CSR – un stil aparte de a face business

Raspunderea sociala corporativa este un concept foarte generos, si a început sa schimbe lumea in care traim. Societatea din ziua de astazi este interesata atat de rezultatele financiare ale companiilor, cit si de modul in care acestea isi fac afacerile.

aurelia_dinuRaspunderea sociala corporativa este un concept foarte generos, si a început sa schimbe lumea in care traim. Societatea din ziua de astazi este interesata atat de rezultatele financiare ale companiilor, cit si de modul in care acestea isi fac afacerile. Nu mai exista loc pentru "guerilla business" la ora actuala, iar lumea corporativa a inteles ca societatea ii va acorda licenta de a opera numai in conditiile in care criteriile responsabilitatii sociale vor fi satisfacute.

Responsabilitatea sociala corporativa este structurata de modul in care mediul de afaceri isi aliniaza valorile si asteptarile cu nevoile si cerintele societatii – nu numai clientii sau investitorii, dar si angajatii proprii, furnizorii, comunitatea, legislatorul, grupuri cu interese speciale, cu alte cuvinte, societatea in intregul ei. CSR este de fapt masura in care mediul de afaceri isi ia angajamentul de a se alinia orizontului de asteptare al societatii.

Punctele-cheie ale responsabilitatii sociale corporative includ managementul afacerii, a lantului de aprovizionare, protectia mediului inconjurator, standardele referitoare la relatiile cu angajatii, cu comunitatea din care facem parte, drepturilor omului si echitatea sociala. Responsabilitatea sociala corporativa nu inseamna doar indeplinirea unei datorii fata de societate. Ea poate aduce un real avantaj comcurential. Astfel, prin intermediul unui program eficient de responsabilitate sociala, companiile pot beneficia de urmatoarele avantaje:

* optimizarea sanselor de acces la capital
* imbunatatirea imaginii de marca
* cresterea vinzarilor
* atragerea, retinerea, motivarea si dezvoltarea angajatilor
* imbunatatirea procesului decizional
* imbunatatirea managementului de risc
* reducerea costurilor

Responsabilitatea sociala corporativa a devenit un punct de reper al comunitatii de afaceri din Romania, in concomitenta cu activitatea ONG-urilor, care au inceput sa lucreze in parteneriat cu mediul de afaceri, ajutand la aparitia primelor efecte ale responsabilizarii corporative. Aspectul mai putin bun consta in faptul ca responsabilitatea sociala corporativa este identificata de multe ori cu activitatea de tip caritabil, in timp ce aspectul complex al conceptului nu se bucura de o popularitate comparabila. Sunt insa optimista ca perceptia publica asupra responsabilitatii sociale corporative se va nuanta si imbogati in viitorul apropiat.

Programe de CSR derulate in cadrul Philip Morris Romania

Philip Morris International are o indelungata traditie in aria responsabilitatii sociale corporative, cu peste 50 de ani de management exemplar al afacerii si ajutorare a comunitatilor unde suntem prezenti. Compania opereaza in peste 160 de tari si teritorii si reuseste sa mentina aceleasi standarde de responsabilitate sociala indiferent de locatie, de la modul in care concepe si implementeaza programele destinate angajatilor, protectiei mediului, managementul lantului de aprovizionare, standardele de calitate din productie, practicile de reclama si vinzari pina la modul in care se implica in contributii si sponsorizari. Absolut toate aspectele responsabilitatii sociale corporative sint implementate si supervizate cu maxima acuratete in cadrul companiei.

Philip Morris Romania, care si-a inceput activitatea in 1997, este unul dintre cei mai puternici si solizi investitori de pe piata romaneasca. Unitatea de productie, situata in Otopeni, judetul Ilfov, respecta cele mai inalte standarde de calitate si siguranta. Produsele si marcile companiei se manufactureaza in respectul acelorasi standarde de calitate oriunde in lume, din Statele Unite pina in Europa de Vest. Afacerea este condusa cu respect pentru legislatie si standarde morale, in vreme ce angajatii beneficiaza de unul dintre cele mai bune locuri de munca din Romania: salarizare exceptionala, conditii de munca, siguranta la locul de munca, dezvoltare profesionala si oportunitatea de avansare in cariera.

Mediul inconjurator este protejat si monitorizat prin intermediul unor programe speciale avind ca scop "zero deseuri si poluare".

Sponsorizarile companiei sint directionate catre cei mai putin favorizati membri ai comunitatii: operam o cantina sociala in Otopeni, unde 100 de cetateni primesc o masa calda zilnic, am finantat programe impotriva violentei domestice cu Fundatia Artemis din Cluj, sponsorizam Centrul Gavroche pentru prevenirea abandonului familial, acordam burse catre 55 de studenti provenind din mediul rural, am sprijinit Teatrul National Bucuresti si Colegiul PRO pentru copii cu talente deosebite, si in genere sintem gata sa ajutam orice cauza buna. De asemeni, finantam programe destinate opririi accesului minorilor la tigarete si educatiei anti-fumat, lucram impreuna cu autoritatile impotriva contrabandei si a contrafacerii de produse, si sintem angrenati cu Camera Americana de Comert si Consiliul Investitorilor Straini in a aduce mediul de afaceri romanesc la standarde internationale. Am ajutat victimele inundatiilor prin construirea unui scoli in satul Ionel din Judetul Timis, si ii educam pe angajatii nostri in directia voluntariatului si a valorilor comunitare.

Discretia programelor de CSR

Standardele de responsabilitate coporativa cer un nivel inalt de asumare a raspunderii, si pe drept cuvant merita sa se vorbeasca despre realizarile din acest domeniu. Atunci cand te angajezi sa dai rezultate superioare si sa intrunesti in cat mai buna masura criteriile responsabilitatii sociale corporative, realizarile din acest domeniu trebuie comunicate, pentru a se constitui intr-un exemplu pentru ceilalti membri ai comunitatii de afaceri, si pentru societate in intregul ei. Faptele bune merita recunoastere publica, pentru ca au marea capacitate de a educa prin puterea exemplului.

Companiile din Romania, fie nationale sau multinationale, se afla in mod clar pe drumul cel bun si au facut progrese extraordinare in implementarea conceptelor de responsabilitate sociala in modul in care opereaza. Modelele exista si functioneaza in directia dorita, si, un alt lucru imbucurator, din ce in ce mai multe conferinte, seminarii, gale de premiere au inceput sa dezbata si sa ofere un instrumentar extrem de variat in ajutorul implementarii responsbilitatii sociale corporative in Romania.


Aurelia Dinu este Manager Corporate Affairs la Philip Morris Romania. Este licentiata a Facultatii de Litere din cadrul Universitatii Bucuresti. Intrarea in mediul universitar a conincis practic cu declansarea revolutiei din 1989. Face parte din generatia care a trebuit sa se adapteze rapid si din mers la schimbarile uriase, sociale si economice ale Romaniei de dupa 1989. In octombrie 2006 se implinesc zece ani de cand lucreaza la Philip Morris Romania. Coordoneaza departamentul de Corporate Affairs din 1998, si de atunci, schema activitatii sale zilnice cuprinde un mix intre programe CSR, comunicare interna si externa, media relations si government relations.