Marius Ghenea: Peste 90% dintre initiativele antreprenoriale online se vor finanta din surse proprii

marius_gheneaEste un moment bun pentru a deveni antreprenor online?


In general, se spune ca momentul potrivit pentru demararea unor afaceri antreprenoriale in orice domeniu este momentul in care acel domeniu iese din faza de emergenta initiala si intra intr-o faza de crestere rapida. Acesta este momentul in care business-ul online in general se gaseste acum in Romania, deci din acest punct de vedere, este un moment foarte bun pentru a deveni antreprenor online. Cu atat mai mult este un moment bun pentru a incepe afaceri online, cu cat varianta de a incepe afaceri similare in domeniul traditional/offline nu este foarte atractiva intr-o asemenea perioada de criza, de contractie a pietei in ansamblu.


Ce nise ati recomanda pentru cei care vor sa inceapa un startup online?


In principiu, domeniul online se imparte in e-commerce (sau afaceri asimilate tip platforme de intermediere), site-uri de tip content si segmentul de tehnologie propriu-zisa. In toate cele trei segmente, exista in prezent anumite nise de oportunitate. Pentru e-commerce, nisele potrivite sunt cele in care nu exista inca suficienta oferta online, sau in care concurenta este inca destul de mica (exista destule asemenea zone de piata). Pentru content, nisa pe care o vad ar fi legata in principal de identificarea unor noi moduri de a furniza si de a impacheta continut pe web. Cu privire la tehnologie, aici exista numeroase oportunitati, pentru ca mai sunt inca multe programe sau aplicatii de dezvoltat pe Internet, dar trebuie multa atentie, deoarece nu orice tehnologie spectaculoasa reprezinta si o oportunitate de piata. De fapt, simplul fapt ca vorbim de o nisa de oportunitate intr-un segment sau altul, nu inseamna ca orice proiect in acea nisa va fi automat un succes. Dimpotriva, in continuare vom vedea si foarte multe esecuri in business-ul pe Internet, statisticile ne spun ca mult mai multe afaceri start-up online esueaza, comparativ cu start-up-urile demarate in business-uri traditionale.

Unde sunt oportunitatile afacerilor pe Internet pentru romani?


Pornind din Romania, orice antreprenor online trebuie sa inteleaga foarte bine dimensiunile actuale si limitarile pietei relevante, ca si posibilitatile realiste de crestere ale acestei piete in urmatorii ani. Daca piata locala este prea mica pentru un anumit tip de afacere online, atunci trebuie analizata posibilitatea de a dezvolta regional sau international (global) acea afacere: pentru aceasta insa, trebuie in primul rand analizate barierele geografice (de localizare sau limba, cele culturale, financiare sau de alta natura), deoarece doar anumite tipuri de afaceri online pot fi usor replicate in alte piete mai mari. Vorbim aici in principal de jocuri, aplicatii, sau alte afaceri care nu au constrangeri de localizare sau logistice locale.

Dar capcanele?


Capcanele sunt numeroase, ar trebui probabil o carte intreaga sa le enumeram. Cea mai importanta capcana este, in opinia mea, un start fara o buna planificare financiara si fara posibilitatea de a securiza finantarea necesara pe termen mediu, nu doar la start. Sunt foarte multe afaceri online in Romania care incep practic fara capital, doar prin sweat-equity adus de antreprenori (care transforma in acest fel munca in capital), dar de cele mai multe ori nu este suficient pentru dezvoltare, deoarece afacerea incepe sa aiba nevoie de promovare, genereaza costuri administrative greu de suportat, sau alte costuri neprevazute initial. Asa ca, timp de 12-18 luni, orice antreprenor care incepe o afacere online trebuie sa fie sigur ca poate finanta, din surse proprii sau atrase, dezvoltarea initiala a companiei.

Ce sfat aveti pentru cei care au nevoie de finantare pentru a incepe?


Sa faca in primul rand un plan cat mai serios si cat mai realist, deoarece orice investitor le va solicita acest plan, sau macar o proiectie pentru urmatorii ani. Apoi sa caute sursele potrivite de finantare: sunt afaceri care in faza de start-up se finanteaza cel mai bine prin parinti sau prieteni, altele care pot atrage interesul unor business-angels; alte afaceri, mai ales cele cu ambitii de crestere globala, pot atrage, chiar si in faza initiala (pre-product, pre-launch) mici fonduri de tip seed din strainatate (Londra, Silicon Valley), dar aici un element esential este legat de tipul de contacte, de networking pe care antreprenorii il pot stabili cu acest mediu investitional; la final, exista proiecte online care sunt cel mai bine finantate cu fonduri nerambursabile (europene sau guvernamentale). In realitate, este o analiza caz cu caz, si tot in realitate, 90%+ dintre aceste initiative antreprenoriale se vor finanta de fapt din surse proprii, prin ceea ce americanii numesc “bootstrapping” (strangerea curelei, in romana), adica economii de costuri oriunde este posibil, utilizarea capitalului de “transpiratie” al antreprenorilor, amanarea diverselor plati, incasarea mai rapida a diverselor creante, etc.


Marius Ghenea este un antreprenor care nu mai are nevoie de foarte multe prezentari. El va fi unul dintre speakerii Zilei de Antreprenoriat de la ZileleBiz 2010 si va modera sesiunea dedicata antreprenoriatului online.