PR-ul ca magie

Radu RotaruÎţi poţi trăi viaţa doar în două moduri. Sau crezi că nu există magie, sau crezi că totul e magie. (Albert Einstein)

Personal, poate nu trăiesc într-o poveste valoroasă, magică, sunt mai degrabă un personaj secundar. Așa cum și cred că ar trebui să fie un PR-ist. Să se afle în spatele unei imaginii bine construite a unui brand, a unei cauze sociale sau a unei persoane publice.

Cred ca atunci când un om de PR devine atât de vizibil încat el însuși ajunge a fi un produs se pierde din magie.

Muzica, cărțile, filmele, oamenii, toate acestea  îl inspiră pe „creator”. Scriu acest cuvânt între ghilimele doarece toți suntem creatori de conținut și îmi este greu să îi atribui un simbol al ierarhiei într-o agenție, de tipul Art Director, Copywriter sau Creative Director, unui om care poate creează, care poate da naștere a ceva ce nu a mai fost. La fel de bine putem numi “creator” și persoana care își desfășoară activitatea în agenție sub denumirea de Strategic Planner, Media Planner, Acount Manager și nu în cele din urmă, de PR. Țoți acești oameni, care au sarcini definite în cadrul unei agentii sau a unui proiect, lucrează cu imaginația. Imaginația, care așa cum spune și scriitoarea Elif Safak, era și cred ca încă este, o magie fascinantă pentru cei care erau obligați să fie realiști în viață. Relațiile publice asta fac, proiectează în societate, prin mijloace specifice, imagini a unor organizații (branduri în formare sau nu) menite să declanșeze o atitudine în rândul cohortelor sociale. Aici este magia. Modalitatea prin care se reușeste acest fapt în rândul oamenilor. Ne lăsam și noi ghidați, la rândul nostru, de instrumentul pe care îl folsim în activitatea de comunicare – emoția. Să te lași condus de ceva ce nu poți atinge, știi ca există o rațiune și totuși să fii sedus. Aici cred că se află conținutul de calitate a unei campanii de PR sau Advertising, în a face experiențe de brand memorabile, adică magice.

Tot, dar absolut tot ce am învățat în facultate mi-a fost și încă îmi este folositor, sigur, la nivel tehnic, de execuție. Cele mai importante lectii însă le-am învațat de la profesorii tăcuți, care sunt de fapt, cărțile. Un rol extrem de importat îl are în formarea unui tânăr (viitor) profesionist, lectura. Citind îți dezvolți imaginația într-un mod fabulous. De cele mai multe ori se spune ca inspirația vine din stradă însă ea poate veni și din cărți. Nu mă refer aici la cele de specialitate, a unor autori celebri în industrie, ci la cele de beletristică, cu subiecte lirice, epice sau dramatice. Poate că par un visător dar pentru un visator aflat la capătul unui vis orice perspectivă este preferabilă aceleia de a dispărea pentru totdeauna. De aceea este important să folosim conținutul de PR sub forma unor povești memorabile.

Uneori simt că nu îmi doresc să mă fac mare, maturitatea e o capcană. Dar îmi aduc repede aminte, așa cum spune un vers dintr-o melodie, că atunci când generațiile se schimbă este important să vorbim aceeiași limbă. Mă simt onorat să am pe pagina de Facebook oameni din industria de comunicare precum Gabriela Lungu, Cătalin Dobre sau Imola Zoltan. Învăț observând și prefer să am în minte imaginea unui om care cară în spate un dram de naivitate și asteaptă să fie fermecat de magia Relațiilor Publice care ne înconjoară zi de zi la orice pas.


Radu Rotaru este absolvent al Facultății de Filosofie, specializarea Comunicare și Relații Publice din cadrul Universității A.I. Cuza din Iași, jucător profesionist de șah și antrenor al Clubului Sportiv de Șah Rotary Chess. Câștigător a două premii Junior PR Award în 2011 și 2012, Radu este Global Affiliate Membership al Institutului Britanic de Comunicare (CIPR).