30052020

Back Eşti aici:Home News PR News: Tendinte si Cercetari e-Aptitudini – competenţa digitală ca abilitate esenţială pentru orice comunicator

e-Aptitudini – competenţa digitală ca abilitate esenţială pentru orice comunicator

Pin It
e-skillsIeri dimineaţă am participat la lansarea oficială a programului naţional pentru dezvoltarea competenţelor IT e-Aptitudini în România, ca parte a programului european Digital Europe. Acest program s-a format din iniţiativa Microsoft, care a strâns în jurul său şi alte organizaţii precum Junior Achievement, Fundaţia „Nadia Comăneci”, EOS (Education for an Open Society), CIVITAS şi e-centre.ro.


Ştefania Pop, de la Junior Achievement România, ne-a explicat de ce e nevoie de un asemenea program, iar unul dintre motivele care m-au surprins a fost acela că diferenţa dintre competenţele IT ale tinerilor absolvenţi şi cerinţele angajatorilor este tot mai mare. Se pare că nevoia de instruire în acest domeniu este foarte mare, factor care, corelat cu scăderea ratei de angajabilitate a tinerilor absolvenţi şi creşterea şomajului pentru categoria adulţilor, duce la acelaşi imperativ al pregătirii continue, pentru a obţine o mobilitate profesională crescută.

Conceptul programului e-Aptitudini se bazează pe colaborarea între domeniile corporativ (Microsoft), instituţional (MEC, MCSI) şi nonguvernamental (Junior Achievement, EOS, CIVITAS, Fundaţia „Nadia Comăneci”), fiind aşteptaţi în continuare susţinători. Acest parteneriat are în vederea oferirea unei platforme de e-learning care să antreneze dobândirea de aptitudini pe 3 nivele: de bază (IT literacy), pentru locul de muncă actual sau pentru găsirea unuia (cursuri pentru angajabilitate, pentru antreprenoriat) şi cursuri pentru certificare profesionistă.

Implicarea Microsoft a fost explicată de către doamna Paula Apreutesei drept o formă prin care compania îşi manifestă responsabilitatea de a oferi acces cât mai larg la tehnologia pe care o produce. Jan Muehlfeit, Chairman Microsoft Europe, a continuat această idee, făcând referinţă la noul cadru mental care se formează sub ochii noştri. Pentru a surprinde această perspectivă, dânsul a recomandat trei titluri pe care fiecare specialist în comunicare trebuie să le citească: Thomas Friedman – „The world is flat”, Richard Florida – „Who’s your city” şi Daniel Pink – „A whole new mind”. Din acest nou cadru social fac parte economia creativă, cei 3 T (talent, tehnologie şi toleranţă), cei 3 A (abundenţă, Asia şi automatizare) şi creativitatea ca principiu care ne diferenţiază de calculatoarele care au ajuns să proceseze mai multe informaţii decât este capabil să o facă creierul uman. Însă abilităţile potrivite, combinate cu educaţia superioară şi cu programe de training vor genera locurile de muncă potrivite.

Nevoia pentru un astfel de program este foarte mare la nivelul întregii Uniuni Europene, fiindcă în decembrie 2009 se estimează că acoperirea IT este de doar 38%, iar daca Uniunea vrea să devină principala putere economică a lumii, nu o va putea face fără experţi şi un bun grad de alfabetizare IT. Noile abilităţi trebuie să se îndrepte către cloud computing, femeile în tehnologie şi green IT skills.  

Portalul e-Aptitudini va fi lansat în martie 2010, în cadrul e-skills Week, susţinută de Comisia Europeană. După lansarea, în octombrie 2008, a portalului european de e-skills, se estimează că 8,6 milioane de oameni vor trece prin programul Skills for Employability Alliance. Multe ţări europene deja au dezvoltat asemenea programe cu profil regional, iar exemplele de succes nu lipsesc (CITEVE – Portugalia, Britain Works – UK, IT Fitness – Germania, TITAN – Ungaria). Pentru a contribui la acest fapt, Microsoft realizează studii, de la nivelul de bază până la R&D în IT, cu privire la gradul de cunoştinţe în acest domeniu.

Liliana Preoteasa, de la MEC, a subliniat faptul că prin Tratatul de la Lisabona a fost acceptată importanţa educaţiei pentru dezvoltarea UE. Tocmai de aceea se pune un accent deosebit asupra competenţelor digitale, a căror evaluare va constitui chiar o probă în cadrul examenului de BAC începând cu 2010.

Diana Voicu, din cadrul MCSI, ne-a povestit despre rezultatele şi evoluţia programului „Economia bazată pe cunoaştere”, care a început în 2005 şi care acum este prezent în 256 de comunităţi care beneficiază de un Punct de Acces Public de Informare. Aceste centre vor fi şi ele integrate în programul e-Aptitudini.

Valentin Negoiţă de la APEDICT a subliniat cele două cauze esenţiale ale diferenţei de productivite IT dintre SUA şi Europa: investiţiile mai mici în IT&C de pe continentul nostru şi un grad mult mai redus de utilizare al tehnologiei. De asemenea, în cadrul UE există un deficit de 300 000-500 000 de persoane calificate în această sferă.

Un alt exemplu de succes, de aceată dată de la noi, prin care educaţie şi tehnologia au format o echipă a fost proiectul Start Internship, despre care ne-a vorbit Anca Harasim, de la AmCham.

Matei Ghigiu ne-a spus câte ceva despre posibilităţile pe care le oferă acest program persoanelor cu dizabilităţi, a căror mobilitate este redusă, dar care pot fi astfel intregaţi mult mai uşor în câmpul muncii, iar Gabi Bârna de la EOS şi Ana-Maria Dobarta de la CIVITAS au discutat despre contribuţia lor la acest program prin Hai pe net!.

Relevanţa pentru orice comunicator al discuţiilor purtate ieri este legată de faptul că Relaţiile Publice trebuie să asimileze tehnicile şi metodele de comunicare online. Aş dori să subliniez cuvântul „trebuie”, fiindcă nu ne mai putem permite luxul de a concepe doar campanii clasice de Relaţii Publice într-o lume în care realitatea digitală începe să fie la fel de extinsă şi pregnantă ca realitatea offline.


A consemnat Andra Larisa Zaharia, Senior Editor PR Romania

Pin It

Parteneri

banca transilvania logo 2          Graffiti PR logo-1             logo oxygen site