PR-ul intră în a 13-a zodie

simona_danUn studiu realizat anul trecut de Intelligence Group, o instituţie americană specializată în cercetarea comportamentului consumatorilor, a identificat trei seturi diferite de valori după care se conduc ultimele generaţii de oameni.


1. Generatia X, reprezentată de populaţia născută între 1965-1977, definită prin valori precum moralitate şi conservatorism, cu înclinaţie către familie, autonomie, spiritualitate, scepticism, nostalgie, gândirea out of the box şi respect pentru cei care fac lucrurile altfel, atunci când acest “altfel” se sprijină pe inteligenţă şi autenticitate.
2. Generatia Y, 1978-1995, condusă de optimism şi încredere în forţele proprii. Reprezentanţii acestei generaţii au învăţat de mici spiritul de echipă şi au fost recompensaţi mai degrabă pentru contribuţia lor la atingerea unui obiectiv comun decât pentru ce au obţinut pentru ei înşişi. Pentru ei, produsele şi serviciile trebuie să aibă funcţionalităţi multiple şi soluţii la îndemână. Valorile după care trăiesc sunt spiritul de echipă, prietenia, hiperconectivitatea, toleranţa şi filantropia.
3. Reprezentanţii celei de a treia generaţii, generatia  Z, s-au născut într-un climat nesănătos din punct de vedere economic şi politic. S-au trezit într-o epocă globală în care la vârsta de 5 ani copiii se întreabă “de ce 9/11” şi ”ce înseamnă PIB”. Născuţi începând cu 1996 până în zilele noastre, copiii învaţă de mici că trebuie să fie curajosi şi realişti pentru a răzbi în viaţă, simt stresul ca pe un ingredient ce trebuie înghiţit zilnic, nu sunt pregătiţi pentru eşec, sunt ocupaţi şi presaţi de societatea care le impune un ritm alert în orice fac şi de aici nevoia de recunoaştere şi încurajare pentru fiecare victorie, oricât de neînsemnată. Pentru această generaţie, 2.0 nu mai este second life, ci real life.

Atitudinea consumatorului în relaţia cu produsele sau serviciile se schimbă. Şi, firesc, abordarea lor intra sub altă zodie. Ne pregătim să comunicăm pentru reprezentanţii generaţiei Z. Relaţiile publice se reinventează acum sub influenţa planetelor reunite într-o constelaţie nouă: comunitatea.

Care sunt cele 13 zodii în care se naşte PR-ul în funcţie de cum gândesc şi ce simt consumatorii, ce tip de produse îşi doresc, sub ce formă şi ce funcţii trebuie să aibă?

1. Rac: Prima şi cea mai importantă schimbare a intervenit în relaţia dintre produs şi consumatorul său. În era 1.0, produsul aşteapta de la consumator să îl caute, să-l dorească. În 2.0, produsul se duce în mediul consumatorului şi-l seduce.
2. Balanţă: Drumul produsului către consumator se face fără superioritate sau orgolii, ci cu generozitate şi respect pentru noile valori ale acestuia.
3. Săgetator: brandul există în viaţa consumatorului doar dacă acesta din urmă îi poate afla povestea cu uşurinţă. 
4. Taur: povestea se spune acum în 140 de caractere. Consumatorul e comod. Ca să asculte sau să citească o poveste, trebuie să fi auzit despre ea într-o frază nu mai lunga de... un post pe Twitter.
5. Leu: noul consumator trăieşte pentru recunoaştere. Are nevoie să contribuie la evoluţia comunităţii şi să fie recunoscut pentru asta. Are nevoie de aplauze.
6. Fecioară: Cea mai valoroasă contribuţie pe care consumatorul o aduce unui produs sau serviciu este opinia. Mai precis, posibilitatea să şi-o exprime.
7.  Peşti: Pentru orice feedback pozitiv sau negativ, consumatorul are nevoie să-i fie recunoscut acest act de generozitate, de sharing.
8. Gemeni: Odată lansat, zvonul e ca bulgarele de zăpadă într-o pantăş se rostogoleşte singur în văzul tuturor. Iar consumatorului îi place acest spectacol live, în care se poate include ducând vorba mai departe. Word of mouth e forma cea mai plăcută de libertate de care vrea oricine să se bucure.
9. Vărsător: Buzz! Consumatorul aşteaptă ca cineva să-i facă agenda de discuţie lănsând teme şi poveşti captivante despre produse sau servicii. Iar el să le interpreteze după bunul plac.
10. Capricorn: Consumatorul 2.0 are informaţia la un click distanţă. Nu are însă timp să o ambaleze şi se aşteaptă să-i fie livrată într-un limbaj şi o formă pe care sa le poată prelua cu uşurinţă într-o conversaţie. Are nevoie de o informaţii gata ambalate, care să îl atragă şi cu care să îşi impresioneze grupul de prieteni.
11. Scorpion: Prietenii au impact real asupra deciziei de cumpărare. De aceea, produsul sau serviciul trebuie să aibă personalitate, viaţă proprie şi poveste pentru a pătrunde în universul cumpărătorului.
12. Berbec: Produsul însuşi devine din obiect un prieten.

Toate acestea pot fi îndeplinite prin intermediul tehnologiei 2.0. Reţelele sociale creează comunităţi, youtube dă viaţă poveştilor şi le face reale (cred ceea ce văd!), interconectivitatea construieşte credibilitate şi buzz. Produsul dobândeşte viaţă, îşi creează şi-şi lărgeste propriul cerc de prieteni. Ca personaj, devine parte din real şi second life deopotrivă, are o poveste proprie şi poate să o spună. Ne aflăm într-a 13-a zodie a PR-ului!


Material semnat de Simona Dan -CEO Rogalski Grigoriu Public Relations