Lee Wilkins: Multe companii din România folosesc greşit social media!

Tonic, cu mult simţ al umorului şi plin de pasiune pentru ceea ce face. Aşa am avut ocazia să-l cunosc pe Lee Wilkins, antreprenorul care a devenit Senior Manager of Online & Internet Services la Vodafone România. Despre ce înseamnă să faci trecerea de la antreprenoriat la corporaţie, dar şi despre cum trebuie utilizate instrumentele de social media, aflaţi în interviul acordat PR Romania. (Rebeca Pop)

Mult timp ai fost antreprenor. Dincolo de a face bani şi de a porni o afacere, ce înseamnă antreprenoriatul pentru tine?


Este vorba de a fi propriul meu stăpân şi de a decide de unul singur câţi bani câştig, dar şi câţi bani pierd. Nu pot vorbi din perspectiva altor persoane. Pentru mine, a fi antreprenor înseamnă a fi capabil să creez companii mici, de nişă, indiferent dacă acestea ajung să fie un succes sau un eşec. Ceea ce s-a şi întâmplat cu prima mea companie din România, care a eşuat. Dar şi eşecul este un mod de a învăţa ... Să fii antreprenor înseamnă deci să te distrezi şi să îţi faci treaba când vrei şi cum vrei. În special atunci când lucrezi de acasă, la 6 dimineaţa, îmbrăcat în pijama.

Care ar fi avantajele şi dezavantajele unui antreprenor faţă de un job într-o corporaţie?


În primul rând, dacă eşti antreprenor, eşti propriul tău şef. În vreme ce într-o organizaţie ai mulţi şefi. Partea proastă în antreprenoriat este aceea că nu are cine să te ghideze. Fiind propriul tău şef, gândeşti doar aşa cum vrei tu să gândeşti. Beneficiul muncii într-o corporaţie este acela că ai posibilitatea de a învăţa din diverse surse. Pe vremea când eram antreprenor, erau multe lucruri pe care nu le ştiam. Deci, bănuiesc că până la urmă e vorba de un echilibru. Un echilibru între a da şi a lua în termeni de cunoştinţe.

Dincolo de asta, nu văd o altă diferenţă. Sunt nou în companie şi încă mă aflu în procesul de adaptare. Dar exact acest lucru mă şi motivează: Sunt înconjurat de oameni talentaţi, de la care pot învăţa. Şi asta îmi place: Să învăţ!

Ce responsabilităţi ai la Vodafone România?


Principala mea responsabilitate este să duc compania Vodafone România la nivelul următor în termeni de vânzări, trafic, utilizatori şi interactivitate. Şi să creez o îmbunătăţire a experienţei online pentru Vodafone România faţă de ceea ce compania a experimentat până acum. Au existat multe greşeli în trecut, iar eu sunt aici tocmai să învăţ din ele şi să ofer direcţia potrivită, având lângă mine oamenii potriviţi.

Ce instrumente de social media foloseşti la Vodafone România şi cum îmbunătăţesc acestea comunicarea cu stakeholderii companiei?


Folosim  Twitter, Facebook, Youtube şi Flickr, dar cu preponderenţă primele trei platforme. Din perspectiva consumatorului, asta înseamnă că devenim mai deschişi şi mai transparenţi în ceea ce facem. Nu mai suntem acea corporaţie închisă ce se ascunde în spatele limuzinelor şi a costumelor scorţoase. Suntem mult mai transparenţi şi comunicăm mult mai mult cu clienţii. Suntem o companie de comunicare, deci trebuie să comunicăm mai mult.

Care sunt cele mai mari provocări social media pentru Vodafone România?


Cred că cea mai mare provocare pe care o avem este de a reuşi să folosim instrumentele în modul cel mai potrivit. Există multe companii româneşti care folosesc platformele de social media într-o direcţie total greşită.

Îmi poţi da cateva exemple în acest sens?


Cei mai mulţi oameni văd social media drept o comunicare prin intermediul căreia pot vinde "absurdităţi". Şi asta e tot ceea ce fac! Aruncă cu oferte pe reţelele sociale: cumpără cămaşa asta, cumpără maşina asta etc. Dar nu aşa trebuie folosite aceste instrumente! Social media şi social networks înseamnă să oferi şi să primeşti deopotrivă. Dar trebuie să îi oferi ceva comunităţii înainte de a primi ceva înapoi. Majoritatea brandurilor din România încercă dimpotrivă să primească înainte de a oferi.

Există şi alte provocări cărora trebuie să le faci faţă la Vodafone România?


Ca în orice altă corporaţie, există multe procese prin care oamenii trebuie să treacă pentru a-şi atinge obiectivele. Din fericire, Vodafone se află acum în stadiul în care simplifică aceste procese. Iar prin această simplificare, ajung să realizez anumite lucruri mult mai repede decât aş fi reuşit în trecut. Pentru mine, acest lucru înseamnă foarte mult atunci când vine vorba de online, deoarece trebuie să ne putem desfăşura. Şi orice ar fi, ritmul este vital în online. Există multe departamente implicate în online, iar marea provocare este aceea de a ne asigura că toate acestea se aliniază pentru a reuşi să grăbim lucrurile. Aceasta este marea noastră provocare, însă este una care îmi place grozav de mult!

Care sunt politica şi strategia de social media ale Vodafone România?


Cât priveşte politica, ne aliniem elementelor de bază furnizate de grupul Vodafone. Este vorba de elemente uşor de înţeles: să folosim social media într-un mod cât mai inteligent, să fim deschişi şi să încercăm să ne „jucăm” frumos cu toţi cei care se află în mediul online.

Pentru noi este important să utilizăm social media ca pe o nouă modalitate de lucru! Tot mai mulţi clienţi Vodafone folosesc social media pentru a comunica, a împărtăşi cunoştinţe sau chiar experienţa lor de viaţă. Suntem o companie de comunicare şi trebuie să înţelegem să folosim aceste noi platforme pentru a le face viaţa mai uşoară clienţilor noştri. În cele din urmă, acestea dau un plus de valoare consumului de Internet. Internetul este acum un mare loc gălăgios, deoarece există vreo 100.000 de aplicaţii diferite. Rolul nostru aici este de a simplifica procesul.

Ce companii admiri pentru strategia lor de social media?


Vodafone, Vodafone şi iar Vodafone! Dintotdeauna am fost un mare fan al brand-ului Vodafone. Din perspectiva comunicării online, admir multe companii:  Flicker, Twitter, Facebook, Youtube.  Şi, de asemenea, câteva companii mici, de nişă; companii precum Netvibes, care a încercat să uşureze experienţa consumatorilor.

Cum ar trebui un CEO să utilizeze social media pentru a-şi construi un brand personal puternic?


Sunt mulţi manageri la Vodafone activi pe social media. Dar cred că putem spune fără teamă de a greşi că managerii multor multinaţionale sau chiar companii locale nu o fac. Fiindcă au impresia că sunt mai presus de tot ceea ce înseamnă social media. Dar nu poţi aprecia ceva fără să ştii exact ce reprezintă. O companie nu poate ieşi în faţă susţinând că foloseşte intrumente social media, atâta vreme cât persoanele din management nu sunt familiare cu acestea.

Din fericire, Vodafone este una dintre acele companii în care managementul foloseşte social media destul de mult.

Vodafone este activă în social media la nivelul întregii organizaţii. Şi acesta este calea de urmat. Totul se petrece online, iar social media, fie că ne place sau nu,  joacă un rol foarte important, deoarece acesta este locul unde clienţii vorbesc despre produsele tale. Fie că o fac într-un mod pozitiv sau într-unul negativ.



Lee Wilkins are peste 10 ani de experienţă în online şi marketing. A contribuit la creşterea online a unor branduri, transformându-le în lideri în domeniul lor de activitate.
Lee a lucrat ca marketing director şi a creat multe companii, precum Podcast.com, MyKinda.com, CeeVee.com şi Wilks. În prezent, ocupa functia de Senior Manager of Online & Internet Services la Vodafone Romania.


Interviu realizat pe 3 Mai 2010 de Rebeca Pop, Forum for International Communications
Copyright PR Romania