28032024

Back Eşti aici:Home Opinii Seniori despre PR Despre învăţare şi alţi demoni

Despre învăţare şi alţi demoni

Pin It

camelia_eremiaFără să fie o afirmaţie lipsită de modestie, cred că toţi cei care lucrează în PR împărtăşesc părerea că  este una dintre meseriile în care se învaţă foarte mult, atât dintre disciplinele comunicării cât şi din alte domenii. Dacă un medic continuă să se specializeze toată cariera pe aria sa de expertiză, un PR-ist trebuie să înglobeze în procesul de cunoaştere, pe lângă tehnicile de comunicare, toate noutăţile din alte domenii pentru a fi permanent conectat la realităţile momentului.


Domeniu multidisciplinar, PR-ul îmbină noţiuni de comunicare, de psihologie şi sociologie din perspectiva mecanismelor de cunoaştere şi influenţare a maselor. Astfel de noţiuni trebuie stăpânite de orice comunicator care urmăreşte o schimbare în percepţia, atitudinea şi comportamentul publicului ţintă. La fel de important, PR-ul presupune şi o cunoaştere solidă a business-urilor şi industriilor în care activează clienţii noştri.

Specialistul în relaţii publice este cel mai apropiat de business-ul clienţilor pe care trebuie să îl cunoască în profunzime, însuşindu-şi într-o perioadă scurtă de timp terminologia, legislaţia, mişcările principalilor jucători din piaţă. Criza financiară ne-a forţat să dobândim cunoştinte de economie şi finanţe pentru a înţelege provocările companiilor. Toate aceste eforturi sunt necesare pentru a-şi câştiga rolul dorit de consilier de încredere, implicat în deciziile strategice ale unei companii, capabil să creeze un context favorabil pentru organizaţia pe care o reprezintă.

Oamenii de PR învaţă continuu alături de clienţi. Rolul lor este de a păstra un ochi în interiorul industriei şi unul în afara ei, pentru a veni cu o perspectivă obiectivă, din exterior, utilă în alegerea strategiilor şi canalelor de comunicare care să construiască şi să susţina poziţionarea companiei sau a produselor sale.

În strânsă legatură cu evoluţia business-urilor clienţilor, industria de comunicare evoluează şi ea.  Revoluţia digitală ne forţează să ne adaptăm pentru a ţine pasul cu schimbările comportamentului consumatorilor. Indiferent de domeniul în care activează clienţii noştri, instrumentele de comunicare online sunt „un must have”, despre al căror rol nu mai încape discuţie. Adaptarea la minunata lume nouă digitală presupune învăţare rapidă, pentru că noi oportunităţi de conectare cu consumatorii apar aproape în orice moment. Iar succesul în PR ţine foarte mult de identificarea oportunităţilor momentului.

Internetul a deschis o lume infinită de surse de informare, consumatorii şi-au construit filtre de sortare a informaţiei şi odată cu aparaţia social media s-au format comunităţi coalizate de interese comune. „Bătălia” pentru diferenţiere are ca arme principale relevanţa conţinutului şi capacitatea de a crea „engagement”, cuvântul la ordinea zilei pentru comunicatori. Pentru a răzbate în hăţişul acestei reţele de informaţie, PR-iştii îşi rafinează constant metodele de comunicare, învăţând şi folosind tehnici SEO prin care se optimizează conţinutul creat, dezvoltând platforme de conţinut propriu brandurilor sau companiilor cum sunt Social Media Newsroom, platforme de dialog transparente şi deschise tuturor publicurilor interesate.

Tehnologiile se dezvoltă şi se integrează natural în lumea socială digitală, mijlocind accesul propunerilor comerciale în comunităţile sociale. Pe principiul „Văzut, plăcut”, utilizatorii pot cumpăra produse printr-un simplu comment pe Facebook, prin intermediul unei platforme ca Chirpify care oferă industriei de retail posibilităţi de promovare şi vânzare la care nu se puteau gândi până nu demult.

Este datoria speclialistului de PR să urmărească astfel de trenduri, să le înţeleagă şi să le folosească în beneficiul clienţilor. Învăţarea în PR este o formă de învăţare altruistă: toate deprinderile acumulate, toate cunoştinţele dobândite sunt puse în practică în munca de zi cu zi, şi in fiecare zi suntem în căutarea unor noi surse de învăţare.

Titlul articolului nu are o conotaţie peiorativă, ci face referire la un adevăr arhicunoscut: cu cât înveţi mai mult, cu atât îţi dai seama că ai mai multe de învăţat. Dorinţa de a învăţa este ca un virus de care nu scapi niciodată. Iar oamenii de PR sunt “infestaţi”.



Camelia Eremia este Group Account Director la Saatchi & Saatchi PR, unde coordoneaza activitatea de marketing & brand communication a clientilor agentiei. 
Pin It

Parteneri

   BT Logo Aliniat Central               logo SMP