Emil Rengle: De la lipsa totală de interes pentru dans am ajuns la convingerea că acesta este destinul meu, asta trebuie să fac de acum înainte

Emil Rengle 1

Denumit și „coregraful vedetelor”, Emil Rengle, și-a câștigat renumele prin faptul că la doar 18 ani a devenit unul dintre cei mai buni dansatori și coregrafi din România, în prezent, el fiind coregraful oficial al emisiunii „Vocea României” de la Pro TV. De ceva vreme tânărul coregraf a pus bazele World Wide Creative Agency, o agenție care caută în mod constant noi talente și care sprijină visele viitorilor dansatori ai României. Îi place să danseze pe Sia și Woodkid, crede foarte mult în ideea de artă care eliberează de prejudecăți și tabuuri și nu îți începe nicio dimineață fără ceai și Yoga.

Emil, ce voiai să te faci când erai mic?

Voiam să devin un cântăreț faimos.

Și totuși iată că ai ajuns unul dintre cei mai cunoscuți dansatori din România

În mod ironic, pasiunea mea pentru dans a lipsit la început. Nu am vrut să mă duc la cursuri de dans, dar m-a obligat mama. Pe parcurs s-a schimbat ceva, nu știu exact ce, dar de la lipsa totală de interes pentru dans am ajuns la convingerea că acesta este destinul meu, asta trebuie să fac de acum înainte.

Cât despre carieră, consider că fiecare moment a avut importanța sa pentru că a contribuit într-un fel sau altul la ceea ce sunt acum. Ele m-au adus până aici. Daca ar fi să aleg, totuși, câteva momente reprezentative, probabil aș menționa prima dată când am lucrat cu Sheryl Murakami, coregraful lui Beyonce, în New York, proiectul StanBoyz care a fost lansat anul trecut și care este, în continuare, cel mai de succes proiect de dans din România, workshop-urile pe care le-am ținut în SUA și în Japonia dar si experiența fantastică de care m-am bucurat în postura de coregraf al emisiunii „Vocea României”.

De ce dansează oamenii?

Toți suntem mici artiști, doar că unii au ales să nu exploreze această latură a lor. Dintre cei care au făcut-o, câțiva au fost suficient de energici, ambițioși și muncitori pentru a deveni dansatori profesioniști. În esență, cred că muzica este prima iubire a oricărei persoane care a ajuns să danseze. Cum au ales să o interpreteze sau să o “simtă” rămâne la latitudinea fiecăruia. Emil Rengle 2

Unde îți place să dansezi?

Dansul este ceea ce sunt deci oriunde.  Trebuie să recunosc că marile mele iubiri sunt scena și camera de filmat pentru că ele mă ajută să răspund uneia dintre cele mai mari dorințe ale mele: aceea de a prezenta lumii ideile și coregrafiile mele.

Dans sana in corpore sano?  Face bine dansul?

Categoric! Este știut faptul că dansul face minuni corpului și, în al doilea rând, în momentul în care corpul se simte bine, mintea este sănătoasă. Cel mai important, însă, este faptul că dansul are puterea de a vindeca sufletul și spun asta din proprie experiență.

Trei melodii pe care îți place să dansezi

Sia - Elastic Heart
Woodkid - Run boy Run
Jhonny Rain - Erotic City

Dă-mi trei exemple de melodii care-ți plac, dar pe care nu-ți place să dansezi.

Havana Brown - Flashing Lights
Rilan - Chemical
Katy Perry - Legendary Lovers

Cum arată o zi obișnuită din viața ta?

Fiecare zi începe cu ceaiul dimineață, Yoga și stretching. Înainte să încep orice activitate, mă concentrez pe a-mi antrena mintea și corpul, pentru a le pregăti pentru o nouă zi. Abia după aceea îmi verific telefonul, mă ocup de treburi organizatorice pentru agenție, mă antrenez iar seara, dacă nu am spectacol, încerc să mă relaxez pe cât posibil.

Cât de mult ești tu atunci când dansezi?

În general, artiștii își deschid sufletul în fața publicului și le vorbesc deschis despre trăirile, sentimentele, emoțiile lor. Așadar, în momentul în care interpretez un personaj cred că el e doar o altă latură a mea pe care am scos-o la iveală în momentul respectiv. Deci da, mă regăsesc în fiecare mișcare, în fiecare coregrafie.

Controversă versus tabu în coreografiile tale. Cum stau lucrurile?

Ideea de controversă, spre deosebire de cea de tabu, este subiectivă. Nu se întâmplă mereu să îmi dau seama de la început care este eticheta pe care publicul o va pune coregrafiei mele.
În ceea ce privește elementele tabu din fiecare dans, cred că arta are potențialul de a le exprima foarte bine într-un mod subtil și deloc jignitor. Dacă rezumi totul la artă, perspectiva devine mult mai deschisă, deci am certitudinea că poate schimba și poate mișca omul și lucrurile în direcția pe care mi-o doresc.

Emil Rengle 3Arta imită viața sau viața imită arta?

Și, și. Indiferent de care parte a baricadei te afli, la mijloc există, în mod inevitabil, un om care face legătura între cele două: artistul. Artă fără artist nu există. Preconcepțiile ar fi legate de faptul că acești oameni pe care îi vezi pe scenă sau în orice alt cadru sunt talente înnăscute, sunt unul la un million, că nimeni nu poate fi ca ei și așa mai departe. Oricât de flatant ar suna, este greșit să reduci o viață întreagă de muncă la momentul în care s-au născut. Ceea ce vreau să spun este că trebuie să analizezi viziunea și produsul finit al creației dar, în același timp, să apreciezi și să încerci să vizualizezi și toată munca depusă în acel proiect și, mai ales, toți anii de lucru care i-au adus pe artiști până în punctul respectiv.

Școala ta de dans funcționează, la rândul ei, după modele nonconformiste, punând fiecare cursant și dorințele lor în centrul atenției. Au ei rezultate mai bune atunci când îi lăsați să descopere singuri ce stil li se potrivește?

Deși lucrez și cu oameni aflați la început de drum, de cele mai multe ori am de-a face cu persone care s-au “descoperit” deja. Da, viziunea lor și modul în care înțeleg și percep o anumită coregrafie sau un anumit concept este foarte important pentru mine. Coordonez, dar le dau mână liberă. Niciodată nu știi ce “explozie” de idei poate să iasă la suprafață. Iar eu asta îmi doresc: să încurajez dansatorii să-și exprime ideile, sentimentele și trăirile prin dans.

Ce te-ar motiva să te înscrii la o școală de dans ca a ta?

World Wide Creative Agency este mai mult decât o școală de dans, este o agenție de talente. Nu există cursuri pregătitoare, ci doar produse finite pe care le „șlefuim” continuu, în timpul antrenamentelor. În momentul în care am început proiectul am luat în considerare toți acești factori. “Oare pe mine ce m-ar atrage? Eu m-aș înscrie într-o astfel de agenție?”. Așadar, tot ce am organizat până în momentul de față sunt lucruri care m-au atras: diferențe de caracter, libertate de lucru, conceptul de familie și, nu în ultimul rând, profesionalismul.

Cui face bine Emil Rengle?
    
În primul rând își face lui bine, fiind sincer cu el însuși, și planurile, dorințele lui personale. A învățat să facă asta pentru că este conștient că doar după ce își face lui bine, poate să le facă un bine și altora.

Mai apoi, îmi place să cred că ceea ce fac atunci când încerc să ajut pe cineva nu este facere de bine, ci este un comportament firesc pe care orice ființă umană ar trebui să îl adopte. Consider că dorința de a-i ajuta pe cei din jur, în măsura în care stă în puterile tale să o faci, ar trebui să se afle la baza relațiilor interumane.
        
Dă-mi exemplu când pasiunea ta a produs o schimbare în bine

Un astfel de exemplu ar fi campania „Prinde-te în dansul vieții” prin care mi-am dorit să descopăr noi talente și să le susțin visele. Scopul campaniei este acela de a găsi tineri talentați și cu un potențial grozav și de a le finanța participarea la o serie de convenții sau workshop-uri de dans care îi pot ajuta să evolueze. Știu că există extrem de mulți dansatori a căror dezvoltare artistică este ținută în loc de situația financiară de acasă. Tocmai de aceea caut periodic noi  talente, steluțe, dacă vrei, pe care încerc să le ajut să strălucească.

Ce planuri de viitor ai?

Întotdeauna îmi fac multe planuri de viitor, fie că sunt pe termen lung sau scurt. Agenția mea, WWCA, este acum în centrul atenției mele pentru că vreau să facem o mulțime de lucruri mari prin intermediul ei. În afară de asta, am o serie de proiecte și idei despre care nu pot să vă spun foarte multe pentru unele sunt proaspăt așezate pe hârtie iar altel sunt pe cale să ia publicul prin surprindere, așa cum l-am obișnuit și până acum.


Interviu realizat de Dorian Ilie, Rogalski Damaschin PR.

Good Talks este o inițiativă Rogalski Damaschin Public Relations în parteneriat cu PR Romania prin care agenția își propune să stea de vorbă cu oameni de bine care fac lucruri pe bune. Good Talks este despre oameni curajoși, creativi, responsabili, care prin tot ceea ce fac schimbă puțin câte puțin România în bine.