28032024

Back Eşti aici:Home Dezbateri Irina Roncea, Golin: E nevoie mai mult ca oricând de o personalizare și adaptare a comunicării interne care să conducă la relevanță

Irina Roncea, Golin: E nevoie mai mult ca oricând de o personalizare și adaptare a comunicării interne care să conducă la relevanță

Pin It

Irina RonceaSeria de interviuri despre statusul şi rolul comunicării interne a ajuns astăzi la final. Îi mulţumim Irinei Roncea, Director Corporate Division la Golin, pentru dialogul util şi agreabil.

Cum defineşti statusul actual al comunicării interne ca disciplină de business?

Complexă și inegală în același timp. Văd companii care și-au dezvoltat o comunicare internă modernă, contemporană, dar văd și companii în care comunicarea internă e (încă) Cenușăreasa prăfuită, irelevantă și neasumată.
Angajații sunt primii ambasadori ai brandului, ai companiei. De la CEO până la cel mai junior om din echipă, ei sunt cei care promovează organizația în exterior înaintea oricărui alt segment de stakeholderi. Și, din această perspectivă, comunicarea internă e o funcție de management strategic.

Ce a rămas specific comunicării interne şi ce părţi ale activităţii tradiţionale s-au diluat sau chiar au dispărut din aria de interes a disciplinei?

Nevoia de comunicare internă a rămas și a evoluat de la o comunicare undirecțională dinspre management către angajați la un dialog în care toate părțile fac parte din conversație. S-au schimbat canalele, s-a intensificat ritmul, s-au rafinat mesajele, se caută relevanță.

Mai mult decât atât, comunicarea internă a evoluat de la canale statice, clasicele reviste interne și intraneturi, la o comunicare experiențială, în care experiențele externe ale brandului sau companiei sunt aduse (mai întâi) către angajați.
Abordarea multichannel a început să devină familiară companiilor, iar preferințele angajaților pentru un anumit tip de canale ajung să modeleze felul în care se comunică la nivel intern. Avantajele și punctele forte ale fiecărui canal pot fi exploatate pentru o comunicare eficientă, globală sau granulară, în funcție de publicurile interne cu care vorbim. În cazul companiilor cu un public intern omogen le vei vorbi tuturor ”aceeași limbă”, dar, în cazul unor companii cu grupuri eterogene de angajați, te vei adapta la nivel de mesaje, canal, ton și ritm acestora. Chiar dacă în esență conținutul e similar, modul de livrare va fi adaptat.   

De câtă agilitate are nevoie un comunicator intern pentru a face faţă schimbărilor tehnologice, structurale şi de context?

De cel puțin la fel de multă agilitate pe cât avem nevoie fiecare dintre noi pentru a funcționa eficient în contextul comunicațional-tehnologic actual :).
De fapt, noile tehnologii nu mai sunt (atât de) noi, multe dintre ele sunt canale uzuale, pe care le folosim deja de ani buni. Cel puțin în comunicarea interpersonală. Și, atunci, aducerea lor în comunicarea internă devine un pas firesc pentru livrarea mesajelor eficient și relevant.  Cred că marea provocare pentru comunicarea internă în perioada următoare este adaptarea la personalitatea, tiparele comportamentale și așteptările angajaților. Individualizarea mesajelor și abandonarea abordării de tip ”one size fits all” vor redefini comunicarea internă și un comunicator intern de succes. E nevoie mai mult ca oricând de o personalizare și adaptare a comunicării interne care să conducă la relevanță. Nu mai e suficient un conținut de calitate, e nevoie de un conținut de calitate livrat relevant.

Generaţia Millennials pare mai puţin dornică să se identifice cu valorile corporatiste. Crezi că tehnicile de segmentare şi abordare a publicului intern ar trebui să fie mai sofisticate decât sunt în prezent?

Poate mai degrabă valorile corporatiste par mai puțin dornice să se identifice cu Millennials :). Filosofia organizațională și comunicarea ar trebui adaptate acestei generații care are alte așteptări și nevoi decât cele anterioare și care devine predominantă în rândul angajaților. Segmentarea și o abordare mai sofisticată a comunicării ar trebui sa conducă spre relevanță, spre ceea ce este relevant pentru acești digital natives, nu pentru șefii lor din generația X.  Un studiu intitulat ”The Next Big Wave: How Millennials Influence the Workplace” arată că majoritatea covârșitoare a Millennials (88%) caută “a fun and social work environment”, peste 70% se așteaptă să gasească în colegii de la birou ”a second family” și 75% dintre ei spun că au nevoie de mentori și definesc asta drept un atribut cheie pentru succes. În același timp, reprezentanții acestei generații consideră că raportul work-life balance este esențial pentru a fi fericit cu jobul pe care-l ai. Acestor tip de nevoi va trebui sa răspundă o comunicare internă relevantă pentru Millennials - într-un mod entertaining și engaging, participativ și colaborativ.  

Cum se traduce walk the talk în comunicarea internă?

Vorbește cu angajații tăi la fel de seductive și asumat ca un candidat aflat în cursa pentru Casa Albă.

Cam ce trebuie să înţeleagă tinerii colegi care vor să devină comunicatori interni?

Cred că în primul rând ar trebui să se uite cu pasiune și profesionalism la jobul pe care-l fac. Apoi, să caute inspirație la cei din jur și să ofere la rândul lor inspirație colegilor, să caute să se dezvolte constant, să asculte nevoile și așteptările angajaților și să se gândească mereu cum le pot translata într-o comunicare relevantă și eficientă pentru colegii lor.  


Interviu realizat de Dana Oancea. Copyright PR România.

Pin It

Parteneri

   BT Logo Aliniat Central               logo SMP