Secretul relaţiilor cu echipa şi partenerii stă în respect. Un interviu cu Hortensia Năstase, Lowe PR

Dupa părerea mea, un bun manager trebuie să cunoască munca celor pe care îi conduce, să ştie să îi motiveze şi să muncească cot la cot cu ei. Eu cred că nu există probă mai mare a nepasării şi factor mai puternic de demotivare decât atunci când tu, ca manager, pleci să lucrezi de acasă şi le ceri oamenilor să stea în companie până la ore târzii din noapte. La Lowe PR soluţionarea unei situaţii de criză de pildă, implică toţi membrii echipei, de la cel mai mic la cel mai mare. hortensia_nastaseAţi declarat că Lowe PR a transformat parteneriatele din business „în relaţii de lungă durată, bazate pe sinceritate, respect şi încredere”. Cum reuşiţi să creaţi şi să menţineţi o astfel de relaţie?

Secretul stă în respect!
Mă respect pe mine, îmi respect munca, echipa şi partenerii de afaceri. Pentru mine acesta este ingredientul cheie al unui business de succes.
Atunci când la o întalnire cu un client reuşesti să transmiţi şi altceva în afară dorinţei de a face afaceri profitabile, în momentul în care reuşesti să stabileşti un raport sincer, când din spatele ”măştilor” se întrevăd şi oamenii, atunci cand te implici şi personal într-o colaborare de afaceri, nu ai cum sa dai greş.
Eu nu cred neapărat în vorba aceea care spune că ai o viaţă la serviciu şi o alta acasă.
Eu cred că om este acela care le vorbeşte la fel de frumos şi colegilor de muncă şi copiilor săi şi clienţilor şi celor cărora le este client.
Mai mult decât atât, există o chimie aparte între oamenii de acelaşi fel... clienţii care ne sunt alături de ani de zile sunt fară doar şi poate oameni aleşi, care subscriu aceloraşi valori ca şi noi şi care ne apreciază pentru asta.

Care sunt criteriile după care va alegeţi clientii? A existat până în prezent o situaţie în care aţi fost nevoită să refuzaţi un client?


Există clienţi care ne aleg şi clienţi pe care îi alegem. Avem, fireşte, o serie de direcţii strategice care reglementează şi componenta aceasta de extindere a portofoliului, aşa că se întamplă, da, să ne aflăm şi în situaţia de a nu răspunde anumitor invitaţii la pitch.
De pildă, gradul de aglomerare ne dictează uneori neacceptarea unor noi colaborări. Dacă
un nou cont ar putea periclita calitatea colaborărilor în derulare, atunci vom opta în favoarea primului venit. Vor avea întotdeauna prioritate clientul deja existent şi calitatea în detrimentul cantităţii. Nu în ultimul rând, cum probabil ştiţi, în comunicare se aplică şi o serie de exclusivităţi pe anumite domenii sau anumitor clienţi.

Anul trecut,  doi dintre cei mai importanţi clienţi ai agenţiei (Motorola şi Timişoreana) au ales să întrerupă colaborarea. A fost acesta un moment de cotitură în istoria agenţiei?

Întotdeauna când s-a pus problema unor asemenea rupturi, deciziile au fost luate de comun acord în urma unor negocieri ample în cadrul cărora fiecare parte şi-a susţinut „cauza”. Cele două situaţii nu fac excepţie de la regulă. În cazul Motorola, de pildă, cerinţele clientului s-au dovedit mult peste disponibilităţile sale financiare; puşi în faţa acestui fapt, am ales încetarea colaborării în defavoarea compromisului. În cazul Timişoreana, situaţia a fost generată de o decizie luată la nivelul grupului Lowe & Partners. În momentul în care Lowe & Partners a hotarât renunţarea la acest cont, Lowe PR a respectat, fireşte, poziţia grupului din care face parte. 
Orice sfârşit aduce cu sine nostalgii, însa aduce şi entuziasmul unui nou început.
Dincolo de asta, de atunci şi până astăzi ne-am completat portofoliul cu o serie de conturi noi şi provocatoare: Rexona, ABN Amro Bank, Walmark, Carol Parc Hotel, Eli Lilly, LPP Reserved, CSC Pharmaceuticals, Focus.
Nu ne plictisim! Şi nu, nu pot spune că a existat un moment de cotitură în istoria agenţiei Lowe PR de la înfiinţare până în momentul de faţă.

În primul an de la înfiinţare, Lowe PR a înregistrat o creştere de 60% a portofoliului de clienţi. Ce a determinat această evoluţie rapidă şi care este situaţia în momentul de faţă?

Profesionalismul, entuziasmul şi munca asiduă sunt factorii determinanţi ai succesului unei companii, iar Lowe PR nu face excepţie. Am pornit la drum dornici să facem performanţă şi continuăm în acelaşi ritm. Nu am cuantificat procentual creşterea, însă în cel de-al 2-lea an ne-am extins considerabil atât portofoliul, cât şi echipa. Cum vă spuneam şi mai sus, de anul acesta comunicăm pentru cel putin 10 branduri noi.   

Într-un interviu, jurnaliştii au declarat că li se întâmplă adesea ca o agenţie de relaţii publice să deţină mai puţine informaţii decât ei despre compania sau despre domeniul companiei pentru care desfăşoară o campanie. Aţi avut neînţelegeri cu jurnaliştii pe aceasta temă?

Niciodată.

Care consideraţi că sunt cele mai importante competenţe pe care trebuie să le aibă un  manager? Care dintre acestea se regăsesc în comunicarea Lowe PR?

Dupa părerea mea, un bun manager trebuie să cunoască munca celor pe care îi conduce, să ştie să îi motiveze şi să muncească cot la cot cu ei.
Eu cred că nu există probă mai mare a nepasării şi factor mai puternic de demotivare decât atunci când tu, ca manager, pleci să lucrezi de acasă şi le ceri oamenilor să stea în companie până la ore târzii din noapte. La Lowe PR soluţionarea unei situaţii de criză de pildă, implică toţi membrii echipei, de la cel mai mic la cel mai mare.
Cum se reflectă comportamentul managerial în comunicare?
Se reflectă în felul în care iţi formezi oamenii şi în mesajele pe care ei le comunică direct sau indirect despre tine şi compania ta.
Toţi membrii echipei Lowe PR comunică aceleaşi valori: respect, entuziasm, integritate.
Ştiţi cum e vorba aia, un angajat fericit iţi face cea mai bună reclamă! 

Hortensia Năstase este Managing Director Lowe PR.
Cu o experienţă de peste 9 ani în comunicare, Năstase este absolventă a Facultăţii de Limbi şi Literaturi Străine, Universitatea din Bucureşti (1999), a unor cursuri post-universitare de specialitate în cadrul SNSPA şi MBA Codecs Open University, precum şi a unor cursuri aplicate în Communication & Public Affairs la Praga, Milano şi Berlin.
Hortensia are expertiză în planificarea şi aplicarea unei palete largi de tehnici ale comunicării, de la planificare strategică, la organizare de evenimente, media relations, lobby şi managementul crizelor. Cariera ei în comunicare se leagă exclusiv de Lowe România, unde a debutat ca Assistant în anul 2000, ajungănd ca astăzi să coordoneze echipa de 13 profesionişti ai agenţiei Lowe PR.
Interviu realizat de Rebeca Pop, Forum for International Communications. Septembrie 2008. Copyright 2008 Forum for International Communications