29032024

Back Eşti aici:Home Opinii Juniori despre PR În căutarea unei lumi mai bune … în PR

În căutarea unei lumi mai bune … în PR

Pin It

alexandra_maierÎntâi te caută lumea PR-ului. De ce să nu recunoaştem, e un domeniu care sună spectaculos pentru un absolvent de liceu (până la urmă are şi el specialistul lui în relaţii publice): organizare de evenimente, politici publice, campanii, strategii...iar dacă mai ai o oarecare experienţă de voluntariat, domeniul acesta nu are cum să nu te prindă.


Apoi, după primele luni de facultate începi să îi descoperi tu lumea: cum adică trebuie să mă împrietenesc cu jurnaliştii (deşi amândoi ştim că e cel puţin înloielnică amiciţia noastră), nu există termenul de colaborare? Cum adică mă întrebi dacă o să lucrez la un ghişeu? Nu, nu fac petreceri pentru cluburi. E în regulă, acesta e cam cel mai rău lucru care ţi se poate întâmpla, plus că mai compensează prezenţa de cel puţin de două ori pe semestru a unui profesor care te lasă cu impresia „hai că se poate face performanţă şi în domeniul acesta” sau citându-mi un seminarist, „vezi ţuţule că se poate”. Şi mai sunt organizaţiile studenţeşti care îţi dau măcar un indiciu despre ce urmează.

Ce se întâmplă însă atunci când devii tu însuţi parte din lumea PR-ului? Cred că e destul de simplu, ori te mulţumeşti cu ea, devenind în numeroase cazuri „pr-iţa” ce oferă cu dragoste cadouri prietenoase jurnaliştilor, ori cauţi o lume mai bună... poate, poate or mai fi câţiva ca tine.

Eu vreau ca aceşti câţiva ca mine să nu înţeleagă două lucruri: cum adică pr se face peste tot? Adică azi promovez creme şi mâine procesoare? şi de ce ne plângem când pr-ul e subordonat marketing-ului dacă nu ne asumăm obiective mai îndrăzneţe (nu susţin că awarness-ul e banal de uşor de obţinut, dar până când pr-ul nu îşi va revizui obiectivele formulându-le poate undeva spre zona de vânzări, va însemna doar relaţii cu presa).

De câteva luni, (sper cel puţin) îmi conturez o lume mai bună, a mea, în PR, pentru că odată ce am descoperit aşa zisele „relaţiile publice sectoriale” mi s-a părut că puzzle-ul nu mai e atât de complicat. Am ales să mă documentez mai mult despre PR-ul în ceea ce numesc eu cea mai nobilă meserie şi mai ştiinţifică, medicina. Am dat peste healthcare communication  şi health promotion.

Practic, promovarea în sănătate e un proces (implică acţiunea) care permite şi încurajează (făcut pentru şi cu cetăţenii, nu pe sau asupra lor) şi este direcţionat spre schimbarea stării de sănătate (mă refer aici la instituţii publice). Într-o abordare simplă am putea spune că reprezintă o strategie de promovare a sănătăţii la nivelul întregii populaţii, astfel deciziile executivului nu sunt numai aplicate, ci şi asimilate. E un exemplu banal, dar care pentru mine a făcut ordine şi pentru care am găsit o singură definiţie care era şi unanim acceptată, lucru pe care nu îl pot spune despre relaţii publice în general.

Dacă mâine m-ar arunca cineva în lumea asta (ceea ce probabil se va şi întâmpla curând), mi-aş căuta propria mea lume în PR. Lumea pe care eu o văd bună. Pentru mine o meserie bună presupune nobleţe şi pragmatism. M-aş da peste cap până când aş reuşi.

În definitiv, e o chestiune de percepţie, pentru cineva binele în PR e posibilitatea de a nu-i fi ruşine să explice ce studiază, pentru altul binele înseamnă strălucitor, monden şi poate ţie îţi face bine promovarea culturii. Eu vreau ca lucrurile pentru care lucrez 10 ore pe zi să aibă un impact, să pot să zâmbesc ştiind că ceea ce fac este bine şi să pot vedea un rezultat palpabil, până la urmă, nobleţea vine din modul în care îţi faci meseria, nu din meserie în sine. Vă anunţ când ies din lumea mea.



Alexandra Maier este absolventă a Facultăţii de Comunicare şi Relaţii Publice din cadrul SNSPA Bucureşti. Este pasionată de domeniul sănătăţii şi implicit de modul în care se aplică relaţiile publice în sfera serviciilor medicale. Pe parcursul facultăţii a fost voluntar în cadrul asociaţiei Voluntari pentu Idei şi Proiecte, coordonând în 2011 proiectul Studentul Anului.

Pin It

Parteneri

   BT Logo Aliniat Central               logo SMP