29032024

Back Eşti aici:Home Articole Din istoria Relatiilor Publice Scurt istoric. Relaţiile publice de la începuturi şi până astăzi.

Scurt istoric. Relaţiile publice de la începuturi şi până astăzi. - Relatiile Publice in plina maturitate

Index articole

 

Relaţiile publice în plină maturitate

O dată cu boom-ul economic care a urmat celui de-al Doilea Război Mondial şi care a transformat Statele Unite în cea mai prosperă ţară din lume, relaţiile publice au cunoscut şi ele o dezvoltare nemaiîntâlnită. Instituţiile de afaceri şi guvernamentale, organizaţiile non-profit ale vremii tocmai conştientizaseră aportul relaţiilor publice la efortul depus pentru câştigarea războiului. Organizaţiile au început să îşi dorească să apeleze la forţa comunicării publice pentru a-şi promova propriile produse şi servicii şi pentru a atrage cât mai mulţi consumatori de pe piaţa internă şi internaţională.

În anii `30-`40 s-au înfiinţat mai multe organizaţii menite să reprezinte interesele practicanţilor de relaţii publice, cea mai importantă fiind Public Relation Society of America (PRSA), constituită în 1948. Aceasta este astăzi cea mai vastă asociaţie de relaţii publice, reunind peste 20.000 de membri, majoritatea din Statele Unite.

Până către sfârşitul anilor `60, relaţiile publice au devenit o industrie înfloritoare, cuprinzând, numai în Statele Unite, câteva sute de agenţii regionale şi peste 100.000 de specialişti, numărul acestora dublându-se în 2000. Responsabilii de relaţii publice au devenit parte integrantă a top managementului, fiind subordonaţi direct preşedinţilor sau consiliilor executive ale instituţiilor.

Acestă dezvoltare semnificativă din anii 1960 şi până în anii 1970 s-a datorat, pe de o parte tulburărilor politice care au cuprins întreaga lume. Pe de altă parte, avântul relaţiilor publice a fost determinat de mişcările sociale pentru protejarea împotriva abuzurilor, împotriva produselor dăunătoare, a practicilor de muncă incorecte faţă de angajaţi, a preţurilor exagerate. Toate aceste mişcări se înscriau într-un curent social aşezat sub imperativul ”Clientul nostru este stăpânul nostru”. Corporaţiile, la rândul lor, au alcătuit aşa-numite ”Carte ale drepturilor clienţilor” în care îşi formulau explicit obligaţiile faţă de consumatori. Colegiile şi facultăţile au fost cele mai afectate de mişcările sociale ale acelor ani, campusurile devenind centre ale acţiunilor de protest. Pentru a supravieţui, ele trebuia, asemenea guvernului şi companiilor, să acorde atenţia cuvenită publicului vizat.

Cu toate că avuseseră loc mari schimbări în privinţa eliminării inechităţii rasiale şi dintre sexe, anumite mişcări sociale, precum cele legate de mediu şi de calitatea vieţii, au continuat până în anii 1980 şi 1990. Guvernul şi corporaţiile încep să manifeste preocupări pentru reducerea poluării aerului şi a apei, precum şi pentru limitarea despăduririlor. Autorităţile devin preocupate de dezastrele ecologice cauzate de încălzirea globală şi de distrugerea habitatului natural. E vorba, din nou, de situaţii în care specialiştii în relaţii publice încep să fie solicitaţi pentru a face publice acţiunile întreprinse de diferite organizaţii.

Aceşti ani se caracterizează, de asemenea, printr-o sporire a interesului consumatorilor pentru probleme precum practicile de muncă incorecte, creşterea nejustificată a puterii unor companii, poziţiile de monopol ale unor companii.

În timp, specialiştilor de relaţii publice li s-au atribuit tot mai multe responsabilităţi. La un prim nivel, ei sunt cei care furnizează ştiri şi alte informaţii neproblematice despre acţiunile şi realizările companiei pe care o reprezintă. La un nivel mai sofisticat, cum ar fi guvernul sau marile corporaţii, ei se ocupă de comunicarea unor situaţii dificile, precum accidente industriale, dezastre ecologice, produse defecte retrase de pe piaţă, practici de muncă abuzive. Pentru specialiştii în comunicare, lista provocărilor e nesfârşită. În situaţiile de iresponsabilitate socială sau abuzuri, corporaţiile sunt foarte expuse antipatiei publicului. Din 1980 încoace au existat câteva situaţii de criză care au avut un impact social şi politic major:

-    explozia de la combinatul chimic Union Carbide Bhopal din India
-    infestarea cu benzen a apei îmbuteliate Perrier
-    scandalul implanturilor incorecte cu silicon realizate de Dow Corning
-    practicile de muncă abuzive ale companiei Nike în Asia
-    scandalul provocat de Coca Cola în Europa pentru bauturile infestate.
-    Shell Oil s-a facut răspunzătoare pentru poluarea mediului în Ogoniland, Nigeria
-    compania Microsoft este acuzată de monopol de către guvernul SUA
-    erori de fabricaţie a cauciucurilor Bridgestone / Firestone, care au condus la sute de accidente
-    scandalul financiar al companiei Enron.

Toate aceste scandaluri au avut ecouri pretutindeni în lume, presa şi autorităţile folosindu-le drept exemple negative de situaţii în care nu se previne sau minimalizează dezastrul, sau, odată declanşat, nu se iau măsurile corespunzătoare. Crizele de acest gen nu sunt, din fericire,  foarte frecvente, însă, din cauza răului implicat, ele ajung să fie, săptămâni sau chiar luni la rând, titlurile principale în ziare. Efectele asupra companiilor pot dura chiar ani, în unele situaţii ducând la falimentul acestora.


Don Bates este Academic Director în cadrul George Washington University. Este membru al Asociaţiei Americane de Relaţii Publice (PRSA) şi membru de onoare al Institut for Public Relations. A deţinut funcţii importante în corporaţii, organizaţii non-profit şi agenţii de PR. Este directorul programului de masterat în PR al Universităţii George Washington. Pentru aproximativ 10 ani, a fost directorul companiei Media Distribution. A predat anterior cursuri de comunicare strategică la Columbia University, în cadrul programului de masterat. A contribuit la prima enciclopedie de comunicare de masă "Media Now" (Wadsworth / Thomson).

Traducere şi adaptare: Corina Pîrv, Forum for International Communications.
În original, “Mini-Me History: Public Relations from the Dawn of Civilization”, 2002, actualizat în octombrie 2006.
Copyright Institute for Public Relations. Copyright 2007 Forum for International Communications pentru versiunea în limba română. Text reprodus cu acordul IPR.

Parteneri

   BT Logo Aliniat Central               logo SMP