Top Social Brands - Poveştile celor mai active branduri româneşti în social media

topsocialbrandsCea de-a III-a ediţie a clasamentului brandurilor cu cea mai mare implicare în social media, top realizat de Revista Biz şi lansat în cadrul evenimentului din 19 aprilie, a clasat pe primele 5 poziţii Vodafone, lider pentru al treilea an consecutiv, urmat de BCR care a urcat cu doua poziţii, Microsoft aflat înainte pe locul 2, Petrom în urcare cu 3 poziţii şi Avon.

În condiţiile în care vorbim de social media ca de un domeniu în care se experimentează, în care companiile încă mai sunt reticente să intre, avem în faţă un studiu care certifică o serie de branduri care au devenit conştiente că prezenţa în social media a devenit esenţială. Dacă anul trecut exista Top 10, anul acesta avem Top 30 de branduri, top realizat împreună cu 33 de specialişti în comunicare şi cu ajutorul Zelist.

Ce-a avut de spus fiecare dintre reprezentanţii brandurilor de mai sus, vom vedea în cele ce urmează. Pentru că brandurile nu sunt reprezentate doar de nume mari, ci pentru că trebuie să reinventează constant pentru a fi mai aproape de publicul sau.

Ce a însemnat aceasta menţionare în Top Social Brands pentru Vodafone? O confirmare a unui pariu încheiat acum 3 ani, crede Luminiţa Boştinaru, Senior Brand Manager Vodafone. Printr-o prezenţă activă în mediul online, de altfel singurul brand care a bifat toate activităţile posibile monitorizate pentru efectuarea topului, Vodafone şi-a propus sa se apropie de clienţi, să-i implice direct în activitatea de comunicare şi mai presus de toate să fie relevanţi. Nenumărate campanii desfăşurate au punctat fiecare canal în parte, dar neignorând şi o integrare a canalelor social media cu cele tradiţionale, ceea ce a şi dovedit odată cu ‘Nunta’, un concept 100% romanesc.

BCR şi Şcoala de Bani i-a avut drept ”părinţii” pe Daniel Pană, director de marketing, BCR şi Eliza Rogalski, CEO Tempo Group. Pe de o parte clientul a reprezentat nevoia, iar agenţia a venit cu ideea. Ideea a venit de la Eliza Rogalski în ianuarie 2009, pe un aeroport în timp ce citea revista Oprah cu diverse sfaturi despre cum să combaţi recesiunea şi de la acest lucru identificarea absenţei unor sfaturi de acest gen pe piaţa locală. A urmat o legătură cu publisherii locali şi apoi o încercare de pitchuire a ideii la clienţi bancari.
În 2009, BCR reprezentat de Daniel Pană se confruntau cu multe semne de întrebare şi introspecţie şi îşi doreau să le ofere publicului informaţii pe înţelesul lor şi mai ales să-i facă să înţeleagă la ce folosesc produsele lor. Mai presus de acest lucru, s-a pus problema unei educaţii financiare. La acel moment s-a produs click-ul între nevoie şi rezolvare. Aşa s-a transformat o iniţiativă financiară într-o poveste de succes.
Şcoala de Bani a luat forma unui laborator la început, unde orice idee nouă era acceptată, comentează Daniel Pană. Şi totuşi, care a fost cel mai dificil lucru în tot acest proiect? Potrivirea unui discurs interactiv şi productiv peste discursul brandului, răspunde Eliza. BCR avea anumite cerinţe legate de brandul său care nu se potriveau cu ce făcea agenţia. La sfârşit un rezultat important al campaniei este că Şcoala de Bani este asociată implicit cu BCR, care a reprezentat mai mult o prezenţă discretă în spate. Cretivitatea în social media este uşoară, cel mai dificil lucru este să fii strateg. Dacă odată, cel mai abuzat cuvânt era strategie, azi este social media, a concluzionat Eliza.

Cum a reuşit Petrom, cel mai mare producător de petrol şi gaze din Europa de Sud-est să vorbească despre lucruri comune cu publicul său? ”Redescoperă România” a mutat discuţia ”să vorbim despre mine” din social media la ”să vorbim despre ce avem în comun”. Ana Bulgăr, Online Manager Petrom a adus în discuţie 3 lucruri importante de ţinut cont în iniţierea unei campanii, cazul unei companii atât de mari: domeniul de activitate care poate fi de multe ori restrictiv, apoi dimensiunea companiei care poate influenţa viteza de reacţie, spaţiul de experimentat, nivelul de endorsement al brandului de către angajaţi - cu cât o companie e mai mare, cu atât depinzi de mai multe proceduri, iar în al treilea rând mărimea audienţei căreia te adresezi. 22.000 de angajaţi generează un volum foarte mare de informaţie care trebuie filtrat. Redescoperă România a avut în spate echipe formate din 6 influenţatori în mediul online conduşi de Bobby Voicu. Împreună au parcurs peste 600 de km, peste 100 de obiective turistice, au traversat 70 de oraşe, au făcut peste 5000 de poze şi s-au scris peste 6000 de update-uri pe twitter. Proiectul este în continuare derulat şi a atras suportul Romtelecom, Dacia, Muzeul Ţăranului Român, Paralela 45.

Despre debutul AVON în social media vorbim încă din 2008 odată cu lansarea Avon Space Blog, şi apoi din 2010 cu lansarea reţelei sociale Avon Connects care are în prezent 50 000 de membrii iar România împreuna cu Marea Britanie sunt ţări-pilot. Platforma se adresează oamenilor care cunosc şi comercializează produsele Avon, persoane care se identifică cu brandul. În 2011 Avon mai desfăşoară Avon Voices, concurs de căutat talente de interpretare muzicală. Cei 4 paşi importanţi ai succesului în social media recomandaţi de Raluca Kişescu, director de marketing, Avon sunt: găsirea oamenilor interesaţi de ceea ce faco, expunerea acestora la un conţinut de calitate, obţinerea unor informaţii şi mai ales menţinerea legăturii cu aceştia. În concluzie , întrebarea ridicată încă la de începutul prezentării - aduce ROI social media? Dacă am privi răspunsul din perspectiva unui director financiar atunci aduce un ROI de 30% dar dacă ne gândim în general pentru prieteni şi prietenii prietenilor, este vorba o campanie pe termen lung, la care social media adaugă puncte la valoarea unui brand.
Copyright PR Roamania. Toate drepturile rezervate