PR-ul urcă pe scenă direct din public: proiectul "Şcoala de bani"

simona_danLa un an de la prima mea întâlnire cu clientul (BCR), fac un reverse engineering al procesului prin care o agenţie de PR independentă a transformat o idee în cel mai eficient program de educaţie financiară pentru cea mai mare bancă din România. În urma campaniei, 17,422 persoane s-au înscris la Şcoala de Bani, 85% dintre utilizatori au afirmat că au devenit mai responsabili din punct de vedere fiananciar în urma programului, 84% dintre participanţi au considerat că Şcoala de Bani a fost utilă şi foarte utilă. Ce înseamnă pentru mine toate aceste cifre?


Trei lecţii principale am învăţat din proiectul “Şcoala de bani”:

1. Pornită de la o agenţie de PR, ideea s-a rostogolit prin alte trei grupuri de comunicare diferite, căpătând amploare. Iată deci că buturuga mică chiar răstoarnă carul cel mare.
2. Clientul a fost convins de utilitatea programului, nu de dimensiunea sau profilul agenţiei care a iniţiat campania. “Şcoala de bani” a fost un David în luptă cu Goliat. Prin PR am putut îmbina nevoia brandului de a rămâne fidel unor guideline-uri  cu nevoia consumatorilor de a li se vorbi pe limba lor. În definitiv, cine s-ar fi aşteptat ca o instituţie bancară de talia BCR să facă un proiect inovator precum ”Şcoala de Bani”? Nu întâmplător, BCR surclasează acum multe branduri de tehnologie în top social brands.
3. Nu trebuie să fii Goliat ca să fii luat în seamă de juriile marilor festivaluri – noi am fost nominalizaţi la Cannes, am luat aur la SABRE şi Golden World Award for Excellence de la IPRA pentru “şcoala de bani”.
Revenind acum la povestea proiectului, dintre lucrurile care nu se cunosc până acum despre ”Şcoala de bani”, propunerea n-a venit în urma uni brief, ci din identificarea unei nevoi a consumatorului: aceea de a se identifica cu alţi oameni aflaţi în situaţii financiare similare şi de a “copia” soluţii deja testate, nevoia de a auzi de la alţi oameni obişnuiţi cum se comportă ei în momente de dificultăţi financiare.


Şcoala de bani este un program de responsabilizare prin cunoaştere. Iar transferul de informaţie între oameni egali în statut s-a făcut sub îndrumarea unui specialist, “Domnul Diriginte”. Rolul lui a fost acela de a enunţa corect problema şi de a urmări ca soluţiile propuse să contribuie cu adevărat la rezolvarea ei.
Ceea ce a convins reprezentanţii juriilor de la festivalurile internaţionale a fost în primul rând relevanţa programului pentru consumatori (despre rezultate urmăriţi http://www.youtube.com/watch?v=4z4fuyarhwo) împreună cu construcţia strategică pornită de la un insight autentic .


Din punctul nostru de vedere, specialiştii în comunicare din zilele noastre trăiesc – sau aşa ar trebui - în stradă, şi nu în birou. Se inspiră de la consumatorii clienţilor pentru care creionează campanii cu mai multă relevanţă şi mai puţine metafore. PR-ul urcă acum pe scenă direct din public. În fond, putem lua totul drept o lecţie predată la şcoala crizei: ne întoarcem la clientul final şi la nevoile lui fundamentale.


“Şcoala de bani” a fost implementată cu sprijinul altor trei agenţii specializate - Media Cafe-strategie şi creaţie online, Media Edge:cia-strategie media, Tempo Advertising-creaţie ATL, BT Events-BTL şi cu suportul a cinci bloggeri:

www.simonatache.ro, www.zoso.ro, www.manafu.ro, www.subiectiv.ro, www.khris.ro.


Material semnat de Simona Dan -CEO Rogalski Grigoriu Public Relations