27042017

Back Eşti aici:Home Opinii Seniori despre PR Latura practică a comunicării în domeniul agriculturii

Latura practică a comunicării în domeniul agriculturii

Andra Gherasim

Multă vreme România a fost percepută ca o țară preponderent agricolă. Date publicate la finalul anului trecut de către Eurostat* arată că, în comparație cu 1995, în 2015 ”agricultura, silvicultura și pescuitul” au înregistrat o scădere de la 19,2% la 4,8% în ceea ce privește ponderea în economie. Aceeași situație este valabilă și pentru ocuparea forței de muncă, unde s-a înregistrat o scădere de 18,8 puncte procentuale de la 42,4% la 26,6%. Chiar și așa, agricultura rămâne principala sursă de locuri de muncă în România.

Pe de altă parte, industria de comunicare a înregistrat o creștere constantă în ultimele decenii. Această creștere nu a vizat în mod direct ramurile agriculturii sau mediului, astfel că există oportunitatea de a dezvolta domeniul comunicării  - la nivel de cercetare, dar și de practică - spre o zonă de nișă numită ”comunicare în domeniul agriculturii”, o arie de expertiză deja dezvoltată în alte țări.

Apariția specializării

La început, comunicarea în domeniul agriculturii a fost generată de nevoia de a împărtăși bune practici în agricultură către comunități care aveau nevoie să genereze producții constante sau mai mari, dar care se confruntau cu provocări precum: gestionarea terenului, fluctuațiile climatice, nutriția animalelor, specii dăunătoare. Primele publicații au fost lansate de către societățile agricole din Europa în anii 1700.

Însă, comunicarea în domeniul agriculturii a început să se contureze ca ramură separată în anii 1800, odată cu dezvoltarea sistemului universitar bazat pe Legea Morill, din 1890 (prin care se oferea unor instituții de învățământ pământ federal). În acest sistem, informațiile obținute în urma cercetărilor au fost incluse în publicații și programe radio și transmise către diferite regiuni din țară, ținând cont de condițiile agricole și de mediu specifice.

Astăzi, în SUA, comunicarea pe această nișă își continuă rolul de a se asigura că rezultatele cercetărilor sunt transmise printr-o varietate de canale media către comunitățile de fermieri, astfel încât aceștia să continue să-și dezvolte tehnicile.

Însă, odată cu dezvoltarea rapidă a tehnologiei și cererea sporită de hrană și alte produse agricole, au apărut și controverse în ceea ce privește sănătatea oamenilor, bunăstarea animalelor și conservarea mediului. Prin urmare, comunicarea în domeniul agricol, ca un domeniu distinct, este esențială în arii precum dialogul public, devoltarea de politici și cercetare.

Comunicarea actuală în domeniul agriculturii

Domeniul comunicării s-a dezvoltat diferit în România față de alte părți ale lumii, așa cum este exemplul Statelor Unite. În SUA, comunicarea este un domeniu foarte segmentat, cu experți pregătiți pe industrii diferite, precum tehnologie, sănătate, sport și agricultură, pentru a numi doar câteva. Bazele pregătirii sunt puse încă de pe băncile facultății.

Un astfel de exemplu este Facultatea de Științe Agricole și Mediu din cadrul Universității din Georgia. Aici există un departament numit Leadership, Educație și Comunicare în Agricultură, al cărui obiectiv este să promoveze sustenabilitatea socială, a alimentației și mediului, prin educație experimentală.

Programul de comunicare în domeniul agriculturii pentru studenți a fost creat acum 20 de ani și are peste 200 de absolvenți care și-au construit cariere de succes într-o varietate de sectoare agricole, atât în statul Georgia, cât și în alte zone din SUA. Perspectivele lor de carieră sunt job-uri în domenii precum: relații publice, vânzări, marketing, jurnalism, fotografie și media. ”Există destul de multe controverse pe subiecte legate de alimentație, agricultură și mediu. Prin urmare, sunt multe companii interesate de acest tip de comunicare. În cazul studenților care urmează programul nostru, urmărim ca ei să dobândească atât baza științifică necesară astfel încât să poate explica informațiile de natură  agricolă, cât și competențele necesare pentru a putea traduce informațiile într-o formă accesibilă publicului larg. Trebuie să fim deschiși și dornici să stabilim un dialog productiv cu publicul, să discutăm procesul prin care se ajunge la ceașca de cafea pe care o comandă în restaurant sau la borcanul de iaurt pe care îl achiziționează de pe raftul supermaketului. Nu ne așteptăm ca oamenii să-și aloce timp și atenție să înțeleagă toți pașii din procesul de producție, de aceea este important să producem constant materiale informative de interes, bazate pe date științifice care atrag atenția și interesul publicului.” explică Abigail Borron, Assistant Professor, Comunicare în Agricultură; departamentul de Leadership, Educație și Comunicare în Agricultură, Universitatea din Georgia.

Unul dintre punctele forte ale programului de comunicare în domeniul agriculturii este experiența practică. Anul acesta, pentru un grup de studenți de la Universitatea din Georgia, experiența practică s-a concretizat într-o experiență internațională chiar aici în România.

”Opt studenți de la noi, alături de 4 studenți de la Universitatea Babes-Bolyai au lucrat împreună vara aceasta la idei despre cum pot construi o strategie de comunicare pentru susținerea agroturismului în județul Sălaj. De asemenea, au fost găzduiți, pentru o perioadă, de către gospodarii din Zimnicea implicați în proiectul ”O șansă pentru familia ta”. Aici au avut ocazia să vadă că și în zonele defavorizate, cu puțin ajutor, gospodarii se pot transforma în mici fermieri ce pot duce un trai mai bun din producția de lapte. A fost o ocazie deosebită pentru studenți să descopere complexitatea procesului, să observe toate componentele procesului și modul în care sunt acestea conectate, dar și rolul extrem de important  al asocierii și responsabilizării în succesul pe termen lung al proiectului. Proiectul le-a oferit astfel ocazia de a privi și din perspectiva celuilalt,” a completat Abigail Borron.

Inițiat în 2012, proiectul socio-economic ”O șansă pentru familia ta” a intrat în 2016 în cea de-a doua fază de dezvoltare, iar beneficiarii acestui nou model de business sustenabil sunt gospodarii din Zimnicea. Proiectul va fi susținut în continuare de către fondul internațional Ecosysteme al companiei Danone, Danone România, organizația nonguvernamentală Open Fields și Polaris, un partener local. Investiția totală în proiect este de aproximativ 3 milioane de euro. ”O șansă pentru familia ta” are o dublă finalitate – susținerea comunităților din zone defavorizate și creșterea producției de lapte românesc de calitate superioară.

Comunicarea în domeniul agriculturii este o specializare ce pregătește studenții pentru diverse publicuri: consumatori, legislatori, gospodari, fermieri, afaceri agricole, agenții guvernamentale.

Chiar dacă în acest moment ”comunicare în domeniul agriculturii” nu este în mod formal în curricula universităților din România, această zonă de nișă ocupă din ce în ce mai mult teren. Există stații și programe TV și radio, precum și publicații print și online care adresează subiecte specifice agriculturii. În presa națională și locală sunt rubrici dedicate agriculturii. În plus, există numeroase evenimente, festivaluri și activități organizate pentru celebrarea zilelor naționale precum ”Ziua Recoltei”, printre altele. Toate aceste sunt dovezi ale faptului că ”se vorbește” despre și există un interes crescut pentru agricultură.

Mai mult, în România, sunt din ce în ce mai mulți candidați pentru universitățile cu specializare în agricultură. În acest context, ”comunicarea în domeniul agriculturii” este un domeniu ce poate genera și mai mult interes în anii următori și, de ce nu, un loc în programa școlară.

* http://ec.europa.eu/eurostat/documents/2995521/7715718/2-27102016-AP-EN.pdf/b6dafc70-0390-42f7-8dd2-11ed12e430f8


Andra GHERASIM, Account Manager, Image PR

Parteneri

 logo_raiffeisen  Logo-McCannPR PNG  Practice MSL logo 2  Graffiti PR logo-1   EY Logo RGB                    

siglaBT noua     rd_logo  dccom LOGO nou site