No bribery please! We're British!

guw_burrow2Un nou combatant în lupta împotriva corupţiei s-a alăturat Foreign Corrupt Practices Act din SUA şi Convenţiei OECD privind Anti-Corupţia. Parlamentul britanic a promulgat recent o nouă lege dură cu privire la corupţie, care urmează să intre în vigoare spre finalul acestui an.

Legea este considerată în sens larg drept un răspuns la o investigaţie a Biroului Britanic pentru Infracţiuni Grave asupra activităţilor trecute ale companiei BAE Systems în Europa Centrală. Totuşi, legea prezintă relevanţă şi pentru România.



Bribery Act 2010 vizează în special prevenirea mituirii oficialilor străini care au putere de decizie în tranzacţii de valoare mare – cum ar fi achiziţia de avioane supersonice, construcţia de autostrăzi şi lucrări de îmbunătăţire a centralelor energetice. Această lege se aplică cetăţenilor şi companiilor britanice, precum şi tuturor companiilor care operează în Marea Britanie, indiferent de locul unde acestea sunt înmatriculate. Legea se aplică oricărei persoane "în strânsă legătură cu Marea Britanie" şi care comite o infracţiune, oriunde  ar fi înfăptuită.

Legea se aplică marilor companii europene şi persoanelor fizice, inclusiv celor de naţionalitate română, introducând o nouă infracţiune, şi anume neprevenirea mitei de către companii. O companie va fi considerată responsabilă pentru infracţiunile ce includ mită comise de o altă persoană care acţionează în numele său, al unui angajat, reprezentant sau filială a acestuia. Infracţiunea de neprevenire a mitei atrage răspunderea pentru lipsa unor proceduri adecvate de prevenţie, ducând la începerea urmăririi penale indiferent dacă procurorii pot sau nu să demonstreze o intenţie de corupţie.

Astfel, conducerea unei companii româneşti cu sediul în Marea Britanie incapabilă să demonstreze că a examinat în mod riguros evidenţele reprezentanţilor săi români din Bucureşti sau din altă parte va fi răspunzătoare pentru infracţiunile comise de aceştia. Sancţiunile includ amenzi practic nelimitate ca valoare şi închisoare de până la 10 ani.

Bribery Act este criticată de cei care susţin că astfel companiilor li se crează un  dezavantaj competitiv. Au dreptate, cel puţin pe termen scurt şi cu siguranţă în România. Ea va descuraja companiile să îşi mai folosească partenerii locali asupra cărora au doar un control limitat şi care sunt afectaţi de riscuri mai ridicate. Drept urmare, legea va dezavantaja aceste firme în cadrul licitaţiilor, unde abilitatea de a şti pe cine şi cu cât să "ungi" este mai importantă decât preţul şi calitatea.

În mod paradoxal, duritatea sporită a acestei legi poate duce la o creştere a sumei de bani "sustrasă" pe termen scurt prin majorarea costurilor aferente eludării ei. Firmele nu vor mai fi la fel de nerăbdătoare să formeze un consorţiu cu un reprezentant local al cărui unic rol este să mituiască politicienii. În schimb, se vor baza pe aranjamente mai puţin şi chiar deloc formale. Reprezentanţilor locali ai decidenţilor li se vor acorda contracte şi apoi vor scoate la licitaţie mai departe lucrările pentru subcontractori străini capabili să presteze serviciile procurate.

Atâta vreme cât politicienii (şi votanţii acestora) sunt dispuşi să plătească mai mult pentru mai puţin, speranţa de progres este redusă. Şi totuşi noua lege, sporind riscurile de a fi prins pentru un număr mult mai ridicat de companii, va pune serios la îndoială o cultură a impunităţii care domneşte în elita politică şi de afaceri din multe ţări.

Ne aşteptăm ca legea să accelereze luarea unor decizii interne în cadrul multor companii prin care să se declare public refuzul acestora de a participa la licitaţii pentru influenţă locală. Iar o dovadă a acestei noi abordări va fi că aceste firme vor începe să piardă contracte publice.

Cu cât firmele concurează mai intens doar din perspectiva preţului şi a calităţii, cu atât ele vor câştiga din ce în ce mai puţine  contracte şi vor părăsi piaţa.  Pe termen scurt, acest lucru va fi pe placul firmelor corupte şi al vechilor lor prieteni politici. Pe termen lung însă, sustenabilitatea acestui demers nu poate fi asigurată. Va veni şi vremea când votanţii nu vor mai tolera această situaţie în care toate contractele publice sunt câştigate de companii care nu sunt doar mai scumpe şi mai puţin calificate, dar şi ai  căror proprietari continuă să rămână anonimi.


Guy Burrow este partener la Candole Partners, o companie de consultanţă independentă ce oferă servicii de public affairs şi lobby de la începutul anilor '90. Compania are sediul la Praga şi dispune de o reţea de birouri în Europa Centrală şi de Sud-Est, în special în Balcani. Guy a deţinut timp de 4 ani postul de managing director la Shell Romania şi este unul dintre fondatorii Asociaţiei Române de Investiţii Străine. A fost preşedinte al comisiei de consultanţă a Camerei de Comerţ Britanico-române. Locuieşte în Bucureşti din 1991.

Traducere si adaptare Casa de Traduceri. Copyright PR Romania