19042024

Back Eşti aici:Home Dezbateri Dezbateri actuale Incredere si PR PR este foarte rar un trend setter, de obicei este trend adapter

PR este foarte rar un trend setter, de obicei este trend adapter

Pin It

rares petrisor 2Faptul că încrederea poate fi recâștigată nu înseamnă că noi putem face asta. Că, în mod automat, un comunicator desăvârșit este acest guru al mecanismelor complexe – sociale, economice, emoționale – care construiesc sau reconstruiesc, după caz, fragila structură a încrederii. (Rareş Petrişor)

Dana Oancea: De câţiva ani încoace, Edelman Trust Barometer ne spune că centrul de greutate al încrederii s-a mutat înspre oamenii obişnuiţi, aceast trend fiind în defavoarea organizaţiilor şi a liderilor de business. Ce crezi, mai au relaţiile publice un rol substanţial în dobândirea şi menţinerea încrederii în lideri şi în business, în general?

Rareş Petrişor: Răspunsul scurt este da. Elaborând, cred că PR-ul privit ca serviciu, mușcă tot mai mult din plăcinta managementului reputației. Desigur, liderii pot fi spontani, autodidacți și ambițioși în a-și gestiona singuri imaginea publică. Acțiunile lor, de multe ori discutabile, se răsfrâng asupra brandurilor pe care le reprezintă sau asupra companiilor pe care le conduc. Specialiștii în relații publice - și asta s-ar putea să fie o veste proastă pentru unii, mai naivi – stau sau ar trebui să stea în spatele oricărei strategii de leadership. O să găsim în multe « crezuri » din declarațiile agențiilor mesajul următor : noi construim decav mai mult decât comunicare, construim încredere. Nimic mai adevărat. E fundația oricărei construcții durabile: ai încredere în tine, clientul are încredere în tine, împreună construiți ceva cu încredere pentru ca publicul țintă să te crediteze cu încredere. Când ceva se rupe, totul se prăbușește.

D.O.: După Arthur Page, încrederea se bazează în proporţie de 90% pe fapte şi doar 10% pe vorbe. Englezii ar zice „actions speak louder than words“, iar chinezii „talk doesn’t cook rice”. Totuşi, destul de frecvent, încrederea este tratată ca mesaj, şi mai puţin ca rezultat natural al unor comportamente şi acţiuni concrete. Cum ies liderii de azi din spirala vorbelor? Ce poate face PR-ul pentru a sprijini o schimbare de paradigmă în discursul liderilor?

R.P.: Încep de la coadă: PR este foarte rar un trend setter pentru client. De obicei este trend adapter: fie adaptăm ceea ce vrea clientul să comunice la realitățile pieței, fie pregătim piața pentru ceea ce vrem să comunicăm. În sprijinul afirmației mele stau cel puțin două exemple foarte recente: « încetineala » cu care au îmbrățișat companiile internetul și, la un deceniu distanță, rețelele sociale. Liderii ies greu din spirala vorbelor, pentru că acesta e lucrul pe care-l fac cel mai bine: să mobilizeze prin cuvinte, prin body language și atitudine. Când liderul « coboară în stradă » sau face o « baie de mulțime », lucrurile se schimbă radical. Puțini se nasc cu abilitatea de a le face pe amândouă bine: fapta și vorba. Și aș mai spune că faptele, fără talentul vorbelor, de multe ori nu se văd, indiferent de valoarea lor.

D.O.: Everything starts with communications because everything is communications – un dicton pe cât de frecvent pe atât de confuzant. Nu cumva perpetuăm o imagine deformată a unei industrii capabile să ‚construiască’ sau chiar să ‘restaureze’ încrederea în orice?

R.P.: Da, imaginea este deformată și da, încrederea poate fi recâștigată. Paradoxal, nu? Asta pentru că lucrurile sunt relativ separate: faptul că încrederea poate fi recâștigată nu înseamnă că noi putem face asta. Că, în mod automat, un comunicator desăvârșit este acest guru al mecanismelor complexe – sociale, economice, emoționale – care construiesc sau reconstruiesc, după caz, fragila structură a încrederii. În măsura în care totul este comunicare, putem spune că totul este religie, sau că totul este filosofie. Să ne păstrăm bunul simț, deci, și să nu mai confundăm campania de comunicare pentru un brand de bijuterii cu semiotica.

D.O.: Trăim într-o lume care a evoluat de la complicată la complexă, cu pattern-uri şi interacţiuni care se schimbă continuu şi care produc rezultate neaşteptate. Încrederea e şi ea din ce în ce mai fragilă – mai greu de dobândit, dar mult mai uşor de pierdut. Cum se modifică rolul omului de PR din acestă perspectivă?

R.P.: Aici chiar am un răspuns simplu : să treacă din tabăra consultantului, în tabăra participantului. Să devină activ, în sensul contribuției directe la procesul de leadership.

D.O.: Un gând pentru liderii de azi?

R.P.: Să construiască pe termen lung. Să găsească noi surse și resurse de sustenabilitate. Să învețe și practice ideea de moștenire, de continuitate. Să încerce să înscrie obiectivele arzătoare într-un masterplan cu orizont deschis. Să se întrebe mai des „ce am eu de spus lumii?”


Rareş Petrişor, Head Strategist la Media Pozitiv, agenţie afiliată la reţeaua Worldcom


Interviu realizat de Dana Oancea. Copyright PR Romania, toate drepturile rezervate.

 

Pin It

Parteneri

   BT Logo Aliniat Central               logo SMP