Interviul 1:1 din fotbalul clujean

pop_lazarVedem zi de zi la televizor meciuri de fotbal, iar când nu e sezon, sunt analize sportive, unde se discută şi se diseacă fiecare minut din meci în speranţa căderii de acord asupra fiecarui moment al meciului. De unde această frenezie a sportului rege, numit fotbal?


Se pare că nu numai că trăim acest sport pe teren, dar ne ocupă şi o mare parte din timpul dedicat entertainment-ului, căci iubitorilor de fotbal li se dedică mii de minute de retrospective, analize şi dezbateri, toate din aria de comunicare a fotbalului.

Am încercat să aflăm ce anume îi face pe oameni să iubească acest sport şi mai ales să dedice atât de mult din timpul lor comunicării legate de fotbal. În continuare citiţi un interviu în paralel cu cei doi responsabili de PR ai celor mai îndragite cluburi de fotbal clujene, Tudor Pop (CFR Cluj) şi Romulus Lazăr (Universitatea Cluj). (Foto stânga-dreapta: Tudor Pop - Romulus Lazăr)

 

Există o serie de echipe din acelaşi oraş ale căror rivalitate este recunoscută chiar şi de cei care nu au de-a face cu lumea fotbalului, printre care se numară şi “U” Cluj şi CFR Cluj. Lăsând deoparte istoricul celor două cluburi, în ce măsură comunicarea din partea cluburilor a influentat publicul de fotbal?


T. P: Când vine vorba de comunicarea cu publicul a unui club de fotbal din România, facem de cele mai multe ori referire la ce vedem zi de zi la televizor în cadrul emisiunilor sportive. Consider că în general imaginea pe care o au cluburile ardelene prin această comunicare este una mai temperată. Asta se reflectă suficient de clar aş zice, în felul în care cele două cluburi clujene se raportează la această rivalitate sportivă. Direct proporţional cu ascensiunea cluburilor, odată cu experienţa şi pretenţiile europene, cred că şi imaginea fotbalului clujean are un caracter mai civilizat. Astfel, această parte a comunicării are o pondere foarte mare în imaginea pe care o are publicul de fotbal vizavi de cluburile de fotbal din Cluj.

R. L: Un rol important în comunicare îl au atât canalele mass-media prin fluidizarea fluxului informaţional (acestea asigurând transmiterea mesajelor către publicul microbist, prin comunicate şi conferinte de presă, prin apariţii în public, precum şi prin spoturi TV şi radio), cât şi propriile canale de comunicare, site-ul oficial al clubului de fotbal Universitatea Cluj, magazinul oficial de prezentare, cu obiecte promoţionale. Ca urmare a modul în care s-au recepţionat mesajele transmise, în rândul publicului s-au dezvoltat atitudini, comportamente şi mentalităţi cu un impact pozitiv în generarea de atitudini şi comportamente benefice pentru societate. Feedback-ul pozitiv  din partea publicului, în ceea ce ne priveşte, a fost fundamental atât în procesul de evaluare a imaginii pe care publicul o are despre noi, precum şi în implementarea unui sistem de strategii de  formare a opiniei publice.

Cum comentaţi ideea de promovare a festivalului TIFF prin aducerea în prim plan a rivalităţii dintre cele două echipe emblemă ale Clujului?


T. P: Cred că a fost o idee îndrăzneaţă cu bătaie puţin mai lungă decât ideile din anii trecuţi. Totuşi, din perspectiva celor două cluburi de fotbal clujene, aş spune că este încă o dovadă a faptului că imaginea fotbalului din Transilvania este la un nivel suficient de înalt, încât să fie asociată cu un eveniment cultural internaţional care de asemenea contribuie la consolidarea numelui oraşului nostru în plan internaţional.

R. L: Am înţeles că anul acesta s-au împlinit 10 ani de la lansarea festivalului TIFF. Părerea mea este că prin această idee de promovare s-a încercat realizarea unei paralele între universul  publicului cinefil şi universul publicului microbist, o posibilă apropiere de film a fanilor din lumea fotbalului. Este o idee originală care vine să pună într-o lumină favorabilă şi să demonstreze că suporterul de pe stadion ştie şi poate să fie şi cult. Privit şi dintr-o altă perspectivă, aş vedea această idee ca pe o modalitate de a aduce sub acelaşi orizont brand-uri transilvanene consacrate.

Care este specificul comunicării unui club de fotbal în era comunicării digitale? În ce fel vă folosiţi de mediile de informare de tip reţele sociale?


T. P: În comunicarea unui club de fotbal, de la un anumit nivel în sus, o mare pondere o deţine segmentul digital. Ascensiunea anvergurii acestor medii de informare determină implicit o mai mare atenţie din partea departamentelor media spre aceste forme de comunicare. Clubul nostru nu face excepţie, în consecinţă prezenţa noastră activă în aceste medii fiind deja concretă şi în continuă ascensiune.

R.  L: Specificul comunicării în cazul nostru este unul complex, având o gamă largă de semnificaţii strategice. În comunicarea cu suporterii noştri avem în vedere anumite aspecte, şi anume de  informare şi cunoaştere, de culturalizare şi socializare, de formare a opiniei publice cu privire la ceea ce înseamnă clubul nostru, de divertisment prin creşterea valorii de spectacol şi fidelizare a fanilor. Sistemul de comunicare este unul deschis, oricine are acces la informaţii despre noi, atât prin email, site, Facebook, cât şi din presa digitală, iar feedback-ul dorit de noi este obţinut prin analizarea răspunsurilor venite de la suporteri. Internetul a devenit un mediu favorabil pentru construirea şi menţinerea unei imagini, dar şi pentru a putea fi găsit sau a intra în legătură cu noi. O imagine favorabilă în mediul on-line are o importanţă vitală pentru oricine.

Exemplificaţi câteva moduri greşite de abordare a comunicării unui club de fotbal.


T. P: Pot da mai multe exemple: comunicarea incoerentă (lipsa unei direcţii generale, a unui sens constant care să reflecte o politică, o direcţie, care să servească interesele clubului); comunicarea prin finantaţor/patron (rare sunt excepţiile când persoana sau persoanele care reprezintă suportul financiar din spatele unui club de fotbal din România au vocabularul, experienţa şi diplomaţia necesare pentru a comunica în numele clubului. Din păcate de multe ori nivelul acestor „comunicatori” nu se ridică la nivelul performanţelor sportive şi al palmaresului echipelor pe care le susţin).

R. L: O abordare greşită poate fi considerată transmiterea de afirmaţii neadevărate la adresa unor persoane sau  instituţii, cu scopul de a denigra imaginea acestora în societate şi de a pune într-o lumină favorabilă pe cel care lansează aceste mesaje. La fel, se poate întâmpla ca în cadrul comunicatelor de presă să apară  informaţii care conţin un limbaj inadecvat, care să nu fie în concordanţă cu mesajul care trebuie transmis, existând  riscul ca înţelesul perceput de public să fie altul decât cel pe care intenţiona să îl transmita clubul. Pentru evitarea situaţiilor conflictuale, în ceea ce ne priveşte, încercâm pe cât posibil să ne transpunem în postura celui căruia îi este adresat mesajul, pentru a înţelege cum poate acesta să-l perceapă.

Tot mai multe branduri mari, locale şi naţionale, investesc masiv în promovarea prin sport. În ce fel  faceţi o selecţie a mărcilor cu care vă asociaţi numele clubului?


T. P: În măsura în care există o politică în acest sens, aplicarea unei selecţii pertinente nu este dificilă. Pentru că vedem în asocierea cu diferiţi sponsori şi parteneri o parte a comunicării, ţinem cont de asta înainte de a decide în privinţa unei asocieri de imagine.

R. L: Fiecare club de fotbal are nevoie de sponsori pentru a-şi completa bugetul. Asocierea sponsorilor cu imaginea unui club de tradiţie, cum este Universitatea Cluj, nu poate decât să vină în întâmpinarea satisfacerii nevoii de popularitate a acestora, în mediul social. În identificarea  şi selectarea partenerilor noştri există o foarte atentă  analiză a mediului de afaceri din care provin aceştia, precum şi a valorilor şi a imaginii cu care se identifică aceştia.

Care sunt planurile de promovare a imaginii clubului pentru sezonul urmator?


T.P: În sezonul următor este inclusă în politica noastră de promovare şi extinderea imaginii, politică ce se manifestă pe parcursul a mai multe sezoane. Dorim să continuăm în maniera ascendentă pe care am urmat-o în ultimii ani, şi odată cu performanţele sportive ale echipei, în acelaşi timp să consolidăm imaginea deja creată şi să creştem în privinţa numărului de suporteri şi simpatizanţi, implicit crescând astfel valoarea sentimentală şi comercială a brandului CFR 1907 Cluj.

R. L: În viitorul imediat apropiat, avem în vedere o intensificare a activităţilor de informare publică atât pe plan local cât şi la nivel naţional, o maximizare a eficienţei comunicatelor de presă, extinderea formelor şi mijloacelor de publicitate, de mediatizare a evenimentelor organizate de club, care să prezinte laturile pozitive ale sportului, precum şi o imagine corectă privind valorile educative şi morale cu care se identifică  clubul de fotbal Universitatea Cluj. Se mai dorelte deschiderea unui magazin oficial de reprezentanţă pe Cluj Arena, precum şi a unui muzeu al clubul de fotbal, tot în incinta noului stadion.

Punem mare preţ pe organizarea de campanii de sprijinire a copiilor şi a tinerilor proveniţi din familii cu resurse financiare reduse, precum şi a persoanelor vârstnice din centrele sociale.

Avem în vedere de asemenea promovarea valenţelor educative ale sportului, promovarea spiritului de fair-play, respect şi combatere a discriminării, precum şi promovarea simbolului "U”. 


Romulus LAZĂR este primul director de marketing care vine din mijlocul galeriei „Şepcilor Roşii”. Pasiunea pentru simbolul „U”, profesionalismul şi ambiţia sunt calităţi care l-au ajutat să-şi îndeplinească un vis ce parea irealizabil, şi anume acela de a face parte din staff-ul clubului de fotbal F.C. UNIVERSITATEA CLUJ.

Tudor POP este marketing & media manager pentru clubul CFR 1907 Cluj-Napoca. S-a specializat în jurnalism în cadrul Universităţii Babes-Bolyai din Cluj-Napoca. Şi-a început cariera în cadrul unuia dintre cei mai importanţi dezvoltatori de software din ţară, EBS Romania, unde a fost responsabil al departamentului de marketing al companiei. La clubul CFR 1907 Cluj a ocupat functia de ofiţer de presă, fiind în 2 sezoane cel mai tânăr reprezentant al acestei funcţii între echipele din UEFA Champions League. Începând cu acest an, a preluat răspunderea pentru departamentul de marketing şi media al clubului.
Interviu realizat de Andreea Oprea, Editor PR Romania. Copyright PR Romania, toate drepturile rezervate