Octav Ștefan, SmartPoint: Trebuie să avem o abordare flexibilă care să țină cont și de nevoile organizației și de cele ale angajatului

Octav Stefan piatamuncii

Flexibilizarea este cheia. Cred că trebuie să avem o abordare flexibilă care să țină cont și de nevoile organizației și de cele ale angajatului. De exemplu, în anumite cazuri poate fi potrivit să lucrăm cu colaboratori specializați pe proiecte sau pe anumite arii specifice. De asemenea,  un rol important îl are instruirea tinerilor încă din facultate – Octav Ștefan, PR Manager, SmartPoint, în dosarul PR Romania despre piața muncii.

Mai există astăzi un profil ideal al candidatului în industria de PR? Cum s-a schimbat acesta în ultimii ani?

Aria de competențe necesare în industrie s-a lărgit și este nevoie să privim candidații din mai multe perspective, ținând cont de nevoile pe care le avem la acel moment și de aria de expertiză pe care o solicităm. Desigur, ne dorim oameni ambițioși, serioși, care să stăpânească arta comunicării, cu bune abilități de digital și capabili să coordoneze proiecte complexe. Ceea ce a rămas peren, indiferent de schimbările de pe piață, sunt simțul critic, adică capacitatea de a găsi soluții punctuale la probleme și abilitatea de a transmite un mesaj în formă scrisă și orală în mai multe registre stilistice. Ceea ce s-a dezvoltat odată cu industria este nevoia ca un om de comunicare să aibă abilități de project manager, tocmai pentru că proiectele au devenit mai complexe.

Cum evaluați piața muncii pe segmentul PR?

Este o piață extrem de dinamică din punct de vedere al fluxului de angajați, cât și al abilităților implicate de această meserie, care se dezvoltă odată cu lumea în care trăim. De exemplu, au apărut job-uri noi pe partea de social media și digital, care nu existau acum 10 ani și care sunt astăzi extrem de importante pentru a înțelege comunicarea sub toate aspectele ei.

Ce tipologie de candidat preferă organizația dvs. și de ce?

În mare măsură echipa noastră este formată din oameni cu experiență în zona de comunicare și digital. Preferăm să avem în echipă oameni curioși, care își doresc să se dezvolte, să abordeze proiecte inovatoare, atât în zona de comunicare, cât și în cea de digital. Industria are o complexitate deosebită, iar o agenție de PR, pentru a fi performantă, trebuie să fie capabilă să livreze campanii relevante care să implice toate mediile de comunicare.

Pe ce segmente de vârstă vă confruntați cu cele mai mari dificultăți de recrutare și de retenție?

Cred că segmentul pe care ne confruntăm cu unele provocări este cel al tinerilor absolvenți.
Vorbim de o generație care vine cu așteptări diferite și așteaptă rezultate mai repede, dar este în același timp o generație conectată la actualitate, tendițe în digital.

Cum apreciați decalajul actual între cunoștințele dobândite în mediul academic și cele considerate de organizația dvs. ca fiind dezirabile pentru angajarea tinerilor absolvenți în PR?

Mediul academic asigură o bază de cunoștințe, însă pentru ca un absolvent să poată dobândi un oarecare nivel de senioritate este extrem de necesară experiența practică. Doar în lucrul efectiv pe proiecte și cu clienți te poți întâlni cu o varietate de situații care să te ajute să te dezvolți, atât din punct de vedere tehnic, cât și personal.

Numiți câteva măsuri concrete la care organizația dvs. recurge pentru retenția forței de muncă.

Ceea ce credem că îi motivează pe profesioniști să facă parte din echipa noastră sunt: portofoliu de clienți care ne asigură proiecte motivante și alături de care te poți dezvolta profesional, faptul că respectăm timpul personal al angajatului și că investim în formarea lui profesională.

În ultimii ani, numărul absolvenților care ajung să profeseze în alt domeniu decât cel în care și-au terminat studiile este mai mare. Din perspectiva dvs., care sunt factorii care favorizează migrația forței de muncă din acestă industrie către alte domenii de activitate?

Conform studiilor, comunicarea este una dintre cele mai provocatoare meserii din lume în ceea ce privește stresul la locul de muncă. Doar cei cu adevărat pasionați rămân să lucreze în acest domeniu.

Cum vedeți viitorul industriei de comunicare pe fondul exodului forței de muncă calificate către Occident și acutizarea crizei forței de muncă în toate domeniile de activitate?

Este într-adevăr o industrie care se confruntă cu anumite provocări și în mod cert este necesară o poziție comună pentru a păstra standardele ridicate și continua să contribuim la dezvoltarea acestei industrii, sub toate aspectele.

Generațiile Millenials și Z vs industria de PR: ce șanse au angajatorii să-i recruteze și să-i motiveze pe acești tineri?

Fiecare generație a avut o serie de specificități. Cred că odată ce înțelegem nevoile lor și ne adaptăm, putem avea de câștigat. Singurul blocaj pe care îl vedem e unul de paradigmă - atunci când ești blocat într-un singur mod de a face lucrurile și îți lipește flexibilitatea.

Numiți câteva măsuri individuale (la nivelul organizației), dar și colaborative (la nivel de industrie), care pot reprezenta soluții eficiente și sustenabile la criza actuală a forței de muncă.  

Flexibilizarea este cheia. Cred că trebuie să avem o abordare flexibilă care să țină cont și de nevoile organizației și de cele ale angajatului. De exemplu, în anumite cazuri poate fi potrivit să lucrăm cu colaboratori specializați pe proiecte sau pe anumite arii specifice. De asemenea,  un rol important îl are instruirea tinerilor încă din facultate. Tocmai de aceea, derulăm un program de intership în fiecare an, dintre care ne recrutăm, dintre cei mai pasionați dintre ei, viitori colegi. La nivel de industrie, cred că am putea să punem mai mult accent pe instruirea noii generații de comunicatori și pe păstrarea standardelor profesionale.


Interviu realizat de Dana Oancea.
Dosarul „Piața muncii în PR” poate fi consultat aici http://www.pr-romania.ro/dezbateri/dezbateri-actuale/piata-muncii-in-pr.html