PR stunt - noul tip de jurnalism?

Agenţiile de PR ies din „constrângerile” tradiţionale şi încep să se adreseze direct consumatorului, intrând tot mai mult pe teritoriul deţinut de agenţiile de publicitate şi trusturile mass media. Marile agenţii concep deja campanii care merg direct la consumator, care îl implică şi îl cointeresează deopotrivă. Trendul este deja cu noi de ceva vreme, iar agenţia care se va mişca cel mai repede şi va reuşi să îl securizeze şi să-şi educe clienţii în acest spirit va fi cea care va avea cel mai mult de câştigat.


bogdan_tomoiogaLa ora la care scriu acest articol Wayne Rooney a înscris un gol fabulous în victoria “Diavolilor” de la Manchester United împotriva “Cetăţenilor” de la Manchester City.

La prima vedere acest lucru nu are nicio legatură cu Relaţiile Publice. Dar la o privire mai atentă vedem că aceasta există:

1) Acest gol îi va reabilita credibilitatea de membru dedicat al echipei, pe fondul neînţelegerilor din ultima vreme, şi  va aduce pacea între jucător şi suporterii de la United. A înscris împotriva echipei la care trebuia să se transfere. Management de criză

2) (Probabil că) va primi încă 10 oferte de spoturi publicitare. Imagine

3) Va intra în legenda clubului cu una dintre cele mai frumoase reuşite. Corporate identity

4) Va strânge cel puţin 10 milioane de vizualizări pe youtube în prima săptămână. Şi pot să pariez pe acest lucru Smile . Storytelling/PR Stunt – vizibilitate atât pentru el, cât şi pentru club şi, nu în ultimul rând, pentru sponsorii celor de la United.

Punctul 4 este de fapt ceea ce ne interesează pe noi. Acum, la doar câteva minute de la încheierea jocului, linkul mai sus prezentat are 500 de vizualizări. Până mâine va avea câteva mii. (Asta în condiţiile în care nu va fi şters de către cei de la youtube – drepturi de conţinut) Apoi, până la finalul săptămânii, reuşita lui Rooney va strânge pe toate paginile de youtube, aşa cum spuneam mai sus, peste 10 mil. de vizualizări. O audienţă demnă de orice televiziune din România.


Ori acest lucru este unul pe care ni-l dorim cu toţii: public/audienţă pentru acţiunile noastre, public care să ştie ce facem, să urmarească acţiunile noastre şi să ne gireze practic produsul.

Dar acest lucru este tot mai greu de obţinut prin vechea schemă: eveniment -  mass media - public ţintă.

În trecut, pentru a obţine o audienţă cât mai mare, apelam la mass media traditională, iar mesajul era transmis prin canalele binecunoscute. Dar odată cu apariţia noilor tehnologii, cu scăderea calitativă a conţinutului generat de mass media, (Vezi http://www.tolo.ro/2010/12/06/evenimentul-zilei-depasit-de-ziarul-local-din-sibiu-si-de-ziarul-patriarhiei/) publicul s-a reorientat către alte canale media şi este tot mai greu de atins.  Aşa că, pentru a satisfice nevoile clienţilor, tot mai multe agenţii de PR s-au reorientat şi ele la rândul lor, şi si-au asumat poziţia de creatori de conţinut, precum şi cea de transmitere al acestuia direct către consumatori. 

Ce înseamnă mai exact acest lucru pentru industrie?


În primul rând, agentiile de PR au început să fie creatoare de conţinut, creatoare de evenimente şi poveşti în care brandurile deţin un rol central.

În al doilea rând, tot mai multe agenţii s-au întărit cu specialişti care au migrat dinspre jurnalism spre relaţii publice, agenţiile căutând “ambalatori” de conţinut. Trendul este unul extrem de vizibil şi aplicat atât la nivel internaţional, unde Edelman PR l-a angajat pe Richard Sambrook, fostul editor şef de la BBC News, cât şi local, unde avem nenumărate exemple de agenţii de PR care au recrutat jurnalişti.

Privind mai departe în viitor, miza este de fapt alta. Agenţiile de PR ies din „constrângerile” tradiţionale şi încep să se adreseze direct consumatorului, intrând tot mai mult pe teritoriul deţinut de agenţiile de publicitate, precum şi pe cel deţinut de trusturile mass media. Marile agenţii concep acum campanii care merg direct la consumator, care îl implică şi îl cointeresează pe acesta.

Iar exemplele sunt nelimitate: de la Diesel şi ale sale Heidies la mai recentă apariţie a lui 50 Cent în videoclipul lui „With me” totul trecând prin poveştile celor de la T-Mobile, sau excelenta campanie a celor de la Public – The Megane Experiment.

Trendul este deja cu noi de ceva vreme, iar agenţia care se va mişca cel mai repede şi va reuşi să îl securizeze şi să-şi educe clienţii în acest spirit va fi cea care va avea cel mai mult de câştigat.

*Iar în loc de încheiere o mica explicaţie. Multă lume va spune că golul marcat de Rooney nu are nimic de-a face cu un PR Stunt. Însă dacă privim faza o să vedem că jucatorul celor de la United avea mai multe posibilităţi. Putea să lovească balonul cu capul, putea să facă o preluare şi dupa aceea să şuteze. Însă a ales cea mai grea execuţie şi în acelaşi timp cea mai spectaculoasă, pentru că instinctiv a ştiut că aces lucru îi va aduce toate beneficiile de mai sus. Altfel era doar un gol marcat de Rooney la United. Iar până acum a mai făcut asta de 136 de ori.



Bogdan Tomoiaga este Group PR Manager la Graffiti PR. De-a lungul celor 6 ani petrecuţi la Graffiti PR a oferit consultanţă unor clienţi locali sau internaţionali precum: Renault Romania, Pepsi, Petrom, Nestle, BAT, NSN şi mulţi alţii. Campaniile implementate au primit recunoaştere locală la Romanian PR Award şi internaţională în cadrul competiţiilor similar de profil. 

Copyright PR Romania, toate drepturile rezervate.