Antreprenoriatul - de la zero la succes printr-o idee genială

antreprenorDe când lucrez în online am observat o "specie" aparte de om de afaceri. Sunt sigură că l-aţi văzut şi voi la conferinţe şi chiar la TV. Nu poartă costum decât rareori şi nu prea conduce maşini scumpe. Nu-i plac nici servietele din piele şi nici Rolex-urile, dar o să-l vedeţi cu siguranţă cu rucsacul după el, fiindcă nu pleacă nicăieri fără laptop şi stabileşte orice întâlnire de afaceri doar în locuri cu wireless. Dincolo de semnele exterioare distinctive, veţi observa că "subiectul" nostru este vorbăreţ şi foarte informal, un amestec de trainer şi coordonator, dar care se dezice cu fermitate de eticheta "manager" sau "CEO". O să-l vedeţi cu câtă pasiune vorbeşte despre proiectele sale şi veţi mai observa şi cu ce rapiditate îi vin idei noi, pe care nu aşteaptă prea mult să le pună în aplicare.


După cum probabil v-aţi dat seama, omul despre care vorbesc este Antreprenorul. Cel care nu stă prea mult pe gânduri şi se aventurează mai ceva ca Indiana Jones în jungla business-ului. Am vrut să aflu mai multe despre acest tip, pentru a-i putea face un "portret-robot", aşa că m-am gândit să-i intervievez pe câţiva dintre cei mai cunoscuţi antreprenori de la noi. Iată setul de întrebări şi răspunsurile lor.

 

1.    Cum crezi că este perceput antreprenoriatul în România, având în vedere faptul că nu avem o societate înclinată către susţinerea unui astfel de model de business? Care consideri  că sunt factorii care influenţează această percepţie?

2.    Care este, pentru tine, miza antreprenoriatului şi ce presupune asumarea acestui model de afaceri? Ce anume te-a determinat să urmezi această cale?

3.    Care este proiectul cel mai drag ţie şi cum l-ai construit din punctul de vedere al comunicării? Ai întâlnit obstacole din acest punct de vedere? Cum le-ai depăşit?

4.    Care ar fi, în opinia ta, elementele de comunicare indispensabile unui proiect pentru a avea succes?

5.    Cum vede antreprenorul relaţia cu specialiştii în comunicare (practicieni de relaţii publice, publicitari, oameni de marketing)?

6.    Ce efecte crezi că va avea propagarea modelului de antreprenoriat în sfera socială românească? Cum crezi că putem consolida poziţia antreprenorului?

 

Nume: Dragoş Mănac

Companie: Self Employed

Funcţie: Business Advisor to Technology Startups

 

dragos_manac


1. Cuvântul patron cred că le vine românilor în minte, nu antreprenor, atunci când se gândesc la cineva care are o afacere. Comunismul a clădit imaginea exploatatorilor şi a omului cinstit şi muncitor. În realitate, omul cinstit a devenit asistat şi dependent, iar exploatatorul s-a dovedit a fi chiar sistemul. Primii capitalişti au fost cei mai versaţi comunişti, astfel că imaginea antreprenorului construită de propaganda comunistă s-a reîntărit. Antreprenoriatul cred că este perceput în mare parte prin prisma analogiei antreprenor = patron = hoţ.

2. Antreprenoriatul este un model de a face afaceri bazat pe risc, inovaţie şi creştere rapidă. Asta îl diferenţiază de afacerile de mici dimensiuni. Deşi multe corporaţii au baze antreprenoriale, acest model nu reprezintă nici corporaţia la scară mică şi nici afacerile de familie. Pentru mine, miza este extinderea propriilor mele limite, din toate punctele de vedere. Determinarea îmi vine de la fascinaţia totală pe care o am faţă de crearea unei valori (unui serviciu sau produs) din nimic.

3. Nu am un proiect preferat. Comunicarea am făcut-o eu, în mare parte, cu ajutor din partea unor prieteni specializaţi. Cred că e suficient să vrei să comunici şi să o faci cât se poate de structurat şi util pentru ceilalţi. E important să ştii să împachetezi mesajul şi să nu te laşi orbit de nevoia de a-l promova. Restul merge de la sine.

4. Depinde de proiect foarte mult. Avem corporaţii de top din România ai căror propietari nu au fost fotografiaţi niciodată. Asta spune unele lucruri, în principal că deseori e mai bine să fii în întuneric decât la vedere. Ceea ce nu poate însemna decât că ascunzi ceva (varianta 1) sau că expunerea publică este dăunătoare (varianta 2). E neplăcut, însă întâlnim ambele situaţii, în mare parte datorită mediului, care e produsul societăţii şi culturii locale din ultimele câteva sute de ani.
Revenind, atunci când vrei să comunici, cred că trebuie să nu uiţi niciodată:

•    Să explici repede şi clar despre ce e vorba (produs, serviciu, idee, promoţie, orice)
•    Să exprimi totul cât mai clar şi mai concret (fără unicorni, curcubee şi simţăminte artistice)
•    Să gândeşti prin prisma cititorului, nu a nevoii tale de comunicare
•    Să oferi ceva util sau cel puţin amuzant.
•    Să ai mereu o poveste; ideal este ca toată promovarea să fie o poveste. Dacă nu se poate, e necesar să ai măcar o poveste de susţinere.
•    Să ai un scop şi o finalitate definită: prezinţi ceva şi ceri ceva la schimb. Evident, nu uita să spui care sunt beneficiile şi cât costă.
•    Să fii extraordinar, ieşit din comun. Trebuie să încalci reguli, să-i încânţi pe unii şi să-i iriţi pe alţii. Comunicarea pe care o acceptă toţi este cea total mediocră. Nu fi prins în capcana siguranţei dată de acceptarea universală.
•    Să nu ai greşeli gramaticale şi să respecţi eticheta mediului în care comunici. Încalcă asta şi o să pari o caricatură în faţa tuturor.

5. Îţi pot fi prieteni, aliaţi, angajaţi sau inamici. Eu îi consider foarte necesari şi mai mereu sunt nişte persoane foarte plăcute, ceea ce face ca necesitatea interacţiunii cu ei să nu fie deloc apăsătoare. Mi-ar plăcea să văd antreprenori  mult mai deschişi la comunicare  şi oameni din comunicare mult mai focusaţi pe scopul final al antreprenorilor (care nu este acela de a da interviuri, de a face o prezentare bună, de a apărea în reviste, câştiga premii de creaţie şamd, ci de a crea clienţi).

6. Mi-e clar că în ultimii ani poziţia antreprenorului începe să se schimbe. Trecem de la foarte prost spre prost, deci avansăm. Avem un partid care predică valorile liberale (fără a acţiona neapărat în ton cu ele) şi este votat. Avem oameni care încep să înţeleagă de ce uneori e bine să scadă taxele, birocraţia şi numărul de angajaţi în unele instituţii. Cred că suntem pe drumul cel bun, numai că, în cazul nostru, este un drum foarte, foarte lung. La capătul său, oamenii îşi vor da seama că au nevoie de antreprenori şi că antreprenorii sunt cei care duc lumea înainte prin riscurile asumate pentru a crea ceva nou.


Nume: Vlad Stan

Companie: Seed Money

Funcţie: Business Advisor

vlad_stan

1. Nu cred că e important cum ne percep ceilalţi, ci doar cum ne percepem noi. Din păcate, da, România nu sprijină antreprenoriatul, însă sper ca asta să se schimbe în viitor.

2. În primul rând, ai o libertate extraordinară şi doi, primeşti satisfacţii incredibile atunci când ajungi să creezi ceva care funcţionează cu adevărat. Există şi riscuri, e posibil să pierzi, însă momentele trăite sunt unice. Cred că am avut noroc, nu ştiu de ce sunt antreprenor.

3. Sunt un om care se uită mai mult la viitor decat la trecut, deci cele mai importante pentru mine sunt cele în care sunt acum. http://trigwee.com şi http://seedmoney.ro. Cel mai dificil este pentru @trigwee, pentru că abordează o piaţă globală şi este prima dată când sunt implicat într-un proiect internaţional.

4. Cred că trebuie să ţină cont de puterea social media. Mediile tradiţionale sunt vechi, scumpe şi ineficiente pentru un startup.

5. Pentru un startup la început, serviciile de PR şi Marketing sunt un lux. Recomand doar să ceară feedback sau sprijin, însă pentru a apela la astfel de servicii e nevoie să ai deja venituri pentru a putea susţine aceste costuri.

6. Singurul mod este să existe exemple de succes şi să înţelegem că şi eşecul este parte din joc. Atunci când cineva eşuează, să învăţăm din asta în loc să aruncăm cu pietre. Putem învăţa toţi din eşecul unui singur om, la fel cum o putem face şi din succesul lui. Antreprenoriatul este un drum cu urcuşuri şi coborâşuri.


Nume: Andrei Roşca

Companie: bookblog.ro

Funcţie: Owner bookblog.ro


andrei_rosca

 

1. Există zone în care antreprenoriatul începe încet, încet să fie înţeles. Una dintre aceste zone este industria online. Din păcate, în multe pieţe, termenul e încă asociat construcţiilor sau, mai rău, pompelor funebre. Societatea nu e înclinată spre astfel de modele, fiindcă nu a fost lăsată să se încline. Avem un trecut de zeci de ani în care comunismul nu ne-a permis nici măcar să visăm la antreprenoriat. Începând cu anii '90, unii s-au prins mai repede, alţii mai greu, însă încet, încet a început să se dezvolte atât o linie de profesionalism, cât şi una etică. Acestea, cuplate cu spiritul de iniţiativă, stau la baza a ceea ce vom numi şi în România, în câţiva ani, antreprenoriat.

2. Pentru mine, antreprenoriatul este în primul rând o mentalitate. O mentalitate care ar trebui să schimbe ceva. Ar trebui să creeze locuri de muncă, ar trebui să producă bani, însă mai presus de toate, ar trebui să schimbe ceva în bine. Ceva fundamental. Nu cunosc antreprenori excepţionali care să facă ceea ce fac doar fiindcă li se pare că au un bun model de business. În afară, antreprenoriatul în business este destul de bine delimitat de cel social sau cel politic. Eu am văzut întotdeauna antreprenoriatul ca pe o dorinţă puternică de schimbare, de a revoluţiona un domeniu sau o piaţă, având, în acelaşi timp, o miză socială.

3.    Bookblog.ro este. Construirea de branduri şi comunicarea lor presupune un efort susţinut şi pe termen lung. E greu de spus cum l-am construit, fiindcă procesul nu s-a terminat. Însă eu cred foarte puternic în poveşti şi în nevoia oamenilor de le asculta şi a se regăsi în ele. Şi cred că cel mai puternic canal de comunicare pentru bookblog.ro a fost exact acesta: am scris o poveste şi am făcut-o publică. Încă facem asta. Şi mai cred că lumea are nevoie de eroi. Iar uneori, doar uneori şi cu foarte mare grijă, o organizaţie poate deveni un astfel de erou.

4. Povestea cuplată cu word-of-mouth. Restul sunt detalii.

5.    Aş zice că depinde de antreprenor. Dacă are ceva pregătire în marketing, nu poate ignora nevoia de specialişti. Un antreprenor devine puternic atunci când acceptă să renunţe la calitatea sa de specialist. Nu poţi fi un antreprenor de succes şi un programator sau un contabil excepţional în acelaşi timp. Pe de altă parte, majoritatea antreprenorilor sunt oameni de vânzări foarte buni, deci pot suplini până la un punct şi rolul de oameni de PR. Fiindcă ei nu vând doar produse, vând şi imagini, vise şi poveşti. Nu în ultimul rând, fondatorii unei companii vor avea întotdeauna un avantaj în faţa oricărui om de PR: faptul că ei cunosc mai bine povestea şi, de cele mai multe ori, o pot spune într-un mod mai convingător.

6. Există o modalitate foarte simplă de a "consolida" poziţia antreprenorului în societate şi se bazează pe rezultate. Avem nevoie să promovăm cât mai puternic oameni care schimbă lucruri. În rest, depinde doar de ei şi de cât de repede vor conştientiza că orice este posibil dacă respectă doi paşi:
1. start trying
2. never stop


Nume: Bobby Voicu

Companie: RevvNation.com

Functie: Fondator RevvNation.com

bobby_voicu


1. Antreprenorul este văzut, pentru moment, ca un pierde-vară. Cei de succes sunt consideraţi patroni, antreprenor fiind cel care abia acum începe, abia acum încearcă etc. Evident, e un mod greşit de a vedea lucrurile, dar asta e situaţia în România. Principalul factor: modelul de succes în afaceri este dat de Gigi Becali, de cei care au dat tunuri în afaceri cu statul şamd.

2. A venit natural: am vrut să fac eu ceva, nu să lucrez pentru cineva. Nu am simţit niciodată că mi-am asumat conştient un anumit model de business.

3. Cel mai drag proiect? Cred că RevvNation. Fiecare proiect, la vremea sa, mi-a fost drag, dar în RevvNation simt că folosesc tot ceea ce ştiu, că în fiecare zi am o provocare nouă (de la oameni de cunoscut, la momente de cădere din care trebuie să îmi revin şi până la experienţa în diferite domenii pe care trebuie să o folosesc într-un singur scop).

4. Deschiderea către comunicare :) Majoritatea celor pe care îi ştiu implicaţi în diferite proiecte nu comunică de frica concurenţei, de teama de a fi luaţi peste picior şamd.

5. Cred că trebuie să fie o relaţie de co-interes. Unii au nevoie de o comunicare bună (antreprenorii), ceilalţi de subiecte, clienţi multumiţi şamd.

6. Micile afaceri sunt cele care ridică economia. Din păcate, la noi mediul antreprenorial (al afacerilor mici şi mijlocii) are de suferit o grămadă din cauza legislaţiei proaste (şi aplicate prost), aşa că nu ştiu dacă statutul de antreprenor va fi mai vizibil sau mai puternic în viitorul apropiat.


Nume: Costin Oane

Companie: BroHouse

Functie: Managing Partner / Creative Director

costin_oane

1. Istoria succesului în România, chiar dacă este una recentă, reuşeşte să inspire şi să anime din ce în ce mai mulţi tineri care îşi pornesc propria afacere. La momentul de faţă, în mod paradoxal, criza economică cu care încă ne confruntăm are şi un aspect pozitiv, în sensul în care a atras atenţia mediului de afaceri asupra segmentului antreprenorial şi în general, al companiilor mici; spre deosebire de firmele mari, birocratice, companiile mici au capacitatea de a răspunde rapid oricăror cerinţe, prin soluţii eficiente şi flexibile. Principala piedică în dezvoltarea antreprenorială o reprezintă însă politica fiscală; există foarte puţine soluţii de stimulare a acestui model de afaceri şi mai mult, din cauza numeroaselor schimbări din ultima perioadă, foarte multe companii mici se pierd în incertitudinea legislativă.

2. Oricine poate fi antreprenor; oricine are – pe lângă pasiune şi viziune – şi foarte multă ambiţie; atât de multă ambiţie încât să poată trece peste toate micile şi marile eşecuri ale afacerii; atât de multă ambiţie încât să nu perceapă evoluţia afacerii ca un drum ce trebuie parcurs pas cu pas, ci doar în salturi. La finalul zilei, ca antreprenor eşti „vinovat” de toate evenimentele din ziua respectivă: de toate deciziile pripite, de toate ezitările, dar şi de toate “ideile geniale” care fac posibil succesul de mâine.
Am fost mereu fascinat de ideea de a-mi porni propria afacere. 

3. Au fost foarte multe proiecte în care m-am implicat şi în care am investit pasiune, energie, însă cel mai drag este cu siguranţă studioul de creaţie pe care l-am înfiinţat - BroHouse. Din punct de vedere al comunicării am investit exclusiv în networking şi social media. Nu pot spune că am întâmpinat obstacole pe acest segment, deoarece am încercat permanent să ne îmbunătăţim imaginea şi să ne adaptăm tonul de comunicare odată cu evoluţia afacerii.

4. Networking-ul. Fie că e vorba de întâlniri face-to-face sau social media, interacţiunea constantă cu oamenii a devenit vitală pentru succesul oricărei afaceri, indiferent de dimensiuni. În special ca antreprenor sau viitor antreprenor este foarte important să faci parte dintr-o reţea de business, să întâlneşti cât mai mulţi oameni, să stabileşti reţele de contacte. Mai mult, networking-ul este şi o metodă foarte bună de informare şi feedback.

5. Cred că generaţia tânără de antreprenori realizează acum, mai mult decât oricând, importanţa unei bune comunicări în afaceri; tot mai multe start-up-uri integrează în strategia de afaceri şi un plan de promovarea, adaptat publicului ţintă.

6. Nu cred că în următorii 2 ani vom avea o „propagare” a acestui fenomen; nu pentru că nu ar mai exista oportunităţi de afaceri, ci pentru că, într-adevăr se pătrunde mai greu în piaţă în acest moment, iar mulţi se tem de un eventual eşec.


Nume: Vlad Bălan

Companie: RevvNation.com

Functie: Product Manager

vlad_balan

1. Mi se pare văzut ca o chestie destul de boemă, în care nu eşti luat în serios decât în momentul în care ai confirmat, şi nici atunci întotdeauna. Iar percepţia asta este datorată în primul rând mindset-ului românesc, noi nefiind foarte obişnuiţi în a ne asuma riscuri.

2. Ca antreprenor, miza principală este să identifici o oportunitate şi să scoţi maximul din ea. Iar asta presupune să-ti asumi riscurile unui eventual eşec (riscuri foarte mari, de altfel). Eu am ales antreprenoriatul pentru că altceva nu m-aş fi văzut şi nu mă văd făcând.

3.
În momentul de faţă, Revvnation, dar acolo e juniorat :) În afară de asta, cel mai drag îmi este RPMGO, un blog relativ de succes. Ţinând cont că se adresează pieţei din afară (în special US), unde blogging-ul este deja un mediu legitim, din punct de vedere al comunicării nu am întâmpinat mari obstacole, singurul fiind poate locaţia, adică România.

4.    Să ştii cui te adresezi exact şi cum faci asta.

5.
Indispensabilă. Fără legături cu oamenii aceştia, îţi este foarte greu să scoţi capul din mulţime.

6.
Probabil că lumea va începe să facă diferenţa între antreprenori şi wanna-be antreprenori, iar percepţia generală va fi că antreprenorii nu sunt doar niste "visători", ci oameni de business. Iar poziţia antrenprenorului cred că va fi consolidată odată cu creşterea numărului de poveşti de succes.

 


Recunosc că am fost din nou copleşită de pasiunea cu care vorbesc aceşti antreprenori despre ceea ce fac. Aceasta în ciuda faptului că, la noi, antreprenorul este etichetat adesea cu ideea de "patron", iar aceasta ştim deja cu ce este asociată (antreprenor = patron = hoţ, cum spune Dragoş Mănac). Deşi caracterizat de un aer boem în opinia unora, antreprenoriatul începe să fie înţeles şi luat în serios în mai multe zone, una dintre cele mai proeminente fiind online-ul. La acest fapt a contribuit şi atenţia pieţei îndreptată către companiile mici şi mijlocii în contextul crizei, aşa cum a subliniat Costin Oane, de la BroHouse. Dar foarte important rămâne autopercepţia, opinie pe care o împărtăşesc cu Vlad Stan.

Miza antreprenoriatului este schimbarea fundamentală, oriunde ar apărea ea, întocmai cum ne-a spus Andrei Roşca. Iar asta datorită faptului că, prin pasiune, viziune şi ambiţie - ingredientele cheie semnalate de Costin Oane -, se poate crea valoare enormă din nimic, lucru ce-l fascinează în continuare pe Dragoş Mănac. Libertatea de a face ceea ce-ţi doreşti, riscurile asumante, dar mai ales satisfacţiile reuşitei sunt elementele care îi motivează pe Vlad Stan şi pe Bobby Voicu, dar nu doar pe ei. Fiindcă antreprenorii ştiu cel mai bine să identifice oportunitatea şi să o fructifice, aşa cum foarte bine mi-a spus Vlad Bălan.

Însă nimic din toate acestea nu ar fi posibil fără să ai o poveste de spus, fără să foloseşti social media şi fără să faci networking şi să te integrezi într-o reţea de business care să-ţi deschidă calea. Toate acestea sunt susţinute de către experţii în comunicare (relaţii publice, marketing), cărora antreprenorii le recunosc rolul şi cu care sunt bucuroşi să coopereze de fiecare dată când ocazia şi nevoia apar.

Esenţială este disciplina şi un set clar de obiective. La fel de important este şi capacitatea de a-ţi asuma riscuri şi de a învăţa continuu, atât din eşecuri, cât şi din succese. Antreprenorii sunt cei care conduc lumea către progres, tocmai prin această abilitate, aşa cum frumos a formulat Vlad Stan. Ei au gramul de curaj care le lipseşte altora. De aceea statutul lor merită să fie cunoscut, recunoscut şi consolidat. Pentru că ei, antreprenorii, ştiu regulile ce ne vor ajuta să definim viitorul, iar Andrei Roşca le-a enunţat tocmai bine:
1. Start trying.
2. Never stop!



Vlad Stan - CoFounder Navidoo, Trigwee şi SeedMoney

Dragoş Mănac - Fondator SNS (System & Network Solutions), Business Advisor pentru startup-uri în tehnologie.

Andrei Roşca - Owner bookblog.ro şi Manager la Pawnee Publishing., iniţiator basicmarketing.ro, fondator al proiectului OctavianPaler.ro, non-profit, în memoria scriitorului, a gestionat librăria online TarabacuCarti.ro în perioada martie 2008 – septembrie 2008, a lansat, în mai 2008, proiectul empower.ro, împreună cu Ionut Ciurea şi e membru în board-ul de conducere al Bakemono.

Bobby Voicu - Din aprilie 2008 până în februarie 2009 a fost Community Manager pentru Yahoo! România.
Are o emisiune la RadioLynx unde are ca invitaţi specialişti din online. A pornit un forum pentru bloggeri (Blogoree.ro devenit FTW.ro) şi a continuat cu Blogoree Workshops şi un turneu prin ţară (Blogoree Romanian Tour) - care acum are aproape 1000 de membri înscrişi.
Proiectele în care este implicat în România sunt:
RevvNation.com
FTW.ro - Promovează-ţi articolele
rpmGO - Blog auto [en]
Mai scrie în engleză pe BobbyVoicu.com.

Costin Oane
- Co-Fondator şi Managing Partner la BroHouse. A fost PR & Marketing Manager şi Project Manager AdRevolution, la ADVICE Students şi Art Director la SC Vision. A urmat Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative din Bucureşti.

Vlad Bălan
este Product Manager şi fondator revvnation.com şi fondator Rpmgo.com şi Automod.ro, pasionat de maşini şi de gaming.