Oamenii de PR vor fi nevoiţi să îmbrăţişeze fenomenul social media. De vorbă cu bloggerul Loic le Meur, fondatorul Seesmic

loic_lemeurCa antreprenor şi blogger, aţi lansat un nou software social, Seesmic. Care este viziunea unică din spatele Seesmic care o diferenţiază de celelalte platforme sociale?

Seesmic este astăzi una dintre cele mai populare aplicaţii Twitter care permite utilizatorilor săi să comunice în acelaşi timp pe Twitter şi Facebook. Unul dintre cele mai importante lucruri pe care cineva le poate face astăzi este să construiască o comunitate în jurul său. Ceea ce am făcut eu a fost să construiesc unul dintre instrumentele care te poate ajuta să faci asta. Îţi permite să împărtăşeşti ceea ce ai de comunicat, lucru ce urmează să devină foarte important.

Platformele sociale erau văzute doar ca simple modalităţi de relaţionare. Cum vedeţi  rolul social media în societatea de astăzi?

Rolul social media în viaţa reală este unul foarte complex. De pildă, ajută la crearea unor ştiri care nu ar fi existat altfel. Ma refer la orice tip de eveniment, precum ştirea despre avionul care a aterizat în râul Hudson în New York şi pe care am primit-o pe Twitter cu 6 ore înainte ca CNN să o transmită. Aceasta este o cale de a afla ştirile. Jurnalismul profesionist este în dezavantaj în raport cu media sociale, mai exact Facebook şi Twitter. Aşadar, şi cred că acesta este unul dintre rolurile principale.

La fel, media sociale devin o sursă a transparenţei. Unul dintre bloggerii din Egipt invitaţi la World Blogging Forum a vorbit despre faptul că a fost agresat, fiind ţintă a violenţei din cauza blogului personal. Aceste lucruri nu le-am fi putut afla altfel pentru că presa nu le-ar fi dezvăluit, cel puţin nu în ţări precum Egipt.

O parte importantă din activitatea corporatistă se mută în mediul online. Cum vedeţi viitorul platformelor sociale şi poziţia lor pe agenda corporaţiilor?


Companiile se confruntă cu foarte multe probleme în a se adapta la modul de funcţionare al platformelor sociale pentru că transparenţa nu a fost niciodată atât de importantă pe cât a devenit acum. Dacă mergi pe Twitter şi dai o căutare despre un brand poţi afla în timp real ce spun despre el oamenii care l-au folosit sau îl folosesc. Deci, este aproape imposibil pentru ei să ascundă lucruri negative. Nu le rămâne decât să accepte platformele sociale şi transparenţa, să le recunoască ca fiindun mijloc de comunicare cu publicurile prin care să-şi creeze propriile comunităţi.

McDonalds are milioane de fani pe Facebook, este unul dintre brandurile care a început să îmbrăţişeze ideea, la fel şi liniile aeriene din Statele Unite. Ceea ce trebuie să facă corporaţiile este să asculte problemele celor care au ceva de spus despre ele şi să încerce să ofere răspunsuri.
Motivul pentru care folosirea platformelor sociale este atât de importantă este acela că TOTUL devine public. Folosite drept “customer service” şi ca instrumente prin care organizaţia înţelege care este părerea consumatorilor, media sociale sunt foarte importante.

Am observat, însă, că blogurile corporatiste nu se dezvoltă foarte mult. Acest lucru se întâmplă pentru că oamenii din corporaţii nu sunt atât de originali pe cât ar trebui.

Sunteţi organizatorul Le Web, o conferinţă care aduce împreună bloggeri şi antreprenori din întreaga lume. Din experienţa dumneavoastră, care sunt aspectele pozitive şi cele negative ale folosirii media sociale în comerţ şi e-commerce?


În ceea ce priveşte companiile, mulţi consideră că media sociale sunt o pierdere de timp, ceea ce este automat un aspect negativ în modul de percepere al acestor platforme. De fapt, eu cred că este mai degrabă o oportunitate. Nu mă deranjează ca angajaţii mei să le folosească pentru că nu consider că mai există cu adevărat vreo diferenţă între timpul petrecut la serviciu propriu-zis şi timpul în care eşti în afara job-ului tău. Dacă eşti una dintre acele companii moderne,care nu merge pe principiul “cât eşti la serviciu, munceşti”, mă refer aici la munca intelectuală, atunci nu este o problemă atât de mare. Dacă vrei să stai o oră pe Facebook, de exemplu ar putea chiar să te ajute în ceea ce faci.
Pe de altă parte, oportunitatea este aceea că te ajuta să creezi uşor o reputaţie brandului tău şi a companiei.

Trăim îmtr-o societate marcată de social media, unde word-of-mouth este principalul instrument folosit pentru a răspândi informaţia. Jurnalismul şi agenţiile de presă par să piardă din statului lor de lideri de opinie şi gatekeepers. Care ar fi partenerii cei mai indicaţi spre care oamenii de relaţii publice ar trebui să-şi orienteze atenţia în aceste condiţii?

În primul rând, oamenii de PR ar trebui să înceteze să mai agaseze lumea cu newslettere şi comunicate de presă plictisitoare, de care oamenii nu au nevoie, pe care nu le vor, pe care nu le citesc şi de la care nu se pot “dezabona”. Singurul lucru pe care îl fac, de fapt, este să umple căsuţa de email.

Profesioniştii de PR ar trebui să îmbrăţişeze fenomenul, cu alte cuvinte să-şi ajute clienţii  să înţeleagă mai bine ce se întâmplă în companiile pe care le reprezintă. Profesioniştii de PR ar trebui, de fapt, să devină experţi social media. Nu au de ales. Aceasta este cea mai bună cale de a face un produs cunoscut şi de a-i crea o imagine bună care să se răspândească rapid. Un word of mouth pozitiv se obţine numai atunci când reuşeşti să-i faci pe ce-i care folosesc produsul respectiv să vorbească despre el sau despre companie în termeni pozitivi.

Munca implicată este destul de mare, oamenii de comunicare vor avea nevoie să monitorizeze ceea ce se spune şi să gasească câţiva ambasadori, acei oameni cărora le place foarte mult produsul lor cu care să formeze un cerc de susţinători şi pe care să-i unească într-o comunitate. Odată ce ai reuşit să faci asta, nu trebuie decât să foloseşti toate instrumentele pentru a-i menţine aşa. Şi aici revenim la Facebook, Twitter, o pagină de blog, ar putea fi un forum sau orice altă platformă socială. Important este ca acea companie să vorbească deschis cu ei în fiecare zi.

În tipul acesta de comunităţi nu putem vorbi de control al corporaţiilor asupra lor pentru că word-of-mouth nu va putea fi niciodată controlat. Ceea ce se poate face şi este indicat pentru organizaţii este acceptarea fenomenului şi căutarea de modalităţi rapide şi sincere care să răspundă la obiect nelămuririlor pe care publicul le transmit în media sociale.

Informaţia este foarte greu de controlat într-o societate în care oricine poate deveni o voce publică sau un lider de opinie. În acelaşi timp, creşte nevoia de transparenţă din partea corporaţilor. Ar putea această situaţie să condiţioneze comportamente mai etice din partea organizaţiilor decât se întâmpla până acum?


Cu siguranţă că da, pentru că orice vor face greşit sau neetic va ajunge imediat informaţie publică.  De exemplu, companiile care folosesc copiii ca forţă de muncă în unele ţări nu mai pot face asta pentru că va ieşi la iveală rapid. Beneficiul pe care îl aduc media sociale este tocmai această transparenţa şi faptul că determină şi un comportament corect al companiilor faţă de angajaţi, tocmai de teama răspândirii unor zvonuri nefavorabile. Există companii care au o cultură organizaţională destul de slabă pe care vor fi forţaţi să o remedieze.

În mare, vorbim de o lume care se va îmbunătăţii, dar trebuie să fim foarte atenţi la tipul de informaţii care sunt făcute publice, pentru că nu există limită la cât de mult se poate transmite. În folosirea social media în corporaţii va trebui să ne bazăm foarte mult pe etică. Cei care împărtăşesc informaţiile vor trebui să se auto-modereze şi să scrie acele informaţii relevante. Concluzia mea este că social media vor îmbunătăţii mult mai mult situaţia de comunicare existentă.  


Loic Le Meur este fondatorul şi directorul companie de software Seesmic. Loic a iniţiat şi organizează evenimentul numărul unu din Europa în domeniul tehnicii, LeWeb. Recent, Business Week Magazine l-a inclus în "Top 25 cei mai influenţi oameni de pe internet". Loic a fost numit şi "Young Global Leader" de către World Economic Forum. Seesmic are o echipă de 16 oameni în România.
Un interviu realizat în cadrul World Blogging Forum 2009 de către Georgiana Stanciu, editor PR Romania.