Imola Zoltan: Ne întâlnim din ce în ce mai des cu candidați slab pregătiți și fără nicio tracțiune către muncă

Colaj ImolaZ IrinaIÎntr-un moment în care industria de PR  își reîmprospătează modelul de business, subiectul „recrutare” câștigă un loc aparte pe agenda strategică a liderilor de agenție, de data asta nu doar ca subiect de HR, ci ca pilon strategic diferețiator care poate stimula inovația. În acest episod, vă invit să parcurgeți contribuția colegilor de la McCann PR - Imola Zoltan, Managing Director, și Irina Iliescu, HR Manager.

Mai există astăzi un profil ideal al candidatului în industria de PR? Cum s-a schimbat acesta în ultimii ani?

Irina Iliescu: Cu siguranță, în orice industrie există un profil de „rock star”al acesteia, cineva care combină hard skills-urile cu soft skills-urile într-un mod natural.

Pe masură ce zona de comunicare se identifică din ce in ce mai mult cu nucleul strategiei de marketing, profilul unui om de PR a devenit complex, deoarece un bun comunicator trebuie să fie totodată și un bun ascultător, să poată identifica și analiza tendințele pieței. Vorbind la modul aspirațional, un bun comunicator trebuie să fie în primul rând curios, să poată comunica cu acuratețe și autoritate un subiect, să fie creativ și să aibă o gândire laterală. Și la toate acestea, eu aș adauga un pic de talent și carismă :).

Cât privește evoluția ultimilor ani, puterea comunicării online, în care social media poate fi atât un ajutor cât și o piedică, precum și perspectiva folosirii canalelor media digitale într-un mod eficient, au facut evidentă situația în care competențele din zona digitală să devină esențiale pentru un om de PR.
 
Imola Zoltan: Față de ce spune foarte bine Irina, la profilul candidatului ideal aș adăuga inteligența emotională. Adică, așa cum o definește Daniel Goleman: un amestec de stăpânire de sine, motivație, empatie, gândire liberă, tact și diplomație. Adică definiția omului de comunicare ideal😊.

Cum evaluați piața muncii pe segmentul PR?

Irina Iliescu: Există rapoarte profesionale și statistici oficiale dedicate zonei de PR și comunicare, realizate pe segmente reprezentative de respondenți care ne dau o idee de ansamblu asupra acesteia. Creșteri, descreșteri sau tendințe – toate pot fi găsite cu ușurință în variantele complete ale acestor rapoarte. Vă încurajez să le consultați, sunt o oglindă a acestei industrii, fie că ne place sau nu.

Imola Zoltan: Ca în orice segment, lipsa acută a forței de muncă se resimte și aici. De fapt, lipsa acută a celor care își doresc cu adevărat și cu pasiune o meserie în acest domeniu. Din păcate, ne întâlnim din ce în ce mai des cu candidați slab pregatiți, demotivați, fără nicio tracțiune către muncă.

Ce tipologie de candidat preferă organizația dvs. și de ce?

Irina Iliescu: Noi nu gândim niciodată în tipare și vrem alături de noi oameni care au abilitatea de a aborda proiectele într-un mod diferit. Și spun asta, deoarece la McCann PR nu facem campaniile de comunicare în sensul clasic, ci comunicăm într-un mod semnificativ – spunem povestea unui brand folosind mesaje umane veridice, toate ambalate într-un design excelent și livrate în toate mediile disponibile.

Iar dincolo de talent și pasiunea pentru comunicare, le cerem întotdeauna colegilor să se alinieze sistemului nostru de valori, să aiba un comportament etic și moral ireproșabil.

Imola Zoltan: Cum spuneam, căutam oameni destepți, pasionați, competenți, dornici să lucreze în această industrie.

Pe ce segmente de vârstă vă confruntați cu cele mai mari dificultăți de recrutare și de retenție?

Irina Iliescu: Evident că juniorii sunt cel mai ușor de recrutat, dar asta nu cred că este vreun factor diferențiator. Bănuiesc că situația este similară în orice altă industrie.
 
Numiți câteva măsuri concrete la care organizația dvs. recurge pentru retenția forței de muncă.

Irina Iliescu: Recrutarea de personal este scumpă din toate punctele de vedere, nu doar financiar. Așa că încercăm să avem o strategie de resurse umane coerentă și ne păstrăm colegii cât mai mult alături de noi.

Am reusit în ultimul an să avem un turnover de personal remarcabil, de sub 10%. La McCann PR avem o cultură organizațională pozitivă și confortabilă, a relațiilor interumane bazate pe o serie de valori precum onestitatea, excelența și respectul – atât pentru oamenii agenției, cât și pentru proiectele și clienții noștri.

Vrem ca oamenii să se simtă apreciați și prețuiți. Întotdeauna am recunoscut contribuția fiecăruia la performanța echipei și am creat un mediu care motivează și stimulează dezvoltarea unor cariere de succes.

Imola Zoltan: Și ne mai și distrăm😊- mergem în teambuilding, bem câte un pahar de prosecco pe terasa agenției...

În ultimii ani, numărul absolvenților care ajung să profeseze în alt domeniu decât cel în care și-au terminat studiile este mai mare. Din perspectiva dvs., care sunt factorii care favorizează migrația forței de muncă din acestă industrie către alte domenii de activitate?

Irina Iliescu: Situația este un pic diferită în cazul industriei de PR, deoarece ea este, încă, o industrie aspirațională ce atrage oameni care își doresc să devină ei înșiși inspiraționali. Este adevărat, nu la același nivel ca în anii trecuți, însă mirajul există.
A trecut perioada de efervescență, însă absolvenții doresc să intre într-o industrie în continuă transformare. Și nu sunt doar entuziaști, ci și din ce în ce mai bine pregătiți pentru ea.

Cum vedeți viitorul industriei de comunicare pe fondul exodului forței de muncă calificate către Occident și acutizarea crizei forței de muncă în toate domeniile de activitate?

Irina Iliescu: Știu ca în alte sectoare situația este uneori dezechilibrată, însă industria de comunicare din România este încă într-o poziție relativ „comodă”, datorită specificității ei. De exemplu, birourile din București sunt centre de excelență creativă la nivel regional pentru câteva din marile rețelele de comunicare.

Nu cred ca putem estima realist care este orizontul de timp în care se va mai pastra situația aceasta, însă deocamdată ne raportăm la o industrie ce nu se poate dezvolta decât cu forță de muncă calificată și talentată, pentru care este important să-și exprime și implementeze ideile într-un cadru ce le stimulează creativitatea. Automatizarea și uniformizarea nu își au locul aici.

Generațiile Millenials și Z vs industria de PR: ce șanse au angajatorii să-i recruteze și să-i motiveze pe acești tineri?

Irina Iliescu: La nivel global, Millenials este acum cea mai mare generație de adulți care muncesc. În ciuda tuturor sterotipurilor care definesc acest segment, majoritatea este compusă din profesioniști motivați și competenți care caută să-și dezvolte experiența pentru a accede în roluri superioare în domeniile lor de activitate. Și cu siguranță vor deveni lideri puternici și vor modela viitorul în PR și comunicare.

Chiar zilele acestea a fost dat publicității un studiu realizat în luna martie a acestui an care analizează satisfacția angajaților la locul de munca. Și acesta evidenția, printre altele, că procentul românilor din mediul urban ce se declară multumiți de locul lor de muncă este în creștere, iar creșterea era accentuată mai ales în segmentele de vârstă Millenials si Z. Deci eu zic că angajatorii sunt pe drumul cel bun în aplicarea programelor de motivare pentru toate generațiile.

Cum apreciați decalajul actual între cunoștințele dobândite în mediul academic și cele considerate de organizația dvs. ca fiind dezirabile pentru angajarea tinerilor absolvenți în PR?
Numiți câteva măsuri individuale (la nivelul organizației), dar și colaborative (la nivel de industrie), care pot reprezenta soluții eficiente și sustenabile la criza actuală a forței de muncă.  

Irina Iliescu: Eu cred cu tărie că toată lumea a înțeles că angajatorii nu trebuie să aștepte ca doar mediul academic să îi pregătească pe viitorii angajați. În orice domeniu, școala nu trebuie să dețina monopolul în ceea ce privește formarea profesională. Așa că pașii către angajați calificați trebuie facuți proactiv de fiecare companie în parte.

De exemplu, există acum atât la nivel organizațional, cât și la nivel de industrie, o serie de alternative complementare care au ajuns deja la maturitate – există școala ADC, școala IAA, programe bine puse la punct de internship, de mentorat și coaching – deci opțiuni există. Este de datoria noastră să le deschidem orizonturile tinerilor absolvenți.


Interviu realizat de Dana Oancea.
Dosarul „Piața muncii în PR” poate fi consultat aici http://www.pr-romania.ro/dezbateri/dezbateri-actuale/piata-muncii-in-pr.html