Cătălina Rousseau: Inovația și pragmatismul sunt atributele definitorii pentru industria comunicării strategice de azi

Catalina Rousseau 3

Nu cred că ne confruntăm cu vreun exod în industria comunicării, cel puțin eu nu îl simt în agenție. Dimpotrivă, nu putem noi oferi suficiente locuri de muncă pe măsura cererilor pe care le primim. Aș puncta aici că pe parcursul anilor am primit cereri de stagii sau de angajare de la români formați în universități din strainatate sau de la străini aflați în căutarea unor oportunități în România, din cele mai diverse zone geografice, din SUA, din Europa sau din Asia, iar amestecul de culturi profesionale și modul de raportare la locul de muncă au fost mai mult decât benefice – Cătălina Rousseau, President & CEO, BDR Associates, în dosarul PR Romania despre piața muncii.

Mai există astăzi un profil ideal al candidatului în industria de PR? Cum s-a schimbat acesta în ultimii ani?
 
Profilul candidatului căutat evoluează în pas cu cerințele pieței: creativ, inovativ, bun strateg, stăpân pe noile tehnici de comunicare. Din perpectiva moralității profesionale, profilul nu s-a schimbat ci s-a consolidat: în cazul nostru, caracterul puternic și dorința de afirmare prin profesionalism etic sunt decisive pentru profilul omului care lucrează în echipa BDR. Sunt valori constante cultivate în agenție și este probabil și explicația faptului că nu prea cunoaștem fluctuații de personal, iar cei care au plecat din echipă, urmând alte provocări, au rămas atașați de colegi, comunicăm, ne întâlnim în momente importante, ținem legătura între noi, chiar și de la foarte mare distanță. Ceea ce ne spune că nu greșim în a menține aceste criterii când aducem oameni noi în BDR. Continui să cred că valoarea profesională și frumusețea caracterului merg mână în mână. Căutăm talente, vibrație la aceste valori și potențial inovativ, când recrutăm oameni.

Cum evaluați piața muncii pe segmentul PR?

Ne păstrăm activitatea într-o constantă, punând foarte mult accent pe creștere profesională, clienții fiind din ce în ce mai exigenți. Competitivitatea pieței, dar și duritatea ei pentru toți factorii economici din sectorul privat, ne obligă pe toți să ne străduim să oferim o consultanță avansată. Piața muncii în industria noastră este generoasă în oportunități, dar mai este de lucru la consolidarea ofertei de servicii care dau identitate PR-ului, menținând livrabilele în esența profesiei noastre, nu specifice altor specializari, cum ar fi publicitatea.

Ce tipologie de candidat preferă organizația dvs. și de ce?

Candidatul cu personalitate și gândire pozitivă, cu încredere în potențialul său profesional, talentat și atașat ideii de reputație, dornic de afirmare prin forțe proprii, responsabil în relația cu clientul, independent în actul de creație, capabil să își asume decizii profesioanle și cu repect pentru colegii de echipă.

Pe ce segmente de vârstă vă confruntați cu cele mai mari dificultăți de recrutare și de retenție?

Vârsta nu este un criteriu, experiența profesională contează. În privința retenției: modelul de lucru oferă astăzi multă flexibilitate prin programe glisante sau lucru de acasă, scurte vacanțe între perioadele sub mare presiune, alte formule care permit un echilibru în relația de muncă între angajator și angajat și contribuie la stabilitate în echipă și la succes adus clientului. La angajare noi menținem perioada de probă, creând astfel un spațiu de adaptare, iar luarea deciziei pe temen lung se face în cunoștință de cauză pentru ambele părți.
 
Cum apreciați decalajul actual între cunoștințele dobândite în mediul academic și cele considerate de organizația dvs. ca fiind dezirabile pentru angajarea tinerilor absolvenți în PR?

Destul de mare. Studenții la comunicare din țările europene fac stagii periodice obligatorii, în diverse companii, iar acestea sunt integrate în sistemul de învățământ teoretic. Nu vorbim de practica de o săptămână, două sau de angajare în vacanță, ci de etape de învățare la un loc de muncă unde înțeleg psihologia angajatorului dar și a clientului, învață să acționeze în echipă, își descoperă și dezvoltă aptitudini și competențe, înțeleg efectiv ce înseamnă să muncești responsabil, pentru ce ești remunerat, când se consideră că performezi și cum ești răsplătit, cum contribui și te formezi profesional. La facultate, ei deprind noțiuni teoretice solide, de bună calitate, află, poate o cazuistică, pe care o citesc într-o carte sau o dezbat la un seminar, rămânând cumva în afara vieții profesionale reale, iar mulți dintre ei nu știu ce să facă cu aceste cunoștințe ulterior, cum să le aplice când se întâlnesc cu locul de muncă, dacă nu s-au confruntat în prealabil cu situații practice repetate, nu doar ocazionale.
Numiți câteva măsuri concrete la care organizația dvs. recurge pentru retenția forței de muncă.

Le oferim dreptul la carieră, îi expunem provocărilor, identificăm înclinația, talentul și le punem în lumină, facem o altfel de școală, de data asta practică, toți au șansa unui viitor remarcabil, depinde doar de dorința de afirmare a fiecăruia.

În ultimii ani, numărul absolvenților care ajung să profeseze în alt domeniu decât cel în care și-au terminat studiile este mai mare. Din perspectiva dvs., care sunt factorii care favorizează migrația forței de muncă din acestă industrie către alte domenii de activitate?

Cauzele pot fi diverse, de la profesia aleasă greșit, la oportunități financiare mai mari în alte domenii, de la indecizie, la comoditate.
Cum vedeți viitorul industriei de comunicare pe fondul exodului forței de muncă calificate către Occident și acutizarea crizei forței de muncă în toate domeniile de activitate?

Nu cred că ne confruntăm cu vreun exod în industria comunicării, cel puțin eu nu îl simt în agenție. Dimpotrivă, nu putem noi oferi suficiente locuri de muncă pe măsura cererilor pe care le primim. Aș puncta aici că pe parcursul anilor am primit cereri de stagii sau de angajare de la români formați în universități din strainatate sau de la străini aflați în căutarea unor oportunități în România, din cele mai diverse zone geografice, din SUA, din Europa sau din Asia, iar amestecul de culturi profesionale și modul de raportare la locul de muncă au fost mai mult decât benefice.

Generațiile Millenials și Z vs industria de PR: ce șanse au angajatorii să-i și să-i motiveze pe acești tineri?

Inovația și pragmatismul sunt atributele definitorii pentru industria comunicării strategice de azi și reprezintă viitorul. Cred că ele sunt punctul perfect de întâlnire și de coagulare a intereselor industriei de comunicare strategică și de PR cu cele ale noilor generații, Millenials și Z. Evoluăm împreună, ca să citez un slogan deja celebru :-)

Numiți câteva măsuri individuale (la nivelul organizației), dar și colaborative (la nivel de industrie), care pot reprezenta soluții eficiente și sustenabile la criza actuală a forței de muncă.  
 
O soluție viabilă, astăzi, la nivel de industrie este ARRP, Asociația Română a Relațiilor Publice, creată acum 25 de ani, de către un grup de seniori în comunicare, care s-a dinamizat și s-a diversificat în ultimii ani. Printre ințiativele sale, deja cunoscute public, se află și deschiderea largă pe plan internațional, prin afilierea la ICCO, asociația tinzând să devină o platformă profesională solidă, coagulând diversele nevoi ale specialiștilor individuali, și a intereselor agențiilor, inclusiv în privința reglării crizei forței de muncă. ARRP va oferi cu siguranță multe soluții profesionale viabile pentru actorii din industria de PR, marele avantaj fiind că în ARRP se reunesc specialiști din agenții, din instituții din zona academică sau non-profit, din toată țara, nu doar din capitală, toți contribuind cu idei, inițiative, semnalând oportunități pentru cei din breaslă, sau propunând o reacție promptă în adresarea marilor probleme. Organizăm acum a doua ediție a conferinței internaționale pe tema Fake News, o decizie a conducerii asociație determinată de succesul primului eveniment de acest fel, din 2018. Contribuția noastră la dezvoltarea industriei comunicării a început cu mulți ani în urmă, cu pionierat semnificativ și este în formă continuă căutând să atingem noi orizonturi. Am constatat că lucrurile se coagulează mult mai rapid, în forme asociative, prin dezbatere și efort comun în a ne atinge țintele, ca industrie. Ni s-au mai alăturat recent încă două agenții, ca noi membri, iar cererile individuale de înscriere în asociație sunt o constantă. Unim experiențe și competențe și împreună căutăm soluții la diverse provocări ale pieței, în încercarea de a consolida vocea industriei, nu doar în România ci și pe plan larg, internațional.


 

Interviu realizat de Dana Oancea
Dosarul „Piața muncii în PR” poate fi consultat aici http://www.pr-romania.ro/dezbateri/dezbateri-actuale/piata-muncii-in-pr.html