Ioana Mănoiu: Cred în oamenii cu pasiuni neobişnuite, în oamenii care fac voluntariat, în oamenii cu poveşti

Manoiu Diceanu 2Avem un coleg „Maître Chocolatier” care la birou este expert în domeniul financiar, iar în timpul liber organizează degustări de ciocolată. Avem un alt coleg solist într-o formaţie rock de mare succes online. O colegă şi-a dorit la un moment dat să trăiască la Berlin o vară. Şi am încurajat-o, deşi ne-a fost greu fără ea câteva luni. Şi-a împlinit visul, s-a întors în toamna relaxată şi inspirată şi a câştigat 3-4 premii pentru brand-uri internaţionale anul următor – Ioana Mănoiu.

Remarc din ce în ce mai puţine anunţuri de joburi în consultanţa de PR. Cât de eficient mai este anunţul clasic în contextul actual? Şi ce metode alternative de recrutare folosiţi cel mai frecvent în identificarea noilor colegi?


Ioana Mănoiu:
Din experienţa noastră, anunţurile în PR nu funcţionează. Primim sute de CV-uri de la oameni care nu au nicio legatură cu domeniul. Oamenii buni nu aplică pro-activ decât foarte rar. Pentru job-urile de junior organizăm concursuri de internship, pentru cele cu experienţă mergem pe recomandări şi headhunting.

‘The fact that most PR firms recruit from other agencies is a sad statement’, ne spune Fred Cook, CEO Golin, cu prilejul lansării recentei sale cărţi. Cum comentaţi această afirmaţie?


Ioana Mănoiu: Nu ştiu dacă sad e cuvântul, cu siguranţă nu este neapărat sănătos sau eficient. Fiecare agenţie este diferită, are o altă cultură organizaţională, altă filozofie, alt mod de abordare. Situaţia ideală într-un business ca al nostru este să-ţi creşti singur oamenii. Doar că asta implică timp pe care de cele mai multe ori nu-l avem. Ce am încercat noi să facem a fost să recrutăm din alte domenii. De la companii, din marketing nu neapărat din PR, din presă, din blogosferă, din ONG-uri, chiar şi de la companii de stat.

Este cumva natural să recrutăm oameni după chipul şi asemănarea noastră. Dar cum îi recunoaştem şi valorificăm pe Ceilalţi?

Ioana Mănoiu: Este uşor să-i recunoaştem, să-i valorificăm e mai greu :). Dacă agenţia ar fi formată din clone, ar fi foarte limitată. Ar atrage doar un singur tip de client. O echipă bună este formată din mai multe tipuri de personalităţi care oferă un mix de expertize, de experienţe. Este important să-ţi dai seama atunci când cunoşti un client nou cine din echipa ta va fi compatibil cu domeniul, dar şi cu personalitatea clientului. La GMP PR avem oameni atât de diferiţi încât putem acoperi foarte multe nevoi. Avem şi artişti şi oameni pragmatici şi visători şi oameni ai cifrelor. Fiecare vine cu o altă perspectivă şi fiecare acoperă foarte bine o anumită zonă. Evident trebuie să existe nişte valori comune, că altfel n-ar funcţiona.

Ana-Maria Diceanu: Ceea ce căutăm nu sunt oameni care să ne semene … asta se vede şi din relaţia mea cu Ioana :). Căutam oameni care au trăit poveşti, pentru că ei pot crea la rândul lor poveşti. Cât despre valorificare … într-un business antreprenorial şi în grupul GMP în mod special, există o libertate de miscare profesională fantastică. Dacă avem un coleg care e foarte bun pe strategie, dar creativitatea îi pune piedici, nu trebuie să trecem printr-un proces complex de HR pentru ca el să se mute pentru o perioadă în departamentul de creaţie al GMP Advertising sau cel al Webstyler unde îşi poate dezvolta abilităţile.   

Cum va evolua balanţa angajărilor în industria autohtonă? Vom selecta preponderent candidatul ‘de meserie’ şi previzibil ca output sau vom considera şi talentele mai atipice ca pregătire profesională?  

Ioana Mănoiu: Nu cred în conceptul de om de PR, generalistul expert în comunicare. Nu există aşa ceva, comunicarea a devenit mult mai complexă şi niciunul dintre noi nu va mai putea acoperi tot. În agenţiile de PR ale viitorului vom angaja experţi din alte domenii: în data management, sociologie, psihologie, etc.

Ana-Maria Diceanu
: În ultimul an, departamentul de HR al grupului a primit mai degrabă brief-uri neconvenţionale de la noi. Este o provocare să gaseşti talente, indiferent de industrie. GMP PR a avut tot timpul bile albe la partea de desirability, ceea ce a contribuit foarte mult la rata mare de răspuns pe care o avem indiferent de job opening, dar nu este uşor să găsim oameni care să se poată integra în cultura noastră organizaţională.

Care a fost cel mai neobişnuit profil de angajat cu care v-aţi confruntat până acum?

Ioana Mănoiu: E greu de spus, noi am căutat mereu oameni trăzniţi, aşa că majoritatea au fost altfel. Am avut o dată la interviu o fată, studentă la agricultură, cu permis de vânătoare, care urma să plece într-o expediţie cu Muzeul Antipa în deşert să salveze scorpioni. Era jurnalistă la un cotidian şi nu avea nicio legatură cu PR-ul. Am angajat-o fiindcă mi s-a parut foarte interesantă, iar la interviu am vorbit mai mult despre vânătoare decât despre scris. Astazi face parte din managementul agenţiei.

Cred în oamenii cu pasiuni neobişnuite, în oamenii care fac voluntariat, oamenii cu poveşti. Incerc să-i susţin în acţiunile lor. Avem un coleg „Maitre Chocolatier” care la birou este expert în domeniul financiar, iar în timpul liber organizează degustări de ciocolată. Avem un alt coleg solist într-o formaţie rock de mare succes online. O colegă şi-a dorit la un moment dat să trăiască la Berlin o vară. Şi am încurajat-o, deşi ne-a fost greu fără ea câteva luni. Şi-a împlinit visul, s-a întors în toamna relaxată şi inspirată şi a câştigat 3-4 premii pentru brand-uri internaţionale anul următor.
Un alt lucru neobişnuit este faptul că suntem agenţia de PR cu cei mai mulţi băieţi în echipă :).

Ana-Maria Diceanu: Uneori când mă uit în jur, am senzaţia că lucrăm în atelierul fraţilor Grimm, suntem căutatori de poveşti şi povestitori în acelaşi timp. Avem poveşti din călătorii, poveşti din voluntariate, poveşti de vânătoare, poveşti de viaţă. De multe ori, pasiunile colegilor noştri devin surse de inspiraţie pentru campaniile noastre.

În viaţa profesională a oricărui lider apar situaţii de oboseală şi prudenţă. Cum ne poate ajuta recrutarea să activăm butonul de refresh?

Ioana Mănoiu: Pentru refresh-ul liderului nu trebuie să recrutezi. Sunt alte metode mai eficiente de a regăsi motivaţia, de exemplu vacanţele :). Eu cred foarte mult în echipe sudate, în relaţii pe termen lung, drept dovadă o parte din colegii mei sunt cu mine de peste 10 ani, dinainte de a exista GMP PR.
Dar în acelaşi timp e important pentru echipă să aduci periodic oameni noi. Cred că aşa se păstrează energia, se stimulează creativitatea. Ce spuneam mai devreme: personalităţi diferite care vin cu alte perspective şi cu alte experienţe. Ne îmbogăţesc, ne învaţă lucruri noi care la final ne oferă experienţa mereu fresh pe care clienţii o aşteaptă de la noi.

 



Interviu realizat de Dana Oancea. Copyright PR Romania