea acestui fenomen: frecvenţa publicării comunicatelor de presă corelată cu numărul de machete publicitare în cadrul aceleiaşi publicaţii, influenţa exercitată de departamentul de vânzări al trusturilor de presă asupra agendei editoriale sau prioritizarea conţinutului editorial în funcţie de anumite beneficii financiare sau non-financiare oferite de către unii practicieni PR.

Citeste mai mult...

German Experience with PR Codes and their Enforcement. An interview with Prof. Dr. Lars Rademacher, Chairman of the German PR Council

rademacher print neuAll communication is vulnerable to dishonesty, said once Horst Avenarius, a notorious German practitioner. To support the voluntary self-regulation of the communicators’ work and to avoid all kind of state interferences, two institutions were created in the early post war Germany: the Press and the Advertising Councils. The German PR Council deviated from this pattern. It was founded in 1987 and was established to tackle ethical problems of the German PR guild. The very first public rebuke the Council had to pronounce was addressed to the head of the supervisory board of a large German company. He had personally paid a large amount of money to a journalist for his interview with the magazine DER SPIEGEL in 1995. Since then the German PR Council has been monitoring the compliance with PR moral standards. I spoke with Prof. Dr. Lars Rademacher, the Chairman of the German PR Council (DRPR), about the German PR codes and their enforcement.

Citeste mai mult...

Katerina Tsetsura: Un dialog mai bun între profesioniştii de PR şi jurnalişti ar putea contribui la rezolvarea problemelor etice

Perspectiva lui Habermas asupra dialogului a influenţat foarte mult relaţiile publice şi multe dintre dezbaterile purtate în cadrul acestei profesii. Consider că dialogul este esenţial, reprezintă o metodă prin care putem depăşi stadiul acuzaţiilor, stabilind între practicienii PR şi jurnalişti legături bazate  pe discuţie, pe parteneriatul asigurat de acest dialog.

Citeste mai mult...

Conflicte etice în PR. Un dialog cu Conf. Univ. Dr. Raluca Mureșan, Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu

Raluca Muresan

Una dintre cele mai întâlnite categorii de dileme etice cu care se confruntă practica relațiilor publice este legată de problema loialităților și de dificultatea armonizării unor așteptări/interese divergente. Profesioniștii PR pot aprecia deseori drept dificilă găsirea unei soluții etice de armonizare a intereselor organizației cu cele ale publicurilor lor. Ce principii sau standarde etice pot orienta specialistul PR în luarea deciziei corecte? Răspunsul la această întrebare variază foarte mult în funcție de identitatea etică asumată de omul de PR – Raluca Mureșan, autor și conferențiar universitar la Facultatea de Științe Socio-Umane a Universității „Lucian Blaga” din Sibiu, în dezbaterea PR Romania despre Etică în PR.

Citeste mai mult...

Mihai Coman: Cati arginti trebuie pentru ca jurnalistul-tonomat sa cante in struna?

Criza presei din Romania nu este una economica, este in primul rand una de credibilitate; problemele economice, globale si nationale, nu sunt decat un catalizator al cancerului profund, care distruge, incet, dinauntru, mass media. O criza morala nu se vindeca prin concedieri sau influxuri de capital. Istoria ne arata ca unele institutii si unii lideri s-au salvat in asemenea situatii prin spovedanie publica, asumarea vinovatiei, penitente, exil auto-impus…

Citeste mai mult...

Parteneri

   BT Logo Aliniat Central               logo SMP