Un taxi pe nume PR, vă rog!

andrei_aronetAscultam la radio, în maşină, o reclamă la o firmă de taxi. Un spot complet lipsit de sare şi piper, care mi-a amintit că atunci când vine vorba de promovare (în orice fel sau chip) taximetria nu e doar la pământ – e chiar praf. Deşi activitatea este profitabilă şi de tradiţie, creativitatea în domeniu este zero, iar tentativele se învârt în jurul aceloraşi clişee. Prilej să-mi imaginez cam cum aş promova o firmă de taximetrie – nu ca publicitar, ci din postură de PR.


Spotul de la care am pornit suna cam aşa: „Dacă vrei să ajungi rapid, sună la noi! Dacă vrei să nu mai cauţi adrese, sună la noi! Dacă vrei să mergi liniştit la chef, sună la noi!”. Aşa lipsit de sare şi piper cum e, se numără printre cele mai bune reclame pe care le-am auzit vreodată la o firmă de taximetrie, din simplul motiv că cineva şi-a bătut capul să se întrebe de ce ia lumea un taxi şi a făcut mai mult decât un jingle cu numărul de telefon cântat de un cor de domniţe.

Să ne uităm sub capota problemei: de ce în 20 de ani am putut face publicitate şi PR pentru producători de detergenţi, chimicale, betoane, ţevi, baterii, suc cu aromă de iasomie, mobilă şi feţe de masă cu iepuraşi, dar nimeni nu a spus ceva remarcabil despre taximetrie?

În industria publicităţii, s-ar spune că lipseşte un unique selling proposition. Nicio firmă de taximetrie nu şi-a ales un atribut unic pe care să îl promoveze până la capăt. Mulţi fac greşeala de a ne spune că sunt rapizi, ceea ce nu e o idee bună: cum aglomeraţia e aceeaşi pentru toţi, taximetristul e mai rapid doar dacă depăşeşte coloana la semafor sau taie faţa altora, adică riscă să îmi detaşeze părţi ale corpului care s-au obişnuit unele lângă altele.

Nu am văzut însă o firmă de taximetrie care să aleagă ceva original. Avem cei mai curaţi şoferi. Cei mai civilizaţi. Şoferii noştri ascultă doar rock clasic. Toţi şoferii noştri ştiu limba engleză.

De ce? Pentru că nicio firmă de taximetrie nu a investit în resursele ei umane, prin urmare nu ar putea susţine o asemenea afirmaţie. Asta e frumuseţea pe care PR-ul o oferă: ideile cele mai bune vin atunci când agenţia şi clientul se cunosc bine, iar campaniile bune sunt cele care reflectă adevărul din compania promovată, nu sunt doar ambalaje colorate.

Mi-ar plăcea să fac PR pentru o firmă de taximetrie, pentru că aş începe prin a face doar PR intern. Iar apoi, mai ales pe o piaţă în care publicitatea constă doar în „cine are numărul de telefon mai uşor de memorat”, am găsi o enormă uşă deschisă (aşa, ca de un garaj dublu) pentru PR.

Cu o flotă de taxi-uri se pot face minuni vizibile, fie că vorbim de CSR sau de media relations. Imaginaţi-vă că o companie se angajează să transporte gratuit, câteva luni, 30 de bolnavi care au nevoie de dializă. Sau un eveniment în centrul oraşului în care şoferii obişnuiţi pot fi taximetrişti vreme de o cursă, ca să vadă cum e când nu eşti client. Cum ar arăta un flash-mob într-o parcare de mall, în care protagonişti să fie o trupă de parkour şi câteva taxiuri? Gândiţi-vă că o firmă de taxiuri invită jurnaliştii să redescopere atracţiile turistice ale unui oraş, în cadrul unor plimbări de weekend cu taxiul, iar apoi le oferă clienţilor mici broşuri cu atracţiile inedite ale oraşului, pentru a spune: „Taximetriştii noştri nu doar vă duc prin oraş. Ei cunosc oraşul, ei iubesc oraşul!”.

Toate aceste idei ar putea însă avea succes doar dacă ar reflecta valori în care acea companie să creadă cu adevărat. Iar ceea ce e valabil la transportatorii noştri e la fel de valabil şi pentru alţii: atunci când vrei PR cu adevărat, mai ales când încerci pentru prima dată să scoţi capul în lume, trebuie să începi prin a te uita bine de tot în interiorul companiei, la valorile şi la oamenii tăi.

Cine ştie, poate – spre deosebire de cobaii noştri de azi, taximetriştii – ai o surpriză plăcută!




Andrei Aroneţ este PR Manager la PR & MORE agenţie specializată în servicii de relaţii publice, care oferă servicii complete de PR şi comunicare. Voluntar al Habitat for Humanity Cluj, organizaţie care construieşte şi renovează case pentru familii cu venituri mici, este în prezent preşedintele Consiliului Executiv al asociaţiei. Cu o experienţă de peste zece ani în presă, a trecut din 2007 în tabăra online, unde scrie pe blogul aronet.ro.



Copyright PR Romania. Toate drepturile rezervate