29032024

Back Eşti aici:Home Dezbateri Dezbateri actuale Realitati si deziderate in PR Era consultanţilor care fac de toate e pe sfârşite

Era consultanţilor care fac de toate e pe sfârşite

Pin It

larisa_petrini_2Episodul XII al serialului nostru o are ca invitată pe Larisa Petrini de la Saatchi & Saatchi PR. Un dialog despre efectele supra-ofertării, consultanţii viitorului şi nevoia acută de specializare, dar şi despre deziderate în industria autohtonă de PR. (D.O)



Consideraţi că industria de PR are nevoie de o restructurare a modelului tradiţional de business?


Cu siguranţă. Asistăm de ceva vreme la această restructurare atât la nivelul agenţiilor de PR cât şi la nivelul industriei de comunicare în general. Este interesant de observat că unele agenţii au integrat mai multe tipuri de expertiză în timp ce altele şi-au restrâns operaţiunile, îmbrăţişând freelancing-ul, cel puţin la nivel de proiect. Ducem în continuare lipsă de specialişti pe anumite domenii şi de diferenţiatori care să ne poziţioneze corespunzător în faţa clienţilor.

Practicienii de azi au la dispoziţie un instrumentar din ce în ce mai vast pentru a înţelege cum funcţioneză creierul uman, cum se sedimentează opţiunile şi preferinţele oamenilor, cum procesează aceştia informaţiile şi cum fac alegeri. Cât de folosite sunt aceste insight-uri în practica curentă şi ce influenţă credeţi că vor avea asupra politicii de recrutare a agenţiilor?


Preferinţele oamenilor şi mai ales felul în care aceştia fac alegeri ne preocupă din ce în ce mai mult atât pe noi cât şi pe clienţi. Internetul a schimbat mult felul în care ne uităm la insight-uri, prin faptul că putem accesa informaţii şi putem reacţiona în timp real. Să nu uităm însă că doar 7% din ‘word of mouth’ se întâmplă în mediul online ... Drumul către consumator este într-adevăr mai scurt, trebuie însă să ne întrebăm permanent ce anume din acest dialog determină consumatorul să şi cumpere. Primim din ce în ce mai multe brief-uri cu obiectiv clar de creştere a vânzărilor sau încurajare a consumului, indicatorii de performanţă fiind stabiliţi în funcţie de aceste obiective.  

Deşi importante pentru viitorul şi statutul industriei, cercetarea şi evaluarea par să rămână în continuare „verişoarele sărace” ale profesiei. Ce stimuli consideraţi că vor aduce mai multă cercetare şi evaluare pe agenda activităţilor de PR?


Agenţiile folosesc cercetarea şi evaluarea în practica lor curentă. Nicio campanie nu poate fi croită şi apoi evaluată fără intrumente de cercetare şi evaluare care să justifice obiectivele iniţiale. E adevărat că nu am ajuns încă în punctul în care clienţii să investescă pentru a face cercetari de profunzime însă preocupare există şi internetul este un ingredient cheie în acest proces.

De la un ziar bun te aştepţi să nu se orienteze prea mult după aşteptările cititorilor. De la un consultant de PR te aştepţi să nu mimeze doar aşteptările clientului. Cât de dificil este pentru  consultanţi să iasă din zona de confort şi să prezinte clienţilor nu doar ce le place acestora să audă?


Clienţii te pot trata ca pe un consultant sau ca pe un simplu furnizor de servicii. Ne place să spunem (intern) că se raportează la noi ca la un doctor sau ca la un avocat în funcţie de fiecare caz în parte. Nu e uşor, însă e necesar şi de cele mai multe ori au apreciat o intervenţie onestă şi bine argumentată în schimbul unei atitudini obediente care te menţine în zona de confort.

Supra-ofertarea – servicii mai multe pe aceeaşi bani – o realitate care le-a permis unor agenţii să-şi menţină portofoliul de clienţi mai ales în perioada de criză - pare să-şi arate limitele şi să devină o problemă pentru industrie. Care credeţi că vor fi efectele pe termen lung ale acestei politici şi care ar fi soluţiile realiste din ambele perspective?


Supra-ofertarea generează o problemă pentru industrie şi una pentru clienţi. Agenţiile încearcă să câştige din volum (fee-uri mici, clienţi mulţi) prin supra-încărcarea consultanţilor care sunt nevoiţi să gestioneze un număr mai mare de clienţi şi implicit prin reducerea calităţii serviciilor oferite. Pe termen mediu-lung pierd şi unii şi alţii… O soluţie realistă ar fi aceea în care contractele sunt construite în aşa fel încât munca depusă de agenţie să fie remunerată corespunzator, indiferent de formula de profit agreată de ambele parţi (fee lunar, orar, sau pe proiect).

Cum se va modifica traiectoria de succes a consultanţilor din agenţii în următorii ani? Este parcursul profesional actual suficient de motivant pentru consultanţi?


PR-ul este poate cea mai complexă (şi de aceea de multe ori greu de înţeles) expertiză din domeniul comunicării. Satisfacţiile pot veni din diversitatea campaniilor, mixul de servicii, creativitatea soluţiilor, lucrul cu audienţe diferite sau pur şi simplu ritmul cu care ne ‘trăim’ profesia. Cred în continuare că e nevoie de talent şi multă determinare pentru această meserie şi mai cred că perspectiva e una foarte bună pentru consultanţii care înţeleg că specializarea (cât mai nişată) le va aduce ‘o pâine bună de mâncat’ atât la nivel local cât şi la nivel internaţional. Avem cel puţin câteva exemple de consultanţi locali care au plecat din ţară şi au facut diferenţa acolo unde au ajuns.

Cât de etice pot fi relațiile publice practicate într-o industrie în care nu toți consultanții joacă după aceleași reguli? Rămâne etica doar o alegere individuală sau vom asista la asumarea unor standarde etice la nivel de industrie?


Etica este cu siguranţă o alegere individuală. Recesiunea a avut grijă să ne arate mai mult decât oricând setul de reguli după care se ghidează fiecare jucător. E nevoie să ne asumăm standarde etice şi la nivel de industrie şi cred că vom vedea curând semnale în acest sens.

Un gând pentru viitorii consultanţi?


“Only dead fish go with the flow’! Încercaţi să faceţi diferenţa prin specializare: într-un anumit domeniu sau pe un anumit tip de expertiză. Era consultanţilor care fac de toate e pe sfârşite …



Interviu realizat de Dana Oancea. Ianuarie-Februarie 2014. Copyright PR Romania, toate drepturile rezervate. Serial - Realităţi şi deziderate în PR

 

Pin It

Parteneri

   BT Logo Aliniat Central               logo SMP