29032024

Back Eşti aici:Home Articole Digital PR Digital Marketing Forum 2011: Integrarea platformelor online şi de ce conţinutul este rege

Digital Marketing Forum 2011: Integrarea platformelor online şi de ce conţinutul este rege

Pin It
Pe 22 şi 23 februarie a avut loc cea de-a cincea ediţie a Digital Marketing Forum  Forum, cel mai cunoscut eveniment despre promovarea în mediul online, destinat oamenilor de marketing şi advertising. Prima zi de conferinţe a reunit în cadrul a patru sesiuni importanţi specialişti autohtoni şi internaţionali, aducând insight-uri din diverse domenii precum marketing, research, publicitate, digital etc.

Prima sesiune a fost dedicată viitorul marketingului interactiv – evoluţia marketingului sub influenţa noilor media. Temele centrale în jurul cărora s-a purtat dezbaterea au fost cum să generezi un conţinut relevant şi necesitatea integrării platformelor. Pe baza unui domeniu aflat într-o uşoară creştere, Grant McKenzie, Marketing Vice-President Ursus Breweries, a vorbit despre felul în care a evoluat strategia digitală a Ursus pe parcursul unui an, de la ultima prezentare în cadrul aceluiaşi eveniment în 2010, de unde o serie de învăţămintele transmise. Planificarea pe termen lung este un element important parte a strategiei digitale amplificată de un conţinut relevant, cu o bază de oameni capabili în spate care cunosc domeniul şi care să beneficieze de trainingul necesar. Încă vorbim de o voce a brandului în mediul online, care trebuie să fie autentică şi să fie născută dintr-o nevoie reală. Printr-o platformă dezvoltată la nivel local în Cluj, Ursus a arătat faptul că şi marile branduri pot avea o abordare nişată. O tactică eficientă parte a campaniilor online este crowdsourcingul prin care comunitatea poate juca un rol important în conturarea viitorului produs. O strategie este eficientă în momentul în care se integrează mediul online cu cel offline.

Consumatorul trece printr-un proces al schimbării, iar acesta a atras schimbarea şi în comportamentul acestuia, după cum a detaliat Alexandra Mecklenburg, Business Partener&Global Brand Director, OgilvyInteractive. În acest context, a apărut un nou tip de consumator, consumatorul social care prezintă diferite trăsături – colaborează cu brandul, îşi exprimă personalitatea în diferite modalităţi, are un grad crescut de aşteptări când vine vorba de obţinerea unor informaţii şi caută prin definiţie valoarea, canale şi informaţie care să-i furnizeze valoarea. S-a accentuat faptul că social media nu este doar un trend în trecere, ci o nouă societate capabilă să genereze noi comportamente care să revoluţioneze vieţile. Nu este vorba numai despre a duce mai departe un mesaj al brandului, ci a crea experienţe relevante şi interesante. Social media este asemănătoare unei relaţii, drept urmare trebuie întreţinută constant cu un conţinut relevant, a mai adăugat reprezentanta OgilvyInteractive. În centru nu se află canalele, ci ideea de la care porneşte totul şi care ar trebuie să integreze fiecare canal.

Emma Searles, Activation Director MEC Global Solutions, a avut ca puncte principale de discuţie conturarea unei strategii integrate online şi despre cum se măsoară eficacitatea în mediul online. Strategiile integrate au rolul de a alinia Paid – Earned – Owned media pentru a genera o susţinere şi implicare activă şi totodată ”brand advocates”. Our strategies must be rooted in driving ongoing advocacy and brand devotees, după cum a afirmat şi reprezentanta MEC. Acest lucru se întâmplă în momentul în care brandul este îndeajuns de transparent şi deschis către a accepta riscurile pe care le generează online-ul, puterea pe care o dă consumatorului de a avea o voce. Integrarea platformelor poate avea ca punct de pornire motivele pentru care un utilizator interacţionează cu o platformă. Media tradiţională poate fi folosită pentru a orienta strategic achiziţiile către platformele owned, cum sunt comunităţile iar de aici să existe o singură platformă centrală care să reunească toate celelalte canale folosite.

Prima sesiune de conferinţe a fost încheiată cu un studiu dezvoltat de Gemius Research şi Evensys, studiu aflat la a patra ediţie denumit Leading Brands by Romanian Internet Users 2011, ce are în vedere prezenţa brandurilor în mediul online pe piaţa din România şi care a fost prezentat de Cătălin Emilian, Manager Operaţiuni, Gemius Research. În termeni de ce defineşte prezenţa online a unui brand în frunte se află informaţiile disponibile despre produsele/serviciile sale şi datele de contact din online, cu o uşoară descreştere faţă de anul precedent. La o diferenţă mică se situează designul, imaginea unui brand în online care ar trebui să fie impecabilă şi într-o continuă îmbunătăţire. Studiul a relevat că un brand de succes este în continuare văzut de consumatori ca cel care are produse/servicii de calitat, şi mai puţin contând notorietatea sa. Astfel, aflăm că cele mai prezente branduri româneşti pe internet sunt în ordine Dacia, BCR, eMag, Ursus, Borsec. Apoi, printre cele mai de încredere branduri româneşti se numără tot Dacia pe primul loc urmată de Borsec, BCR, Ursus, Petrom iar un top 5 al celor mai populare branduri româneşti sunt Dacia, Ciocolata cu Rom, Ursus, Birsec şi BCR. Pe lângă informaţiile despre notorietatea brandurilor româneşti, studiul mai aduce în faţă şi date precise din categoriile auto&moto, finanţe şi bănci, îngrijirea personală şi telecom. Studiul va fi publicat în următoarele zile.

Cea de-a doua sesiune a generat discuţii în jurul strategiei de marketing, despre cum se desfăşoară o campanie cu adevărat interactivă. Steffen Thejll-Moller, Digital Strategist, Associate Director, Fleishman Hillard Bruxelles a făcut remarcată un nou tip de conversie, între marketing şi PR, marketingul devine PR şi invers. În era digitală, timpul nu este îndeajuns pentru a face tot ceea ce îţi propui, drept pentru care conţinutul este regele. Orice companie devine astfel o agenţie de media şi prin urmare ar trebui să-şi cunoască audienţa şi să măsoare expunerea, influenţa. ONG-urile pot fi numite în fruntea comunicatorilor, datorită abilităţii învăţate de a-şi construi mesajul în jurul unei poveşti, poveşti  captivante care generează emoţii.

Ivan Bobal, Country Manager România şi Pavol Magic, Head of Communciation, ambii reprezentând Etarget, au prezentat câteva dintre serviciile şi beneficiile aduse de Etarget în România. Printre altele, aflăm că doar 4% din utilizatori caută proactiv un produs sau serviciu şi despre importanţa plasării publicităţii contextuale. Plasarea reclamelor de calitate va genera ca oamenii să recepteze acest lucru drept conţinut.
Moartea display advertising-ului a fost prezentarea ţinută de Adrian Stănescu, Country Manager, ThinkDigital. Mai mult de 50% din click-uri sunt generate de 6% din populaţia din online, ceea ce înseamnă că ratele de click sunt în scădere. Campaniile de display ar trebui să ofere utilizatorilor posibilitatea să interacţioneze cu brandul. Deşi reprezentanţii Etarget au pledat pentru separarea campaniilor display – search, Adrian Stănescu a vorbit despre îmbinarea celor două printr-o targetare corectă şi prin observarea drumului utilizatorului în toată complexitatea lui.

Daniel Enescu, Director General Daedalus Group a prezentat cel de-al doilea studiul din cadrul Digital Marketing Forum intitulat Digital Diary of Romanian Internet User. Timpul pe care şi-l petrece un utilizator în fiecare zi pe internet este de 64%, pe când în faţa televizorului de doar 35%. În ceea ce priveşte activităţile desfăşurate pe internet, utilizatorul îşi împarte timpul astfel: informația (bloguri, forumuri, știri) 33%, rețelele sociale 21%, mesagerie instant 19%, audio și jocuri + altele restul de oameni. Împărţirea activităţilor online faţă de offline, revine tot celor online care cresc cu precădere în weekend. Cei cu educaţie scăzută petrec mai mult timp în online decât offline. O informaţie destul de uimitoare este faptul că presa este citită online în proporţie de 71%. Oamenii în vârstă se orientează către căutarea de informaţie, pe când cei tineri către utilizarea reţelelor sociale. În termeni de ce sector de vârstă utilizează mai mult internetul, se observă că aria 25-34 de ani este mai predominantă decât 15-24 de ani. 
Studiul va fi disponibil curând pe site-ul companiei

Ultimele două sesiuni din cadrul conferinţei au abordat tema noilor iniţiative de marketing în new media şi au fost fiecare împărţite în 3 paneluri: new ideas – cele mai noi iniţiative de marketing în new media, online marketing fixes – soluţii pentru provocările campaniilor interactive şi social media – idei pentru promovarea în sociale media, fiecare cu speakeri diferiţi.

Sesiunea 3 a avut în vedere ideile de promovare în social media. În cadrul acesteia Andy Lita, Business Unit Director OgilvyInteractive a menţionat despre importanţa construirii unui brand social şi mai ales găsirea unor modalităţi prin care consumatorul să primească brandul în grupurile lor sociale.  În construirea unei relaţii autentice de brand, consumatorii se vor conecta cu brandurile care împart aceleaşi idealuri. Contează felul în care studiezi specificul şi nevoile fiecărui canal şi pe baza căruia targetezi.
Dacă Odysseas Ntotsikas, Managing Director ThinkDigital  a abordat o parte mai teoretică aducând în discuţie faptul că experienţele web sunt centrate în jurul oamenilor şi s-a orientat asupra tipurilor de publicitate pe Facebook, Cristina Apostolescu, Interaction Planner MEC,  a prezentat un profil al persoanelor care se află pe Facebook. Este important să stabileşti un balans între paid-owned-earned media şi să urmăreşti fluxul de construirea conţinutului, apoi partea de PAID în scopul promovări pagini şi ultimul pas fiind primirea feedbackului. Paşii prinicipali într-o campanie de publicitate pe facebook este în primul rând targetarea, stabilirea bugetului, raportarea indicatorilor stabiliţi şi mai ales optimizarea costurilor.

În cadrul următorului panel din sesiunea IV, care a avut aceeaşi temă de promovare a ideilor în social media
Diana Tulbure, Marketing Manger SE Europe, Discovery Networks a dezvăluit din strategia de succes care a făcut ca pagina de facebook Discovery Romania să se situeze pe locul III la nivel global după SUA şi America Latină. Researchul a fost o componentă importantă alături de crearea unui conţinut special adaptat platformei şi dezvoltarea unor proiecte speciale de vânzări  prin asocierea cu branduri pentru a se adresa audienţei în cea mai mare parte masculină. Învăţăturile transmise au în vedere faptul că în mediul online brandul ajută, dar trebuie ţinut cont de faptul că social media nu este un job care se încadrează în intervalul 8 -5, ci este unul full-time.  

Bobby Voicu, blogger&antreprenor online a vorbit despre marketingul pe facebook punctând câteva lucruri de bază. Începând cu faptul că un brand în momentul în care decide să fie prezent pe facebook ar trebui să îşi facă cont de fan, în niciun caz de friends (datorită limitărilor) şi până la faptul că e bine să utilizezi opţiunea landing page pentru a promova un call to action care să genereze mai multe interacţiuni. Targetarea conţinutului se face în funcţie de audienţa, un lucru deşi aparent ştiut dar care totuşi nu este aplicat.

Andrei Roşca, Fondator Spada, şi-a concentrat prezentarea pe campaniile pe bloguri. În acest sens targetarea nu se mai face aplicând principiile din old media, regulile nu se mai potrivesc şi nici audienţa. Valoros este să ai o abordare îndreptată către mini-comunităţi. Social media este mai degrabă marketing direct decât advertising.

Despre campaniile pe twitter, un instrument incă privit cu reticenţă, a vorbit Alexandru Negrea, Social Media, Manager BCR. Deşi twitter este un instrument care aparent nu are prea mulţi adepţi în România (200 de milioane de conturi la nivel global din care 45 000 în România) totuşi, nu este de neglijat impactul său, dacă este utilizat eficient. Scopul unei campanii pe twitter, în termeni de priorităţi de marketing/PR, este în proporţie de 95% să fii top of mind şi doar de 5 % să vinzi direct. Există diverse instrumente cum este Zelist care ajută la stabilirea influenţatorilor de pe twitter, dar şi aceştia necesită o filtrare atentă.
Nu toate companiile trebuie să aibă un contact pe twitter, depinde în mare măsură de obiectivele setate. 

A relatat Florina Baciu, Junior Editor PR Romania. Copyright PR Romania

Pin It

Parteneri

   BT Logo Aliniat Central               logo SMP