Lufthansa, Google şi Otto - cei mai interesanţi tweeteri în Germania

Conţinutul de calitate asigură şi o dispersie crescută. Aşa sună rezultatul unui studiu actual realizat pe tema dispersării de ştiri scurte pe Twitter. Pe parcursul a trei luni, firma de consultanţă Absolit împreună cu Uniunea germană de economie prin internet eco şi cu agenţia de PR talkabout communications au urmărit cele mai active 20 de organizaţii pe Twitter.  "Multe organizaţii utilizează Twitter  pentru a-şi crea o imagine pozitivă prin intermediul dialogului direct" afirmă autorul studiului, Torsten Schwarz. Exemple precum Lufthansa şi Google relevă că o dispersie ridicată a mesajului poate fi obţinută şi fără un dialog foarte personal.

"În rândul companiilor germane, Twitter constituie canalul social media cu cel mai mare grad de utilizare", relevă Harald Summa, reeprezentantul eco.  Dispersia mesajului pe Twitter este extrem de uşor de măsurat, din moment ce numărul de follow-eri (abonaţi sau fani) este direct afişat. Din această perspectivă, Lufthansa se află în top. Pentru obţinerea unei astfel de performanţe, premisa constă în asigurarea unui conţinut de calitate. Pentru a măsura ce se înţelege exact prin conţinut de calitate, cercetătorii au măsurat timp de trei luni ştirile care au fost atât de interesante încât au generat re-tweet-ul (forwardarea mesajului la alte persoane). Rezultatul relevă că atractivitatea mesajelor este cheia în atragerea mai multor follow-eri .

Companii precum Google, Pavilionul Expoziţional Frankfurt sau canalul de ştiri Daimler se concentrează asupra expunerii ştirilor importante doar pe Twitter. Privit în esenţă, Twitter constituie un mediu de dialog. De pildă, firma americană de cabluri Concast oferă zilnic în jur de 20 de răspunsuri la întrebările clienţilor. Otto, Ebay, Kodak şi Vodafone sunt printre primele firme germane care au folosit Twitter ca instrument de dialog cu clienţii. Aproape 90% dintre mesajele din contul firmei de îmbrăcăminte Otto sunt alcătuite din răspunsuri şi întrebări din partea utilizatorilor de Twitter. În spatele acestei performaţe se află o echipă de trei persoane la dispoziţia clienţilor. "Dialogul direct cu clienţii, jurnaliştii şi bloggerii este un factor de bază în construirea brandului prin intermediul reţelelor sociale", susţine Mirko Lange, CEO al agenţiei Talkabout.

Altfel stau însă lucrurile la gigantul Google, la Pavilionul Expoziţional Frankfurt şi la Daimler - aici, comunicatele de presă sunt publicate pe Twitter în mare parte în mod automat. Google şi Pavilionul Expoziţional Frankfurt publică în jur de două mesaje pe săptămână. Astfel creşte şansa ca aceste comunicate să se bucure de atenţie sporită. Daimler postează zilnic 4 mesaje. Nici Die Bahn (CFR-ul german) nu este mai prejos cu transmiterea automată de ştiri- zilnic există aproximativ 5 ştiri referitoare la traficul feroviar, care la rândul lor generează re-tweet-uri.

Comerciantul Plus utilizează şi el Twitter dar într-un mod mai lipsit de dinamism, tweet-urile sale referindu-se în principal la produse, ceea ce înseamnă un procentaj de doar 2% de re-tweet-uri. Aici  intervine şi un alt factor: calitatea follower-ilor. Studiul a analizat şi acest aspect, atrâgând atenţia asupra importanţei de a avea fani pe Twitter. Fără ei succesul în dispersia mesajelor nu poate fi obţinut.

Cei mai activi followeri îi au Daimler, Kodak, Allianz şi Otto. "Investiţia în dialogul cu clienţii este profitabilă" este concluzia lui Schwarz. Kodak, Allianz şi Otto sunt companiile germane care utilizează Twitter  cu cel mai ridicat nivel de dialogare.

În SUA, Twitter a atins alte dimensiuni, comparativ cu situaţia din Germania.


Traducere şi adaptare: Antonia Ursatti, Forum for International Communications. În original, "Lufthansa, Google und Otto twittern am interessantesten" apărut în PR-Journal.de, 14 Decembrie 2009
Copyright 2010 Forum for International Communications pentru versiunea în limba română. Text reprodus cu acordul redacţiei www.pr-journal.de.