Îmi face plăcere s-o prezint pe invitata episodului XIV al serialului nostru - Raluca Zamfir, Managing Partner la RANEvents PR Agency. O veterană a breslei comunicatorilor din România, Raluca vorbeşte cu calmul profesionistului care s-a aflat pe ambele părţi ale baricadei. Discursul ei oferă idei demne de dezbatere şi reflecţii pe marginea unor subiecte actuale ale breslei. (D.O)
Ultimii ani au adus schimbări majore în modul în care oamenii comunică, se informează, creează comunități și relaționează cu brandurile. Dezvoltarea tehnologiei, a Internetului, a rețelelor sociale, au redesenat industria relațiilor publice în ultimii trei ani. Consumatorii își exprimă opiniile mult mai puternic prin intermediul site-urilor sociale, inclusiv creându-şi şi postându-şi propriile clipuri sau comentând împotriva practicilor organizaţionale pe care le consideră incorecte. Să nu uitam că în ultimii ani presa și-a pierdut credibilitatea, lupta dintre patronii de trusturi răsfrângându-se negativ asupra cititorilor. Criza economică a schimbat modelele de business în multe industrii....și PR-ul nu putea sa fie frumoasa adormită La RANEvents noi am adoptat un model de business în concordanţă cu perioada pe care o traversăm.
Informațiile ne ajută, sunt utile pentru a livra proiecte eficiente și măsurabile. Clienții știu ce vor și este de datoria noastră să le oferim soluții. Cele mai valoroase campanii de comunicare sunt cele în care soluția creativă are la bază insight-uri descoperite despre consumator și piață. Cercetarea s-a adaptat trendului și integrează în prezent metode offline, dar și online. "Călătoria" de achiziție nu mai este la fel de simplă ca în trecut, atunci când consumatorul vedea un spot, cunoaștea produsul și mergea apoi la magazin să îl cumpere.
Întrebarea asta îmi stârneşte un gând cu care cochetez adesea despre comportamentul din industria aceasta. Într-o anumită măsură, deşi e un domeniu cu practici de sine stătătoare şi reguli, există un mare spaţiu de manevră care cel mai adesea creează contexte favorabile atitudinilor mimetice. Cât de bune sunt acestea, rămâne de discutat.
Comunicarea strategică presupune și cercetare și se încheie cu evaluarea. PR are nevoie de creativitate pragmatică, de propuneri care trebuie să ducă la atingerea unor obiective clare, de cele mai multe ori cu buget limitat. Și acest demers presupune cercetare și evaluare.
Pentru mine nu este o misiune imposibilă. Am fost client timp de peste 10 ani și acum sunt de partea cealaltă a baricadei. Îmi este mult mai ușor. Înteleg foarte bine rolul și locul nostru în relația cu clienții. La RANEvents suntem serviabili…dar nu servili Și suntem norocoși că avem în portofoliu clienți care respectă și răsplătesc efortul nostru. Nu promitem ce nu putem face, nu promitem lucruri care depind de munca și de decizia altora, nu promitem că vom genera vânzări și nici că vor avea coperta asigurată. Nu flatăm și nu încercăm să „coafăm“ realitatea pentru a-i face pe plac clientului. Pentru clienți contează expertiza, seriozitatea, proactivitatea, viteza de reacție, implicarea și creativitatea pragmatică.
Nu știu ce să spun…Sunt agenții care sunt subdimensionate, au proiecte, nu refuză proiecte …dar nu au oameni îndeajuns, mai ales seniori. Să stai 14 ore în agenție nu cred că este o soluție eficientă pe termen lung. Și sunt multe agenții unde programul de lucru începe la 9 și se termină la 22 - 23. Care sunt și vor fi efectele ? Fluctuație de personal, tratarea cu superficialitate a anumitor proiecte, necunoașterea industriei în care activează clientul…
PR-ul s-a schimbat și se schimbă. Și consultantul trebuie să fie cu un pas înaintea tendințelor, să anticipeze, să se reinventeze, să se specializeze în mai multe domenii aparent fără legatură cu PR-ul. Oamenii de PR vor fi nevoiţi să dobândească noi abilităţi sau să reînveţe vechile abilităţi.
Asumarea unor standarde etice la nivel de industrie este, desigur, o practică de dorit. Dar e nevoie să ne uităm cu empatie la piaţă, în clipa de faţă. În ultimii ani am avut parte și de surprize… Un specialist în relații publice trebuie să se bazeze pe un comportament etic, pentru că o persoana care nu este morală nu poate reprezenta o organizație și interesele ei opiniei publice.
Nu neglijaţi să vă dezvoltaţi cultura generală pentru că nu ştiţi niciodată când vă ajută o cultură solidă!
Interviu realizat de Dana Oancea. Ianuarie 2014. Copyright PR Romania, toate drepturile rezervate.
Serial - Realităţi şi deziderate în PR