5 probleme de identitate cu care se confruntă un business start-up

horia_oaneAsocierea unei noi idei de business cu o identitate vizuală puternică a devenit un „must-have” foarte bine înţeles, în special de generaţia tânără de antreprenori. Drumul de la idee la implementare trece acum necondiţionat printr-un proces de creare a unui simbol care să definiească serviciul sau produsul într-atât încât să îl treacă de la „anonimat” la „de-neuitat”.

1.    A apela sau a nu apela la o agenţie de specialitate


Dacă necesitatea unei identităţi vizuale este de la sine înţeleasă, întrebarea se rezumă la care ar fi cea mai eficientă abordare în crearea ei? De cele mai multe ori şi din motive întemeiate – costurile implicate -  antreprenorii ezită să apeleze la serviciile unei agenţii specializate pe branding.

Fără a subestima soluţiile intermediare sau „amatoare”, un antreprenor trebuie sa aibă în vedere că o agenţie de specialitate aduce, pe lângă un aport creativ şi un vizual puternic, o bază de „know-how” acumulată în proiecte similare. Pericolul de a nu apela de la început la o astfel de agenţie este acela de a nu avea o identitate corectă, care să comunice eficient şi coerent mesajul pentru publicul ţintă. O identitate construită corect oferă flexibilitate în comunicare şi, cel mai important pentru un start-up, îi anticipează şi îi defineşte poziţia în piaţă.

2.    Identitatea începe şi se termină  cu un logo


Când se demarează un business, orice antreprenor este conştient de bugetul de care dispune şi îşi prioritizează investiţiile într-o ordine dictată de cele mai multe ori de „fler”. Cum design-ul imaginii nu are un return of investment (ROI) imediat decizia finală este de a cumpăra esenţialul: un logo. Nevoia de extindere a elemnetelor vizuale nu întârzie însă să apară, iar companiile se pun în situaţia de a improviza, până la punctul în care pierd coerenţa identităţii.

Logo-ul este într-adevăr piesa centrală, dar în jurul său se constrieşte continuu pentru a avea o identitate vizuală completă. În lucrul cu un start-up, responsabilitatea de  a crea o identitate completă revine agenţiei de branding care trebuie să explice faptul că logo-ul nu poate substitui restul de elemente vizuale necesare.

3.    Iluzia că brand-ul s-a născut odată cu logo-ul


Logo-ul nu crează afaceri sau creând logo-ul nu înseamnă ca ai deja o afacere. Mulţi antreprenori consideră că un brand începe si se termină cu un logo, când adevărul este că identitatea nu este un brand, ci doar un prim pas în construirea lui. Pentru aceasta este nevoie de 10% inspiraţie - strategi, consultanţi, designeri, cercetători - şi 90% traspiraţie – timp, muncă, perseverenţă şi prezenţă relevantă în piaţă.

Un designer nu poate crea un brand. Numai publicul poate face asta. Designer-ul pune bazele mesajului folosind logo-ul şi sistemul de identitate. De aceea un antreprenor de succes întelege că identitatea este o fază foarte importantă în construirea unei afaceri, dar nu şi suficientă pentru „naşterea” unui brand.

4.    „Simplu... e prea puţin”


Orice companie care vrea să se lanseze se confruntă cu problema, de altfel, complexă a creării unei identităţi vizuale. Deoarece încearcă să concentreze într-un spațiu minim identitatea întregii organizații, cei mai mulţi antreprenori aşteaptă de la designer o execuție grafică cât mai „măreță”, colorată, cu multe artificii, cu text mult etc.. În egală măsură, o grafică simplă aparent nu justifică investiţia: „e prea puţin!”.

A defini din punct de vedere vizual un serviciu sau un produs este o problemă complexă, însă răspunsul trebuie să fie unul simplu. Simplu nu înseamă simplist, ci se referă la un focus pe lucrurile cu adevărat esenţiale şi cu impact puternic. Diferenţa dintre puterea de promovare a unui logo şi orice altă formă de comunicare constă în timpul de impact; o reclamă o urmăreşti toate cele 30 de secunde de difuzare ca să îi înţelegi mesajul, în timp ce logo-ul este destinat să aibă un imapct imediat. În final, soluţia specialistului trebuie să înglobeze elementele esenţiale ale business-ului într-o formă clară, memorabilă... simplă.

5.    Identitatea percepută ca un monolog


Multe start-up-uri ajung să deţină un portofoliu de elemente grafice (logo, key-visuals etc.), însă nu conştientizează importanţa comunicării şi dinamizării lor. Privind numai la rezultate, putem pune semnul de egalitate între o identitate necomunicată şi una inexistentă. Pentru ca o identitate să existe trebuie să fie cunoscută, vizibilă şi să prindă conturul unui dialog care să întreţină relaţia dintre start-up şi publicul ţintă.

Relaţia de comunicare dintre start-up şi publicul ţintă este un proces dinamic; e nevoie de un efort susţinut pentru a „deschide conversaţia” şi de timp pentru a putea afirma că s-a stabilit un dialog. Dintre toate tipurile de business, startup-urile au cea mai mare nevoie de deschidere a canalelor de comunicare, însă lipsa experienţei poate duce la o comunicare ineficientă sau incoerentă. Este nevoie de o consultanţă specializată pentru a pune în mişcare un mecanism eficient de comunicare şi pentru a întări imaginea business-ului prin toate materialele publicitare cu care un potenţial client intră în contact. 


Horia Oane este Art Director şi Managing Partner la BroHouse. A fost Art Director la Big Bang Communication Agency,  Marketing Executive in  Business Club  şi designer la Anatoli Ciucurovschi. Naming Agency. A urmat Facultatea de Comunicare si Relatii Publice, SNSPA din Bucureşti.