Comunicarea eficienta: Indicator important al peformantei financiare a companiilor

mihai_matiesComunicarea eficienta este cheia succesului unei organizatii moderne. In interiorul companiei, ea intareste increderea angajatilor in viziunea si misiunea organizatiei, conecteaza angajatii la realitatea afacerii respective, alimenteaza procesul de dezvoltare a companiei, faciliteaza schimbarile necesare progresului si contribuie la schimbarea comportamentului angajatilor. In exterior, imaginea companiei, descoperirea noilor oportunitati de afaceri si relatia cu societatea depind in cea mai mare masura de cat de bine este conceput si condus acest proces continuu al comunicarii.

Daca aceste axiome ale Relatiilor Publice sunt binecunoscute, de cativa ani studiile introduc factori esentiali de masurare a eficientei procesului de comunicare prin care se demonstreaza importanta cruciala a comunicarii in performanta financiara a companiilor. Cum adica? Simplu: cercetarile efectuate in SUA si Canada demonstreaza ca o companie sau organizatie care comunica eficient – atat in exterior cat si in interior (cele doua procese depind radical unul de celalalt) – inregistreaza profituri mai mari decat companiile sau institutiile "introvertite" sau cu o strategie de comunicare deficitara sau inexistenta. Practic, se demonstreaza ca procesul de comunicare nu mai este o functie "soft" a unei companii, ci un motor al performantei in afaceri, jucand un rol cheie in performanta organizatiei respective.

Compania americana Watson Wyatt a realizat mai multe studii la care au participat firme din Canada si SUA pentru a masura modul in care comunicarea influenteaza parametrii de business ai companiilor. In cercetarea facuta intre 2005-2006 specialistii de la WW au demonstrat ca acele companii care au comunicat eficient au inregistrat, in ultimii 5 ani, profituri cu 57% mai mari fata de companiile care nu au avut un proces eficient de comunicare externa si interna.

Firmele care comunica foarte bine au raportat un nivel al angajamentului personalului propriu de 4,5 ori mai mare decat firmele care nu comunica intr-o maniera eficienta. Cu alte cuvinte, angajatii companiilor care mentin un nivel foarte bun al comunicariii interne sunt de 4,5 ori mai motivati sa duca firmele respective spre succes. Increderea angajatilor in propria companie si faptul ca prin intermediul comunicarii ei simt ca fac parte din aceeasi familie se traduc prin scaderea cu 20% a fluctuatiei de personal din companiile bune comunicatoare, fata de situatia din organizatiile rigide si care nu au descoperit inca nici Intranetul, daramite "blog"-urile secolul XXI.

Angajatii din firmele care stiu sa comunice se simt conectati la mersul afacerii si inteleg modul in care actiunile lor pot sprijini acea afacere. Noii angajati se conecteaza mai repede la cultura respectivei companii si pot sa faca fata mult mai bine schimbarilor pe care managementul le poate cere in anumite situatii.

Companiile cu un proces de comunicare bine pus la punct au inregistrat o crestere a valorii de piata cu aproape 20%, comparativ cu firme similare ca cifra de afaceri, dar care nu stiu cum sa comunice. Cresterea valorii unei companii pe piata este obiectivul cel mai cautat de catre toti patronii. Iata ca o buna parte din aceasta valoare este data, de fapt, de modul in care respectiva entitate reuseste sa comunice cu publicul sau intern sau extern.

Comparand studiul din 2005-2006 cu cel facut in urma cu doi ani, cercetatorii de la Watson Wyatt au demonstrat importanta comunicarii prin faptul ca exista o crestere de 10% in randul companiilor care folosesc sisteme de masurare a eficientei comunicarii, iar procentul total al companiilor care efectueaza masuratori pentru a testa eficienta a fost de 81% din totalul companiilor participante la cele 2 studii. De asemenea, trei sferturi dintre companiile care au raspuns intrebarilor si-au dezvoltat comunicarea electronica, in timp ce aproximativ 30% au scazut ponderea comunicarii scrise.

Cu alte cuvinte, companiile comunica din ce in ce mai mult, dar – avand in vedere progresul tehnologic – prefera modalitatile mai rapide si mai moderne pentru a transmite si primi mesajele. Masurarea procesului de comunicare devine astfel obligatorie pentru a concepe, aplica si modifica – acolo unde este necesar – strategia de comunicare a unei firme sau organizatii, in vederea sporirii profitului acesteia.
Desigur, unii s-ar putea intreba cum s-a reusit separarea procesului de comunicare de ceilalti factori care duc la dezvoltarea unei companii. Raspunsul e simplu: comunicarea este fundamentul pe care se cladesc ceilalti factori care depind de companie: investitiile (detinatorii de actiuni investesc cu mai multa incredere intr-o companie transparenta si al carei viitor este predictibil), managementul performant (adevaratii manageri sunt de fapt lideri care-si conduc echipa spre succes tocmai prin dezvoltarea unei comunicari interne exceptionale si motivante), resursele umane si utilizarea inteligenta a acestora (oamenii dau masura succesului), ideile geniale (fara comunicare si munca de echipa, ele nu pot fi puse in practica), tenacitatea-anduranta (comunicarea este singurul catalizator care poate forma si mentine o echipa la fel de performanta de-a lungul anilor).

Da, in situatii cand ceilalti factori sunt aproximativ egali, comunicarea eficienta e singura care face diferenta. Dar frumusetea celor prezentate de Watson Wyatt este ca eficienta comunicarii este cel mai important factor, care ii influenteaza in mod radical pe toti ceilalti.

Fie aceiasi, fie altii o sa spuna apoi ca Romania este un teritoriu complet diferit de America de Nord, cu o piata care manifesta ori comportamente schizofrenice, ori imature sau complet opuse celor intalnite in studiile amintite. Nu sunt de acord.

Companiile performante de pe piata romaneasca nu sunt diferite de cele care au raspuns intrebarilor. Pe aceasta piata sunt deja o multime de companii internationale care isi dezvolta cultura corporatista in linie cu entitatile-mama.
Marile companii romanesti au deprins si ele sa-si conduca afacerile eficient prin dezvoltarea structurilor de comunicare interna si externa. Firmele mai mici invata si ele sa-si descopere si "antreneze" vocea. Scuza ineficientilor ca "Romania e o alta lume, dom’le" incepe sa nu mai tina.

De dragul conciziei, mesajul cel mai important pentru mercantili este: cu cat comunica mai eficient o companie - in interior si in exterior - cu atat le va fi mai bine patronilor acelei companii. Pentru comunicatori, doar dragostea pentru meserie...



Mihai Maties este Senior Consultant la compania HCS-Human Capital Solutions si Managing Partner al firmei Mastermind Communications. Maties are 2 Diplome in Jurnalism & Stiintele Comunicarii si, respectiv, Drept si detine un Master in Relatii Internationale si o Diploma in Afaceri Europene. A acumulat experienta atat in Relatii Publice cat si training lucrand pentru Presedintele Romaniei, Alpha Bank Romania si livrand seminarii si cursuri in ultimii 4 ani in domeniile Comunicarii, Relatiilor Publice, Customer Service, Afaceri Europene, Tehnici de Negociere si Introducere in Management.


Copyright 2007 Forum for International Communications