Mihaela Vorvoreanu: Mediul online prezintă oportunitatea de a ne orchestra construirea sinelui în mod strategic

mihaela_vorvoreanuTehnologiile nu ar putea exista dacă nu ar fi impulsionate de oameni. Cum credeţi că va evolua comportamentul utilizatorilor pe reţelele sociale?


Ca cercetător, ezit să fac predicţii. Dar, dacă ne uitam la istoria altor medii de comunicare de pe Internet, ca de exemplu email şi forumurile de discuţii, ne putem aştepta ca, în acelaşi timp, (a) reţelele sociale să devină un obicei, parte integrată în rutina de comunicare, şi (b) să fie din ce în ce mai poluate de mesaje nedorite: spam, marketing, şi, da, chiar şi relaţiile publice.

Predaţi un seminar intitulat ”Social Media Research”. Cum reuşiţi să adaptaţi continuu structura şi informaţiile seminarului într-un domeniu care n-a ajuns încă la maturitate?


Nu ne putem permite să aşteptăm ca un domeniu să ajungă la maturitate înainte de a-l studia. În primul rând, nu se aprinde nici un semafor care să semnaleze clar ca un domeniu a ajuns la maturitate: Deci, cum putem ştii când e suficient de „copt” pentru studiu? În al doilea rând, dacă studiem fenomenele imediat cum apar, avem posibilitatea să le influenţăm evoluţia, să avertizăm din timp împotriva direcţiilor cu potenţial negativ pentru individ şi societate. Dacă cercetătorii academici nu se implică în studiul fenomenelor noi, atunci social media rămâne, cel puţin în Statele Unite, un teritoriu dominat de interesele de marketing ale companiilor mari. Mi se pare datoria intelectualului universitar să studieze şi să reprezinte interesele publicului şi societăţii.

Şi, ca să răspund la întrebarea „cum?” – nu e aşa de greu. O dată ce am identificat structura de baza a seminarului şi conceptele fundamentale pe care vreau să le înveţe studenţii, tot ce trebuie să fac e să gasesc articole noi pe aceste teme. De exemplu, o temă importantă la curs e capitalul social. Teoria de bază nu se schimbă aşa de repede, iar articole recente pot fi găsite relativ uşor.

Pentru cititorii interesaţi să citească articole de cercetare despre social media, recomand bibliografiile menţinute de Danah Boyd, despre reţele sociale (social network sites): http://www.danah.org/researchBibs/sns.php şi microblogging (Twitter, etc.): http://www.danah.org/researchBibs/twitter.php

Care sunt întrebările pe care un student ar trebui să şi le pună pe măsură ce se confruntă cu diverse platforme şi  transpunerea sinelui în mediul online?


Întrebarile depind de cât de bine înţelegem fenomenele online. Încerc să explic mai jos trei aspecte importante ale mediului online şi întrebarile care decurg din ele:

Timpul pe care îl petrecem zilnic în mediul online îl detronează cu uşurinţă pe cel offline. În ce măsură consideraţi că  se mai păstrează vechile bunele maniere în mediul online?


Probabil că vechile bune maniere nu se păstrează intacte, dar asta nu înseamnă că nu se crează norme noi pentru bune maniere online. Fiecare mediu de comunicare, începând de la forumurile de discuţie şi email, şi terminând cu bloguri, Facebook, şi Twitter are normele sale de bune maniere. Cuvântul tradiţional (şi destul de vechi) în engleză este netiquette – o prescurtare a cuvintelor net etiquette. Eu recomand indivizilor, dar mai ales companiilor care folosesc aceste medii online pentru marketing şi PR să înţeleagă foarte bine normele sociale care guvernează comunicarea pe mediul respectiv înainte de a participa. De învăţat, le vor învăţa oricum, pentru că membrii comunităţilor online sancţioneză prompt violările de netiquette. Dar e preferabil să le inveţe dinainte şi să evite gafele şi criticile.

În cadrul unei conferinţe susţinute la Facultatea de Comunicare şi Relaţii Publice (SNSPA) aţi abordat termenul de Internet social. Cum l-aţi defini şi care are fi valenţele acestuia?


Am ales să folosesc termenul prima oară cand am creat numele seminarului despre social media. Social media mi s-a părut un termen abuzat şi cam clişeu, si mi-am dorit un nume mai interesant şi creativ, care eventual să supravieţuiască demodării expresiei social media. Numele cursului a devenit: "Research Focus: The Social Internet." Nu cred că e o diferenţă semnificativă între social media şi Internetul social, dar Internetul social se traduce mult mai frumos în română decât social media J.


Dr. Mihaela Vorvoreanu este profesor asistent în cadrul departamentului Computer Graphics Technology şi Organizational Leadership & Supervision la Universitatea Purdue din Indiana, SUA, unde studiază impactul socio-cultural al noilor tehnologii de comunicare. Anterior, a fost profesor asistent în cadrul Departamentul de Studii de Comunicare de la Universitatea Clemsen.  A predat diverse cursuri de relaţii publice şi comunicare, iar aria academică de cercetare cuprinde relaţiile publice şi noile tehnologii web. A publicat nenumărate articole de cercetare în reviste precum Journal of New Communication Research, Public Relations Review şi Journal of Website Promotio şi în lucrarea: Web Site Public Relations: How Corporations Build and Maintain Relationships Online. Dr. Vorvoreanu a făcut un doctorat în comunicare la Universitatea Purdue.
Interviu realizat de Florina Baciu, Junior Editor PR Romania. Copyright PR Romania, toate drepturile rezervate.