Comunicarea prin vestimentaţie


cezar_ionascuHaina îl face pe om. Oamenii goi au influenţat puţin sau deloc societatea - Mark Twain

Poate că aţi auzit şi voi următoarele afirmaţii: "Zilele în care se purta costum au apus, "Casual Friday? Este Casual Friday în fiecare zi!”, “Nimănui nu îi pasă cum te îmbraci.", "Apariţiile sunt irelevante, doar rezultatele contează."

Toate aceste declaraţii ignoră faptul că oamenii au judecat şi vor continua să judece în funcţie de aspectul fizic. Realitatea dură este că impresia noastră despre celălalt se formează în primele 30 secunde de la prima întâlnire. Apoi, vom petrece următoarele 90 secunde încercând să ne confirmăm prima impresie. Ştiind acest lucru, o persoană ar trebui să fie întotdeauna îmbrăcată în mod corect.

De fapt, nu ştim niciodată pe cine vom întâlni: un potenţial client, un viitor angajator sau dragostea vieţii noastre.

Trăim într-o societate care, în general, tinde să se îmbrace greşit. Uniforma noastră naţională este o pereche de blugi şi un tricou. Dacă ne pasă de aspectul nostru, este necesar să luăm măsuri pentru a-l îmbunătăţi. Şi asta doar ca să ieşim din multime. Ceea ce nu e un lucru rău!


Vestimentaţia ne afectează apariţiile personale


Efectul de transformare


Unul dintre atributele pozitive ale vestimentaţiei este acela că poate transforma starea de spirit a unui individ. Îmbracă-te ca un om de afaceri şi ai mai multe şanse de a acţiona ca un om de afaceri. Ce facem cu depresia de dimineaţă? Femeile folosesc puterea garderobei personale pentru a-şi îmbunătăţi starea de spirit. Efectul de transformare este puternic şi eficient instantaneu; ceea ce este cel mai uimitor este faptul că atât de puţini bărbaţi îl utilizează.


Vestimentaţia corectă îmbunătăţeşte disciplina de sine

De la Legiunea Romană la Legiunea Franceză, armatele cele mai bune din lume au recunoscut că soldaţii îmbrăcaţi în uniforme sunt mai disciplinaţi decât civilii apartenenţi societăţii de rând. Asta nu înseamnă că prin strălucirea cizmelor militare s-au cucerit războaie, dar ordinea militară a format deprinderi sănătoase pentru anumite grupuri de bărbaţi. Şi nu e nici un secret că rezolvarea favorabilă a conflictelor, în orice plan, stă în detalii.

În acelaşi fel, o persoană care învaţă să se îmbrace corect, învaţă şi valoarea disciplinei de sine. Se învaţă că planificarea şi alocarea de timp sunt esenţiale pentru a obţine rezultate consistente. Vestimentaţia corectă face parte din planurile pentru a doua zi, anticiparea unor nevoi sau chiar asigurarea tuturor măsurilor pentru a face faţă provocărilor apărute. Un bărbat disciplinat îşi poate alege şi aranja vestimentaţia pentru a satisface nevoile sale de la 8 dimineaţa la miezul nopţii, de la munca de birou, la activităţile din afara sferei biroului.


Aprecierea şi respectul


A te îmbrăca în mod corespunzător necesită timp. Cămăşile trebuie să fie călcate, pantofii stralucitori, costumele periate. E una din lecţiile simple: efortul de a te îmbrăca bine aduce aprecieri imediate. Când te întâlnesti cu un bărbat bine îmbrăcat, îi acorzi o notă suplimentară, de respect pentru hainele sale.


Cum aspectul tău îi afectează pe alţii


Puterea imaginii


Numeroase studii au demonstrat ce putere de comunicare au imaginile în interacţiune umană. Unele studii au arătat că reperele vizuale sunt de trei ori mai puternice decât cele verbalele. În privinţa îmbrăcăminţii, care acoperă în fiecare zi 80% din corpul nostru, ar trebui să fim mai atenţi. Vrei să fii servit mai repede în restaurant? Uită de tot ce ai învăţat până acum şi poartă un simplu blazer. Vei vedea efectele. Vrei să-ţi îmbunătăţeşti şansele pentru o prezentare? Poartă o jachetă sport şi o pereche de pantaloni din stofă, în locul veşnicei uniforme de blue jeans. Vrei credibilitate într-un mediu de afaceri? Poartă un costum de calitate. Valabil şi la întâlnirea săptămânală cu conducerea.


În primul rând, impresii

Prima impresie se formează în timp de câteva secunde. Primele impresii sunt puternice şi nu ar trebui să fie tratate ca un subiect uşor. Am remarcat de multe ori persoane înainte de a vorbi cu ele, tocmai datorită vestimentaţiei. În funcţie de experienţele noastre personale, putem clasifica indivizii în funcţie de elementele cheie repetabile şi recognoscibile: costum, pantofi, accesorii, ceas. Dacă ceea ce purtăm e ales adecvat, în mod firesc vom transmite şi mesajul dorit.


Puterea culorii şi a imprimeului


Culorile şi imprimeurile sunt elemente puternice ale vestimentatiei; unele captează atenţia noastră, altele ne accentueaza tonurile noastre naturale, iar altele ne afectează starea de spirit. Când alegem culorile sau imprimeurile, ar trebui să întelegem care sunt culorile şi imprimeurile ce acţionează în favoarea noastră.


Influenţă şi autoritate


Trebuie să ştim clar ce mesaj vrem să transmitem. Un barbat în costum albastru cu dungi, cămaşă albastră cu guler alb contrastant şi manşete cu butoni, purtând o cravată roşie, emană putere şi autoritate. Acelaşi bărbat purtând un costum maroniu cu o cămaşă în tonuri pământii, fără cravată, emană deschidere, jovialitate. Acelaşi bărbat, două mesaje.


Imagine şi sărbătoare

Când e decupată în mod corespunzător şi înnobilată cu o ţesătură care complimentează purtătorul, vestimentatia atrage atenţia asupra purtătorului. Dar acesta este doar vârful aisbergului - uniforma unui poliţist, a unui pilot de avion ce poartă uniforma companiei de zbor, jacheta albă a unui doctor - toate aceste articole de îmbrăcăminte ne asigură că persoana pe care am întâlnit-o este o autoritate în domeniul său.


Ipoteze pozitive


Ei bine, oamenii îmbracăţi corect sunt mai apreciaţi de la bun început - aceştia sunt deseori percepuţi ca fiind persoane mai plăcute în grupurile lor. Facând un pas mai departe, ajustările profesionale în domeniul vestimentar, alături de un specialist în domeniu, vă pot ajuta în succesul companiei dumneavoastră sau, de ce nu, chiar în păstrarea unui loc de muncă.

Şi asta în condiţiile actuale, în care fiecare detaliu contează. Indidferent de materia abordată!


Notă finală


O carte nu ar trebui judecată după copertă, dar, în viteza societăţii de astăzi, coperta vinde. Conţinutul devine astfel la fel de important precum coperta. Desigur, toate celelalte detalii ar trebui să funcţioneze impecabil, pentru ca reuşita să fie completă. Dar, în această lume competitivă merită să înţeleagem importanţa vestimentaţiei şi rolul ei în formele actuale de manipulare psihologică. Astfel, investiţia de resurse adecvate în imaginea personală ne va multiplica capacitatea de a reuşi.



Cezar Ionascu este avocat de profesie şi lucrează în prezent la KPMG. A studiat Dreptul şi detine o diplomă de Evaluator din partea Asociaţiei Naţionale a Evaluatorilor din România. A căpătat o pasiune pentru vestimentaţie în perioada în care a studiat în Londra şi Milano, iar în prezent încearcă să educe piaţa românească prin intermediul unei blog dedicat: http://domnideromania.blogspot.com/