28032024

Back Eşti aici:Home Articole PR si management Rolul relatiilor publice in management si contributia acestora la functionarea eficienta a organizatiilor si societatii

Rolul relatiilor publice in management si contributia acestora la functionarea eficienta a organizatiilor si societatii - Excelenta in relatii publice presupune abordari globale

Index articole

Excelenţa în relaţii publice presupune abordări globale

Printre practicienii de relaţii publice de azi din Statele Unite, sloganul lansat de ecologul Rene Dubos, „Gândeşte global, acţionează local”, a devenit aproape axiomatic. Comunicatorii folosesc acest slogan pentru indica faptul că toate organizaţiile dezvoltă relaţii globale. Chiar şi o mică afacere poate să aibă conucrenţă dintr-o altă ţară sau să se apovizioneze de la un furnizor internaţional. Cu toate acestea, cea de-a doua parte a sloganului „..acţionează local” , sugerează că cele mai multe organizaţii încă implementează strategii globale la nivel local.

Atât parcticienii în relaţii publice cât şi cercetătorii au început să se întrebe dacă  dacă există sau ar putea exista principii globale ale relaţiilor publice:  Ar putea să fie programele de relaţii publice din diferite ţări, standardizate, aplicabile tuturor ţărilor sau este nevoie să fie diferite, localizate, dezvoltate pentru fiecare ţară în parte? Această întrebare este in mod deosebit importantă pentru companiile multinaţionale – acelea care îşi desfăşoară activitatea în mai mult de o ţară şi au grupuri de public în mai mult de o ţară. Intrebarea este de asemenea importantă pentru dezvoltarea acestui domeniu la nivel global. Ar putea fi aceleaşi principii învăţate în ţări diferite şi incluse într-un corp comun de cunoştinţe  care să poată fi folosit peste tot în lume­?

Pe fondul acestei discuţii, se pare că s-a ajuns la un consens. Modelul ideal de relaţii publice multiculturale este situat undeva la mijloc, între cele două poziţii: PR la fel în toate ţările şi PR diferit în fiecare ţară. Doi cercetători în management internaţional, Derick Brinkerhoff şi Marcus Ingle, au numit această  apropiere de mijloc, utilitatea principiilor generice şi a aplicaţiilor specifice. Asta înseamnă că programele de relaţii publice din sisteme culturale şi politice diferite ar putea avea la bază aceleaşi principii. Indeosebi, cred că relaţiile publice ar trebui să se bazeze pe principiile pe care tocmai le-am descris – strategie, simetrie, diversitate.

În acelaşi timp, cred că specialiştii în comunicare trebuie să aplice aceste principii în mod diferit în fiecare ţară. In Taiwan, spre exemplu, principiul simetriei va fi aplicat prin intermediul tradiţiei guangxi – un tip de relaţie care este complet diferit de relaţiile vestice. Datorită importanţei pe care asiaticii o acordă relaţiilor, este foarte posibil ca relaţiile publice simetrice să fie mai uşor de aplicat aici decât în Statele Unite.

Se pare că practicienii relaţiilor publice multinaţionale sunt de acord cu deviza  „Gândeşte global, acţionează local”. Cercetrea ştiinţifică legată de această abordare este  de-abia la început. Impreună cu colegii mei, Dejan Vercic, Larissa Grunig şi Robert Wakefield, am făcut prima cercetare pentru a dezvolta această teorie globală. Am pornit de la ipoteza potrivit căreia caracteristicile relaţiilor publice excelente din Studiul IABC de Excelenţă vor deveni principii generale pentru relaţiile publice la nivel global.

De asemenea, am presupus că şase variabile specifice trebuie neapărat luate în considerare atunci când se aplică aceste principii generale:

1. sistemul politic
2. sistemul economic
3. cultura, incluzând limba vorbită
4. nivelul formelor de activism
5. nivelul de dezvoltare
6. sistemul media.

În prima cercetare privind chestiunile general-specifice, am condus un studiu de caz pentru firma de relaţii publice PRISTOP din Slovenia, care a facut din principiile bune, fundamentul pt practică. Acest studiu a analizat  în particular, cum au fost afectate relaţiile publice din Slovenia în urma schimbării intervenite în sistemul politico-economic al ţării de când a devenit stat independent de Yugoslavia şi cum au infleunţat carateristicile culturale, principiile generale amintite. Am identificat mai multe exemple din care am observat cum au implementat slovenii aceste principii şi avem dovezi că aceste principii au fost într-adevăr eficace în Slovenia.

Mi-ar plăcea să cunosc poziţia dumneavoastră vizavi de ideea folosirii aceloraşi principii de PR în zone culturale diferite, precum Taiwan şi Statele Unite. Dacă sunteţi de acord că ar trebui în esenţă să realizăm un corp comun de astfel de cunotinţe, atunci sper ca în scurta mea vizită la Taipei să învăţ de la dumneavoastră cele necesare, astfel încât principiile comune dezvoltate împreună să se bazeze pe înţelegere şi viziune multiculturală. Cred cu tărie că strategiile de relaţii publice bazate pe valori şi viziuni multiculturale aduc un plus de valoare organizaţiilor şi societăţii în ansamblu.


James Grunig (Doctorat la University of Wisconsin, 1968) este Profesor Emeritus în cadrul departamentului de comunicare al Universităţii Maryland.

Grunig este coautor al lucrărilor: Managementul Relaţiilor Publice (Managing Public Relations), Tehnici de Relaţii Publice (Public Relations Techniques), Ghid managerial de excelenţă în PR şi managementul comunicării (Manager's Guide to Excellence in Public Relations and Communication Management), Organizaţiile eficiente şi excelenţa în relaţii publice: un studiu de managementul comunicării în 3 ţări (Excellent Public Relations and Effective Organizations: A Study of Communication Management in Three Countries). Este editorul lucrării Excelenţă în Relaţii Publice şi Managementul Comunicării (Excellence in Public Relations and Communication Management). A publicat peste 250 de articole, cărţi, lucrări şi rapoarte ştiinţifice.

A fost primul câştigător al premiului "Pathfinder Award for excellence in academic research on public relations", oferit de Institute for Public Relations în 1984, pentru întreaga sa activitate de cercetare, În 1989, a primit "Outstanding Educator Award" din partea Societăţii Nord-Americane de PR (PRSA). În 1992, fundaţia PRSA i-a acordat distincţia "Jackson, Jackson & Wagner award" pentru cercetare în domeniul ştiintelor comportamentale. În 2000, obţine un premiu special din partea Asociaţiei academice de Jurnalism şi Comunicare de Masă (AEJMC). În 2005, primeşte cea mai înaltă disticţie a Institute for PR "the Alexander Hamilton Medal" pentru contribuţia sa la profesionalizarea domeniului PR.


Traducere: Loredana Roşu, Forum for International Communications
În original, "The Role of Public Relations in Management And Its Contribution to Organizational and Societal Effectiveness", 2001.
Copyright Institute for Public Relations. Copyright 2007 Forum for International  Communications pentru versiunea în limba română. Text reprodus cu acordul IPR.

Pin It

Parteneri

   BT Logo Aliniat Central               logo SMP