Felicia Moga: Încrederea ca mesaj, fără a fi dublată de fapte, este una dintre cele mai riscante, pernicioase și tentante capcane din PR

Felicia Moga trust

Ceea ce lipseşte cumva unor analize, alminteri foarte bune, care au apărut în presa românească şi internaţională în ultimii 5 ani este circumscrierea temelor specifice industriei de PR într-un spaţiu de idei mai larg şi mai bogat în informaţii multi-disciplinare. Felicia Moga, Group Manager la DC Communication, reuşeşte să racordeze dezbaterea PR România despre rolul relaţiilor publice în mecanismul încrederii la un context de analiză multi-disciplinar cu implicaţii prolifice pentru breasla comunicatorilor. (D.O.)

De câţiva ani încoace, Edelman Trust Barometer ne spune că centrul de greutate al încrederii s-a mutat înspre oamenii obişnuiţi, acest trend fiind în defavoarea organizaţiilor şi a liderilor de business. Ce crezi, mai au relaţiile publice un rol substanţial în dobândirea şi menţinerea încrederii în lideri şi în business, în general?

În termeni tactici, am putea vorbi de o expunere lărgită a organizației și a liderilor la audiențe mult mai diverse. Doar omniprezența online-ului, supra-conectarea și deschiderea fără precedent a fluxurilor de comunicare au subțiat până aproape de transparență epiderma organizației. În acest context, da, organizația e mai expusă ca oricând și nevoită (sau ar trebui să fie) să trateze procesul complex al construirii relației cu publicurile sale – fie că vorbim de parteneri, investitori, acționari, media, consumatori sau angajați - ca parte integrantă a strategiei sale de business. Dobândirea și menținerea încrederii implică mecanisme subtile, cu reglaje fine și, mai ales, consecvență și construcție – din această perspectivă relațiile publice sunt un aliat strategic. Capitală (sau critică) în această ecuație este includerea relațiilor publice la masa mare a discuțiilor privind strategia de business.
Încă este foarte mare tentația de a considera comunicarea drept ”treaba PR-ului”, or relațiile publice nu pot funcționa decuplate de organizație și/ sau de lider. PR-ul și organizația funcționează și generează rezultate ca simbionți.

După Arthur Page, încrederea se bazează în proporție de 90% pe fapte şi doar 10% pe vorbe. Englezii ar zice „actions speak louder than words“, iar chinezii „talk doesn’t cook rice”. Totuşi, destul de frecvent, încrederea este tratată ca mesaj, şi mai puţin ca rezultat natural al unor comportamente şi acţiuni concrete. Cum ies liderii de azi din spirala vorbelor? Ce poate face PR-ul pentru a sprijini o schimbare de paradigmă în discursul liderilor?

După părerea și experiența mea în industrie, ”încrederea ca mesaj” fără a fi dublată de fapte este una dintre cele mai riscante, pernicioase și, totodată, tentante capcane din relațiile publice. Este ”scurtătura” ce tentează organizații și lideri pentru a diminua efortul de construcție implicat de procesul comunicării.

Venind tot pe filiera anglo-saxonă, ”walk the talk” rezumă un modus operandi fundamental – și echilibrat - al industriei. Acționează, spune ce faci și repetă ori de câte ori ai prilejul sau o permite contextul. Începe întotdeauna prin ”a face”, nu omite, însă, nici să spui.
În ceea ce privește liderii, o sesiune onestă de evaluare a percepției 360 analizând audiențe, canale și mesaje se dovedește, cel mai adesea, foarte eficientă pentru comunicare. De aici, rezultă și căile prin care profilarea liderului se poate ajusta, cum se pot integra canalele, cum se pot adapta mesajele. De aici, începe construcția – care presupune, ca toate procesele de business, continuitate, rigoare și consecvență. Pentru o voce a liderului care să se audă/vadă în supraproducția informațională din prezent, firescul și onestitatea trebuie menținute în ecuație, iar aici consultantul de PR poate avea o contribuție valoroasă. De la unghiul de abordare al mesajului, la canalul potrivit sau modul în care demersul trebuie construit pentru a putea integra personalitatea liderului.  
 
Everything starts with communications because everything is communications – un dicton pe cât de frecvent pe atât de confuzant. Nu cumva perpetuăm o imagine deformată a unei industrii capabile să ‚construiască’ sau chiar să ‘restaureze’ încrederea în orice?

Până și fizica a confirmat prima parte a dictonului și continuă să fie descoperite argumente în acest sens – bozonii, quarcii comunică!... Everything is communication are un filtru, un sens de nivel secund care, aplicat ad litteram, poate, într-adevăr, genera confuzie. Comunicarea nu este asupra de fire, ci parte a ei ca liant și element de articulare a realului. În această cheie, PR-ul poate contribui la construcție și la restaurarea (relației, reputației, încrederii…) doar în măsura în care are materia primă. E o industrie în care lucrăm cu materialul clientului…

Trăim într-o lume care a evoluat de la complicată la complexă, cu pattern-uri şi interacţiuni care se schimbă continuu şi care produc rezultate neaşteptate. Încrederea e şi ea din ce în ce mai fragilă – mai greu de dobândit, dar mult mai uşor de pierdut. Cum se modifică rolul omului de PR din acestă perspectivă?

Încrederea a fost întotdeauna fragilă, doar că acum se vede orice abatere (și reușită) mult mai repede, mult mai adânc. Ba, mai mult, rămâne înregistrată și oricând accesibilă în imensa arhivă care este mediul online. Pentru omul de PR, aceasta înseamnă atenție 360, acțiune 360, monitorizare constantă a ceea ce este nou la nivel de instrumente și canale și integrare – în măsura în care este potrivit – în fluxurile de comunicare. Fundamentele meseriei rămân, însă, neschimbate, implicând onestitate, constanță, bun simț și conectare la realitate.

Un gând pentru liderii de azi?

Să mizeze pe valoarea adăugată a comunicării în business.


Felicia Moga este Group Manager la DC Communication


 

Interviu realizat de Dana Oancea. Copyright PR Romania, toate drepturile rezervate.