Evaluarea – importantă în procesul de PR

Conform unui nou sondaj internaţional efectuat printre profesioniştii de relaţii publice, mai mulţi practicieni ca niciodată măsoară în prezent eficacitatea programelor lor de comunicare. Studiul a fost efectuat de Benchpoint pentru AMEC (Association for the Measurement and Evaluation of Communication) şi Institute for Public Relations, având un număr de 520 de respondenţi la nivel internaţional.

Cele mai importante rezultate ale sondajului:


-    Majoritatea practicienilor de relaţii publice, 88%, consideră că evaluarea este o parte integrantă a procesului de relaţii publice (70% sunt complet de acord cu acest lucru);
-    În timp ce 77% dintre respondenţi declară că îşi evaluează rezultatele muncii, comparativ cu 69% acum 5 ani, sondajul indică faptul că la nivelul profesiei de relaţii publice nu există încă un acord asupra celor mai bune instrumente şi metodologii de evaluare;
-    Majoritatea profesioniştilor care au participat în acest sondaj consideră că măsurarea ROI (return on investment) în domeniul comunicării este posibilă. Respondenţii consideră că măsurarea eficientă a ROI ar putea creşte bugetele în domeniul comunicării şi ar îmbunătăţi poziţia practicienilor de PR;
-    Profesioniştii încă au tendinţa de a-şi măsura succesul în funcţie de abilitatea lor de a plasa materiale în mass media, nu în funcţie de impactul pe care astfel de materiale l-ar putea avea asupra opiniilor sau atitudinii publicurilor-ţintă;
-    Rezultatele sondajului indică faptul că printre instrumentele utilizate de către practicieni în evaluare se numără: press clipping – modalitatea favorită – urmată de AVE (Advertising value equivalent) şi alte instrumente mai riguroase, precum Benchmarking sau alte metode specializate de evaluare media. Diferitele forme de sondaje de opinie şi focus grupurile rămân de asemenea instrumente de evaluare populare în rândul practicienilor;

 

Datele indică faptul că există două tabere: the output measurers (cei care optează pentru clipping şi AVE) şi the outcome measurers (cei care optează pentru măsuri mai inteligente şi mai costisitoare – sondaje de opinie etc.).

 

Mai multe informaţii sunt disponibile la http://www.instituteforpr.org/release_single/global_communicator_survey/