Social media redefinesc cultura online şi offline

Conform unui studiu efectuat de Euro RSCG Worldwide, experienţa retail se schimbă, la fel şi modul în care oamenii iau legătura cu familia şi prietenii sau modul în care se implică în problemele politice şi umanitare. De asemenea, din cauza „dezinhibiţiei virtuale”, utilizatorii media online adoptă din ce în ce mai mult un comportament nepotrivit.

David Jones, global CEO al Euro RSCG Worlwide, declară: „Word of mouth a reprezentat întotdeauna cel mai puternic instrument de marketing. Social media a crescut extrem de mult aria de extindere şi viteza acestui fenomen, a modului în care oamenii se pot influenţa unii pe ceilalţi. Este cea mai mare revoluţie care a lovit industria noastră, de la televiziune încoace. Iar unul dintre cele mai interesante rezultate ale cercetării noastre este că cel mai mare impact îl are o combinaţie între online şi offline.”

Reţelele sociale online au un impact benefic asupra construirii şi dezvoltării relaţiilor, în ciuda faptului că până acum se credea exact opusul. Astfel, sondajul efectuat pe 1.228 utilizatori de social media din SUA demonstrează că oamenii sunt mai interconectaţi ca niciodată, deoarece interacţionează prin intermediul canalelor online. Alte rezultate includ:
•    Deşi peste jumătate dintre respondenţi (53,5%) au cunoscut oameni noi prin intermediul media electronice, interacţiunea faţă în faţă rămâne cea mai importantă;
•    Consumatorii se implică din ce în ce mai mult în ceea ce Euro RSCG numeşte „trialoguri”: schimburi multi-direcţionale de idei şi opinii între consumatori şi branduri; trialogurile au devenit în prezent extrem de importante;
•    Consumatorii se află astăzi într-o legătură mult mai strânsă cu familia şi prietenii şi se implică mai mult în probleme politice şi umanitare;
•    40% dintre respondenţi sunt de acord că networking-ul online poate reprezenta cu adevărat o experienţă socială, în timp ce doar 14% nu sunt de acord cu această afirmaţie;

„Socializarea online s-a integrat atât de repede în cultura noastră încât este greu să uităm cât de nouă este ea de fapt. Oamenii încă mai experimentează şi încearcă să găsească şi alte moduri de a include social media în propriul stil de viaţă”, declară Marian Salzman, preşedinte al Euro RSCG Worldwide, North America. „Uitaţi de imaginea tipului antisocial trist şi deprimat. Consumatorii de astăzi combină şi utilizează exact acele instrumente care răspund nevoilor lor sociale. Iar instrumentele electronice îi fac să fie chiar şi mai activi din punct de vedere social.”

Euro RSCG identifică cinci trenduri cheie:

1.    Social media sunt acum o parte esenţială a oricărei strategii de comunicare din ţările în care media digitale sunt accesibile cetăţenilor şi consumatorilor.
2.    Este imposibil să prezici cum vor transmite social media fiecare bucăţică de informaţie. Din moment ce media tradiţionale au trecut şi ele în online, comunicarea curge de la unele la celelalte şi consumatorii devin mesageri.
3.    Web-ul este global, dar puterea sa se manifestă local. Aici are loc acea convergenţă dintre online şi offline, fiecare completându-se reciproc.
4.    Social media le permite consumatorilor să îşi împărtăşească cu uşurinţă opiniile printr-un canal sau altul. Dar utilizatorii se aşteaptă la răspunsuri prompte şi diverse beneficii: întrebarea lor este întotdeauna aceeaşi - „Eu ce am de câştigat din asta?”
5.     Cu cât oamenii interacţionează mai mult online, fără alte contacte offline, cu atât sunt mai predispuşi către comportamente extreme. Este important ca mediul online să fie combinat cu cel offline.

Salzman explică ce înseamnă de fapt rezultatele studiului pentru consumatori, branduri şi marketing:

•    O nouă definiţie a intimităţii – „Astăzi avem prieteni, avem followeri pe Twitter, avem posibilitatea de a urmări oamenii live prin intermediul media sociale, de a le vedea online obiceiurile zilnice. Şi mai important, putem schimba 20-30 de vorbe cu cineva de-a lungul unei zile, putem să vorbim cu persoana respectivă pe messenger la prânz sau să îi dăm nenumărate tweet-uri, împărtăşind momente intime – totul duce la un fals sentiment de solidaritate.”
•    Cumpărăturile de sărbători – „Brandurile inteligente se vor folosi de Facebook şi de Twitter pentru a câştiga adepţi şi astfel a-şi atrage clienţii în magazine. Vor putea genera un buzz nemaipomenit asupra unor produse bune, prin intermediul adepţilor care să ducă vorba mai departe. Suplimentul de shopping de duminică a fost depăşit de tweetingul live şi de paginile de fani de pe Facebook, pe lângă agitaţia de pe Amazon-eBay.”
•    Postări de la locul de muncă – „În ziua de azi, posturile, comentariile şi articolele live despre plăcerile şi neplăcerile de la locul de muncă reprezintă o parte importantă a carierei. Cu toate acestea, comunicarea internă rămâne o problemă, pentru că organizaţiile vor ca angajaţii lor să vorbească despre starea generală a lucrurilor, nu despre emoţii de moment. Problema cu real-time messaging şi social media este că oamenii spun mult prea multe.”
•    Preview dating – „Atât oamenii, cât şi brandurile, pot fi pretestaţi online înainte de a-i întâlni faţă în faţă. Aceasta este noua regulă pentru shopping şi dating: vorbim pe chat cu persoana pe care vrem să o întâlnim şi vedem online articolele de îmbrăcăminte – sau orice alte produse pe care am vrea să le cumpărăm – de multe ori înainte să trecem la fapte.”

Mai multe detalii la: http://www.prnewswire.com/news-releases/social-media-explosion-americans-are-redefining-their-lives-online-and-offline-with-social-media-tools-70471552.html