Tony Silard: Integritatea -cea mai importantă calitate în antreprenoriatul social

tony_silardTony Silard este Preşedintele Centrului pentru Social Leadership (Washington), organizaţie ce oferă lecţii de leadership pentru persoanele devaforizate. În interviul acordat în exclusivitate pentru PR Romania, el vorbeşte despre calităţile unui lider, dar şi despre provocările cărora acesta trebuie să ştie să le facă faţă.


Sunteţi Preşedintele Centrului pentru Social Leadership, o organizaţie care oferă educaţie pentru dezvoltarea aptitudinilor de lider, dar şi instruire pentru păturile marginalizate ale societăţii. Cum aţi început să exploraţi legătura dintre leadership şi responsabilitate socială?


Înainte să devin coach pe teme de leadership pentru companiile din Fortune 500 şi mici afaceri, am fost timp de 8 ani Preşedinte şi Director Executiv al unui ONG internaţional numit Global Education Partnership, care are drept misiune creşterea încrederii de sine şi a eligibilităţii pentru angajare a tinerilor cu venituri scăzute. Am strâns peste 15 milioane de USD şi am coordonat o echipă de 40 de persoane pentru această organizaţie. Am început să organizăm workshopuri de dezvoltare a aptitudinilor/leadership pentru liderii din şcolile rurale din ţări în curs de dezvoltare şi să integrăm aptitudinile de lider în programa tinerilor noştri. Am realizat atunci potenţialul extraordinar şi efectul de potenţare al leadershipului. De aceea pentru mine organizarea de conferinţe de leadership pentru ONGuri şi tinerii defavorizaţi este în continuare o prioritate - ei pot să îşi dezvolte organizaţiile şi să îşi îmbunătăţească vieţile dezvoltându-şi aptitudinile de lider. Sunt foarte pasionat de acest subiect, de a le oferi training de leadership acelor persoane care au cea mai mare nevoie de el şi care sunt cele mai defavorizate din societatea noastră.

Care sunt paşii pe care ar trebui să îi parcurgă un lider pentru a-şi înfrânge temerile naturale şi pentru a-i determina pe cei din jurul său să facă la fel?


Trebuie să ne înfruntăm temerile. Niciodată nu le putem depăşi în totalitate, deci trebuie să învăţăm să trăim cu ele ca şi cu un prieten vechi, pe care nu îţi place întotdeauna să îl vezi, însă ştii că este acolo, într-o formă sau alta. Frica este ca un câine mic care latră - îl înfrunţi şi o va lua la fugă. Dacă fugi de el, te va alerga pentru restul zilelor tale.


Care sunt provocările unui lider în situaţia economică actuală?


Să deprindă aptitudini specifice cu ajutorul cărora va învăţa nu numai să supravieţuiască, ci să înflorească într-o economie care este în scădere. O situaţie economică provocatoare oferă multe oportunităţi pentru aceia care sunt dispuşi să iasă din cutia lor şi să facă lucrurile altfel. Asta este ceea ce predau în conferinţele mele de leadership cu Fundaţia Post-Privatizare.


Spuneaţi despre comunicare că nu se poate învăţa din teorie, ci din practică. Care sunt paşii pentru a deveni conştient de ceea ce înseamnă o comunicare eficientă şi pentru a o practica?


Cea mai importantă premisă pentru o comunicare eficientă este că ea funcţionează doar dacă fiecare persoană reuşeşte să identifice şi să descrie nevoile nesatisfăcute ale celuilalt. Numai când ambele persoane cad de acord într-o conversaţie şi spun "da, ai înţeles cum mă simt şi de ce am nevoie" pot începe să se gândească la o soluţie benefică pentru ambele părţi. Problema este că cei mai mulţi dintre noi au o tendinţă înnăscută de a-şi masca emoţiile şi de a sări peste primul pas pentru a trece direct la rezolvarea problemelor. Acest lucru nu funcţionează, pentru că nevoile nesatisfăcute rămân nesatisfăcute.


Ce sfaturi le-aţi da antreprenorilor sociali care doresc să înceapă o afacere în România?

Un reporter m-a întrebat odată după o conferinţă pe care am susţinut-o la Cluj cu Fundaţia Post-Privatizare: "Care sunt cele mai importante trei cuvinte pe care trebuie să le ştie un lider?" Eu i-am răspuns repede: "Nu sunt trei cuvinte. Este numai unul: integritate. Poţi greşi - toţi greşim.  Poţi să refuzi să asculţi pentru un timp - toţi facem asta la un moment dat. Poţi chiar să dai dovadă de o lipsă de empatie la un oarecare nivel - Steve Jobs i-a umilit în public pe angajaţii de la Apple în diferite ocazii şi totuşi aceştia rămân prin preajmă pentru că cred în viziunea lui pentru companie. Poţi să dai dovadă de lipsă de pasiune şi să fii relativ neinspirat, ca Bill Gates, lucru care funcţionează mai ales când poţi să dezvolţi produse care sunt capabile să depăşească concurenţa în măsura în care a făcut-o Microsoft Office. Poţi fii şi inflexibil din când în când - gândiţi-vă la un antrenor care îşi solicită mult prea mult sportivii însă câştigă respectul acestora. Însă dacă le pierzi încrederea, ai terminat-o. Oamenii nu o să se mai simtă în siguranţă cu tine şi nu vor mai rămâne fideli cauzei tale."
Aşa că sfatul meu este să fii sincer, genuin şi autentic. Cu alte cuvinte - fii tu însuţi - orientându-te spre scopul afacerii tale. Scopul tău trebuie să te depăşească. Interesul faţă de propria persoană nu motivează. O motivaţie dezinteresată însă motivează. Dacă ai acea motivaţie, îi vei inspira şi pe alţii să te ajute la construirea afacerii tale.


 

Tony Silard este Fondatorul şi Preşedintele Centrului pentru Social Leadership din Washington. El are peste 8 ani de experienţă în cadrul ONG-ului internaţional Global Education Partnership şi deţine o diplomă de la Harvard University Kennedy School of Government.


Interviu realizat de Rebeca Pop, Editor PR Romania. Copyright 2010 PR Romania, Forum for International Communications