16042024

Back Eşti aici:Home Articole Reputatie si Incredere Relaţiile publice -nu doar laudă exagerată şi nonsens.

Relaţiile publice -nu doar laudă exagerată şi nonsens.

Pin It

daiana_stoicescuSe poate evalua munca unui PR-ist? Există vreo legătură între Relaţiile Publice şi reputaţia unui brand?

Cred că toţi ştim sau bănuim că o bună reputaţie se construieşte în ani şi se poate distruge în câteva secunde.  Mă tot gândesc de ce apelează specialiştii în relaţii publice la comunicate de presă.

Oare prezentările nu sunt o tehnică mai bună de reprezentare a brand-ului? Dar propriile publicaţii? ... aşa numitele broşuri de informare; sau poate că sunt mai eficiente interviurile? Sau programele CSR? Cine poate şti cum se construieşte şi se păstrează mai bine reputaţia unui brand? ... pentru că am convingerea că specialistul în relaţiile publice ar trebui să creeze şi să menţină reputaţia unui brand.

 

De unde pornim în construirea unei reputaţii?
Plecăm, aşadar, de la premisa că specialistul în Relaţii Publice trebuie să se ocupe de protecţia, proiectarea şi reputaţia unui brand.

Atunci când începe să comunice un brand ar trebui să se gândească în primul rând la reputaţia actuală a companiei şi a acţiunilor pe care le face cu publicul intern şi extern.

Oare există aceeaşi percepţie între ceea ce cred angajaţii despre companie şi imaginea pe care o are aceasta în exterior? Eu zic că ar trebui să coincidă.

După ce apar răspunsurile la întrebările de mai sus începi să te gândeşti, ca relaţionist,  de ce fel de reputaţie ai nevoie pentru a-ţi atinge obiectivele de marketing şi încerci să constaţi dacă există o diferenţă între reputaţia existentă şi cea dorită.

 

Ce trebuie să facă specialistul în Relaţii Publice când vrea să construiască şi să menţină reputaţia unui brand?
În construirea şi menţinerea unei reputaţii, specialistul în relaţii publice ar trebui să vină cu acea combinaţie de perspective, cu o înţelegere despre cum este perceput brandul, cum ar trebui să fie perceput, să sublinieze care sunt modalităţile de a-l face să fie perceput în felul în care ar trebui să fie comunicat, şi toate ţinând cont de contextul reputaţiei organizaţiei în ansamblu.

Dacă specialistul în relaţii publice lucrează ca suport pentru departamentul de marketing, aşa cum se întâmplă de obicei în România, atunci prima lui îndatorire ar fi să promoveze. Dar şi să protejeze şi să proiecteze.


Ce evaluăm, de fapt, când spunem ca vrem un raport de evaluare a acţiunilor de relaţii publice? Este reputaţia măsurabilă?
Evaluăm numărul de articole apărute într-o anumită perioadă de timp? De câte ori a apărut numele mărcii? Câte interviuri a dat directorul general? Câte fotografii au fost publicate?
Măsurăm coloanele şi numărul de cuvinte? Este important să ştim câte cuvinte au apărut despre companie lunar?

Toate acestea se regăsesc în rapoartele clasice de PR şi pot ajuta relaţionistul.
Ceea ce consider a fi mult mai important este să cunoaştem efectele generate de mesajele comunicate către presă.


Cum măsurăm obiectivele calitative?
Oamenii de PR se confruntă în cea mai mare parte a timpului cu chestiuni calitative. Sunt preocupaţi cu comportamentul, iar acesta nu poate fi măsurat.
Aşa că dacă eşti un profesionist în PR eşti nevoit să găseşti metode de a comunica obiective şi rezultate calitative într-o manieră pe care să o înţeleagă oricine.


Ce urmărim în raportul de evaluare?
•    volumul (de ex. suma minutelor difuzate, numărul de cuvinte, etc)
•    acoperirea (câţi oameni din segmente diferite de piaţă au fost expusi la materialul publicat)
•    locaţia (unde a apărut materialul - pe ce pagină, în ce poziţie, în ce secţiune, etc)
•    calitatea (nivelul de relevanţă al conţinutului)
•    asocierile (orice trimitere către afirmaţii calitative de genul: brand-ul X, lider de piaţă)
•    tonul (pe care îl folosesc jurnaliştii când fac referire la produs, companie, reprezentanţi,etc)

 

Există o concluzie?
Concluzionând, toate acestea necesită o cunoaştere de ansamblu a tuturor acţiunilor din companie.
Reputaţia unui brand merită mult mai multă atenţie decât i se acordă în momentul de faţă la noi în ţară, pentru că poate creşte profitul pe termen scurt, sau poate chiar întreaga afacere, în viitor.


Daiana Stoicescu este PR & Marketing Manager la Cable Direct - regia de media a grupului Saatchi & Saatchi şi membru voluntar în echipa de comunicare a “Let’s Do It, Romania!”, cel mai mare proiect social realizat vreodată în România care îsi propune să cheme locuitorii din toate colţurile ţării să ia parte la curăţarea mormanelor de gunoi din arealele naturale, într-o singură zi, 25 septembrie 2010!
A absolvit Facultatea de Jurnalism şi Ştiintele Comunicării din cadrul Universităţii Bucureşti, deţine o diplomă de master în Managementul Afacerilor Internaţionale, obţinută în cadrul ASE. De-a lungul timpului a urmat numeroase cursuri de specialitate. Printre ele se numară:  Financial PR, (ABN AMRO Bank -România), Business Public Relations, (British Council Academy-online), PR Management (The Institute of Business Administration in Bucharest -ASEBUSS), Direct Marketing - (EADIM - The European Academy of Direct and Interactive Marketing- Londra).

Copyright 2010 PR Romania, Forum for International Communications
Pin It

Parteneri

   BT Logo Aliniat Central               logo SMP