Media Fact Book Initiative 2013: Performance media - cea mai mare creştere a bugetelor de publicitate atrase în 2012

Agenţia de media Initiative a lansat Media Fact Book 2013, editia a saptesprezecea a singurei analize complete a pieţei româneşti de media, ce pune in evidenţă tranformările pieţei pe parcursul anului 2012, precum si  perspectivele şi tendinţele pentru 2013.

“Fragmentarea atenţiei consumatorului de media trasează noi coordonate în stabilirea strategiilor de comunicare media ale brandurilor. Suprapunerea consumului pe două sau mai multe medii este din ce in ce mai prezentă – TV, laptop, tabletă şi mobile este doar un exemplu. În aceste condiţii e necesară construirea de strategii multiscreen, multichannel sau multidisciplinare, deşi nu este prima oară când discutăm despre întrepătrunderea dintre offline, online, BTL şi PR. Acum consumatorul  poate fi atras prin mesaje cu conţinut personalizat sau cu un grad de interacţiune ridicat. Este evident că brandurile trebuie să fie prezente în toate zonele de unde consumatorul culege informatie şi conţinut. Totodată, presiunea pe rezultate - sales, leads, engagement, actions - a crescut, aducând  performance media în centrul atenţiei, în mixul digital al clienţilor“, spune Alexandra Olteanu, Managing Director Initiative.


În acest context de fragmentare şi personalizare a conţinutului media, răspunsul pieţei s-a concretizat printr-o creştere a importanţei performance media, acesta fiind segmentul cu cea mai mare creştere din punct de vedere al bugetelor atrase în 2012 – cu 47% mai mult decât în 2011.

Potrivit rezultatelor Media Fact Book, piaţa românească de media a înregistrat o scădere de 2%, exact cum s-a întâmplat şi în anul 2011. Toate canalele au fost afectate de această scădere, dar presa scrisa cel mai mult, scăzând cu 10% faţă de 2011. Radio a scăzut cu 8%, OOH cu 5% iar TV cu 4 %. Online este singurul canal în creştere, atingând o cotă de piaţă de 14%, al doilea după TV, mai ales cu ajutorul volumelor investite în Facebook şi SEM.

Cel mai mare volum de investiţii de publicitate este detinut de segmentul serviciilor de comunicaţii mobile, iar cea mai semnificativă creştere fata de anul anterior a cunoscut-o segmentul Cosmetice si Igiena personală, care ocupă locul imediat următor după telecomunicatiile mobile in termeni de volum.

Pentru 2013, echipa Initiative estimează că piaţa de media va continua să scadă cu 2-3%.

“Ne aşteptăm ca anul acesta TV-ul să scadă, ajungând la o cotă de piaţa de 62%, faţă de 64% cât avea în 2012. Presa scrisă şi Radio vor continua să dezvolte proiecte integrate, cu o componentă puternică de digital, social şi mobile, încercând să exploateze noi modalităţi de a-şi securiza veniturile şi fideliza consumatorii. Digital este în continuare pe un trend crescător, alimentat în mod special de creşterile în zona de performance media, împreună cu  display advertising, ce oferă în continuare brandurilor posibilitatea unei prezenţe digitale de impact ”,  adaugă Alexandra Olteanu, Managing Director Initiative.

În plus, Digital Media se va concentra destul de mult pe conţinut, targetând consumatorii în bună parte prin intermediul Social Media.

Media Fact Book este singura lucrare de analiză a pieţei româneşti de media şi publicitate, ghid editat anual de agenţia Initiative din anul 1997. Studiul integral poate fi vizualizat şi descărcat în formă digitală de la adresa: http://www.mediafactbook.ro/,  fiind accesibil de pe orice device.


Initiative este una din cele mai mari reţele independente de media din lume, asigurând servicii specializate de planificare şi cumpărare de media, de strategie, consultanţă de media şi new media.
Initiative este membră a Interpublic Group of Companies şi este afiliată reţelei internaţionale Initiative Worldwide. În România, Initiative este membră a grupului de companii din care mai fac parte agenţiile Lowe&Partners, Brand Connection, GolinHarris, SeniorHyper, Mobile Works şi Medic One.
Pe piaţa locală, Initiative este activă de 18 ani şi are în portofoliu clienţi precum: Altex, Bergenbier S.A, BMW, Johnson&Johnson, kika, Lidl, Millennium Bank, Orange România, Provident Financial.